Psaní je dovednost, kterou se může naučit každý – je však třeba k němu přistupovat postupně a systematicky. Příručka nabízí vyučujícím i žákům/žákyním návod, jak zvládnout psaní na střední škole, připravit se na další studium, a jak ho začít využívat i v běžném životě. Příručka se věnuje všem klíčovým krokům:
● generování myšlenek
● jejich organizaci a strukturování
● tvorbu prvního návrhu
● získávání zpětné vazby
● přepracování textu
● opakované revize na základě zpětné vazby
● až po závěrečnou korekturu a odevzdání
Zvláštní pozornost je v příručce věnována tomu, aby byla užitečná pro všechny žáky/žákyně – jak pro rodilé mluvčí, tak pro ty, jejichž mateřským jazykem není čeština. Rozpracování výuky psaní do jednotlivých kroků i práce s praktickými ukázkami pomůže každému žáku/žákyni rozvíjet jeho/její schopnosti, ať už píše česky odmalička, nebo si češtinu teprve osvojuje.
Příručka také pomáhá žákům/žákyním pochopit, že psaní je proces, že prvotní návrh je teprve začátkem, nikoli cílem. Na této cestě je důležité experimentovat, zkoušet různé přístupy a nebát se chyb, protože pouze neustálým vylepšováním vznikají nejlepší texty.
Příručka je určena pro vyučující středních škol, kteří rozvíjejí u svých žáků/žákyň v heterogenní třídě dovednost psaní.
Příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole.pdf - ke stažení
V rámci NPI vznikl nový materiál, který se věnuje výuce češtiny jako druhého jazyka na středních školách, a to Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro gymnázia a střední odborné vzdělávání s maturitou, To stanovuje cíle a vzdělávací obsah jazykové přípravy žáků/žákyň cizinců a žáků/žákyň s odlišným mateřským jazykem.
Ve školním roce 2025/2026 otevíráme 15 mentorských skupin.
Věděli jste, že žáci a žákyně od 12 let zvládnou popsat a prezentovat své nadání pomocí Europass portfolia? Online forma je velkou výhodou.