Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Problémové chování označuje nevhodné chování dítěte ve školním věku. Může se jednat o chování nerespektující společenské normy, neschopnost udržovat běžné sociální vztahy anebo o jednání s prvky agrese. Pohledem speciální pedagogiky je problémové takové chování, které svými opakovanými projevy obtěžuje a ruší okolí, ale svou intenzitou a četností nedosahuje úrovně poruchy chování. Mělo by být učitelem školsky zvládnutelné ve spolupráci se školským poradenským pracovištěm. Při opakovaných a dlouhodobých projevech může problémové chování vyústit až do projevů poruchy chování.
Největším úskalím v této oblasti může být rozlišení mezi problémovým chováním a poruchou chování. Problémové chování se může vyznačovat menší intenzitou nežádoucích projevů chování, časovou omezeností a motivací ke změně a lze ho většinou zvládnout běžnými pedagogickými postupy. [1]
Problémové chování se obecně vymezuje třemi základními znaky:
V průběhu dětství se může objevit celá řada negativních projevů v chování, na které se hodí nálepka „problémové chování“. Jeho škála sahá od projevů fyzické nebo verbální agrese a tlaku na ostatní přes lhaní a krádeže až k negativismu, neschopnosti kontaktu, přecitlivělosti, závislosti, k motorickému neklidu, obtížím se zaměřením pozornosti a soustředění nebo k problémům se sebepojetím. Samotný termín chování vymezuje souhrn reakcí jedince, které jsou patrné zvnějšku a vycházejí ze změny prostředí nebo situace. [3]
Z psychologického pohledu představuje chování souhrn vnějších projevů, činností, jednání a reakcí organismu a je děleno na instinktivní, návykové a rozumové. Širším pohledem se chování jeví jako veškerá odpověď organismu na vnější podněty včetně odpovědí tělesných. [4]
Pojem problémové dítě je považován za nepřesný. Nejčastěji označuje dítě, které svým chováním reaguje na výchovné působení jinak než převážná většina ostatních dětí. Jde o dítě, které lže, krade, chodí za školu, toulá se. Kvůli nedostatečným znalostem a zkušenostem tak ale mohou být označované i děti mimořádně vynalézavé, zvídavé, čilé a pohyblivé. [5]
Vždy je třeba zkoumat příčiny odlišných projevů v chování a nepovažovat toto chování za konstantu. Je lepší mluvit o dítěti, které má problém – a ne o problémovém dítěti. Za normu chování se považuje to, co se očekává vzhledem k věku dítěte, situaci, ve které se projevuje, a také vzhledem ke kulturním vlivům. Není možné hodnotit chování jedince bez jeho sociálního kontextu. Zajímavé je také to, že pozitivní odchylky v chování, jako je například sebeobětování, se za poruchy nepovažují. [6]
Každá lidská reakce má nějaký důvod nebo motiv a zpravidla slouží k uspokojení některé potřeby. Totéž platí i pro asociální chování; motivace k nežádoucímu chování může vycházet z následujících potřeb:
Faktory vzniku problémového chování nebo poruch chování u dětí můžou být následující:
Základ diagnostiky problémového chování tvoří zcela přirozeně pozorování. Přesněji – je jen málo druhů projevů problémového chování, které nejsou viditelné na první pohled, jako je třeba ne zcela nápadné lhaní nebo drobné krádeže. Učitel se musí umět oprostit od sympatií a antipatií ke konkrétním dětem a sledovat pouze dílčí projevy chování. Pokud si není jistý svým úsudkem, může ho konzultovat s ostatními vyučujícími nebo s pracovníky školského poradenského pracoviště.
Problémové chování je možné vymezit i jako obtěžující nebo jinak nepříjemné chování vůči okolí – od poruchy chování ho odděluje to, že nedosahuje charakteristiky poruchy chování. Proto je dobré vědět, jaké projevy a v jaké frekvenci mohou být považovány za poruchu chování. V takovém případě pak přesahují možnosti školy a školského poradenského zařízení a musí ho řešit externí subjekty, jako jsou například jiná poradenská zařízení nebo středisko výchovné péče.
Poruchy chování u dětí představují opakující se a stabilní vzorec chování, v němž jsou porušovány sociální normy, pravidla a práva druhých. Během uplynulého roku se musejí vyskytnout alespoň tři z uvedených symptomů, přičemž jeden symptom je trvale přítomen v posledních šesti měsících – pravidelně se opakuje.
Každý učitel má své více či méně funkční mechanismy, které používá při momentální nekázni. Pokud se však chování nezlepšuje a opakuje se, měl by s tím učitel vědomě, cíleně a dlouhodobě pracovat. Pokud se ukáže, že problém je jeho silami neřešitelný, měl by se opřít o podporu školského poradenského pracoviště.
Základním doporučením pro práci s dětmi s projevy problémového chování je pozitivní, předvídatelný a trpělivý přístup, nezbytnou se jeví také vysoká míra frustrační tolerance.
Pedagogické intervenční postupy se dají shrnout do následujících doporučení:
Jednu z možností postupné nápravy představuje operantní podmiňování, které zvyšuje pravděpodobnost, že žádoucí chování bude odměněno a nežádoucí chování zůstane bez odměny. Principy operantního podmiňování fungují nejen u dětí, které se chovají rušivě, ale i u těch, které se ve třídě straní ostatních. Nabízí se například těchto šest principů operantního učení, které jsou vhodné pro pedagogickou praxi:
Další možností řešení nežádoucího chování ve třídě je také tzv. vyhasínání. Funguje tak, že pokud zmizí kladný zpevňující podnět, který je udělován dítěti za dobrovolné dodržování určitého chování, dotyčné dítě zvolna přestane tento vzorec chování projevovat. Děti pak začnou své návyky měnit ve chvíli, kdy přestanou být odměňovány. Je třeba dbát na to, aby vyhasínající vzorec nežádoucího chování nebyl nahrazen dalším, obdobně nežádoucím vzorcem chování. Zároveň je vhodné posilovat žádoucí alternativní vzorce chování. Pro záměrné a vědomé vyhasínání se užívají tyto zásady:
Možnost řešení problémového chování nabízí i terapie, například následující dvě kognitivně behaviorální metody. Nácvik řešení problémů (angl. problem solving training) je metoda využívaná v etopedické praxi, která vychází z předpokladu, že nežádoucí chování je zčásti projevem narušení kognitivních procesů. Dítě se za pomoci terapeuta na základě vzájemného kontraktu učí zvládat problémové situace jinými formami chování, a to tak, že nejprve pracuje se svými emocemi a myšlenkami tyto emoce provokujícími. [13] Trénink rodičů je oproti tomu metoda, která učí rodiče systematicky sledovat a pojmenovat problémové chování dětí a použít principy sociálního učení a změny. Předpokládá zapojení celé rodiny do terapie a vnímá klienta jako největšího experta na své problémy. [14]
Toto téma je tak široké, že nabízí spoustu dalších možností řešení problémového chování, jako například supervize nebo mentoring učitelů, které mohou pomoci s dílčími případy, ale třeba i se změnou stylu výuky jednotlivých učitelů.
Jak na dítě s problémovým chováním?
Plán pedagogické podpory: problémové chování
VIDEO: Pravidla pro třídu vymýšlejte spolu s žáky, budou je spíš dodržovat
VIDEO: Šikanu i kázeňské problémy je třeba utnout v zárodku
Psychologický profil a vnitřní svět dítěte s ADHD, které překračuje hranice
[1] BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., KRAUS, B. A KOL. Slovník sociální patologie. (2017) Praha: Grada, s. 66.
[2] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 67–68.
[3] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 67–68.
[4] HARTL, P. (2004) Stručný psychologický slovník. Praha: Portál, s. 88.
[5] HARTL, P. (2004) Stručný psychologický slovník. Praha: Portál, s. 201.
[6] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 65.
[7] VÁGNEROVÁ, M. (2012) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, s. 786.
[8] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 73–78.
[9] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 89–99.
[10] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 130.
[11] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 153.
[12] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 153.
[13] KROUPOVÁ, K. A KOL. (2016) Slovník speciálněpedagogické terminologie: Vybrané pojmy. Praha: Grada, s. 228.
[14] KROUPOVÁ, K. A KOL. (2016) Slovník speciálněpedagogické terminologie: Vybrané pojmy. Praha: Grada, s. 233.
[15] HUTYROVÁ, M. A KOL. (2019) Děti a problémy v chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál, s. 80–81.
Pokud vedení školy podcení řešení slovní a fyzické šikany ve školním kolektivu, výsledkem může být letitá a plíživá sociální šikana žáka, která má negativní dopad na jeho duševní zdraví i sebedůvěru. Seznamte se s příběhem Martina, který prošel, po neodborném řešení šikany ze strany vedení gymnázia, totálním vyloučením z kolektivu a ocitl se v sociální izolaci. Redakce webu Zapojmevšechny.cz respektuje totožnost žáka a třídní učitelky, jejichž příběh je v článku popsaný, jejich celá jména nejsou uvedena kvůli zachování anonymity.