Ilustrační foto / FOTO: Freepik
Posláním Sociálně aktivizační služby (SAS) je vyhledávání, motivace, poskytování sociální pomoci a poradenství rodinám s dětmi v obtížné životní situaci, která je ohrožuje vyloučením nebo odděluje od běžné společnosti. To totiž samozřejmě negativně dopadá i na vývoj dítěte. Je proto zásadní pomoci rodičům překonat problémy, které nedovedou zvládnout sami, s cílem zachování nebo obnovení funkcí rodiny.
To se děje například formou výchovné, vzdělávací, sociálně terapeutické a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím nebo pomocí při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Konkrétní cíle a zásady si nicméně definuje každý poskytovatel sám. Člověk v tísni je má nastavené takto:
Každý poskytovatel si také definuje svoje vlastní zásady pro danou službu, pro příklad opět uvádíme postoje Člověka v tísni:
SAS se poskytuje ambulantně a také jako terénní forma. Člověk v tísni se zaměřuje hlavně na terénní formu služby, tj. pracovníci navštěvují rodiny v jejich prostředí (chodí k nim domů). Ambulantní formou mohou být například skupinové aktivity pro matky, které se setkávají v prostorách organizace.
Poskytovatelem služby může být organizace, která má zaregistrovanou sociálně aktivizační službu pro rodiny s dětmi a splňuje zákonné požadavky Zákona o sociálních službách 108/2006 Sb. Nejčastěji se jedná o zaregistrované obecně prospěšné společnosti, zapsané spolky a ústavy, které může v některých případech zřizovat místní obec (centra sociálních služeb), anebo církev (farní charity apod.). Pro mnohé organizace představuje významnou podporu jejich činnosti sponzorství. Zákon o sociálních službách ukládá i odbornou způsobilost k výkonu povolání sociálních pracovníků (bližší informace lze nalézt v Zákoně o sociálních službách 108/2006 Sb., § 109 – § 117).
Kompletní databázi všech poskytovatelů lze dohledat v Registru poskytovatelů sociálních služeb zde.
Někdy může být uzavírána dohoda o spolupráci i mezi pracovníkem SAS, rodinou a třetím subjektem, jako je škola, OSPOD anebo další organizace. Pracovníky SAS může oslovit sama škola, anebo OSPOD (kurátor pro mládež) s tím, že by službu rádi propojili s rodinou. Ta s nabídkou nicméně musí vždy souhlasit. Další variantou je, že OSPOD může spolupráci rodiny a SAS pouze doporučit s tím, že nechce být součástí kooperace. Potom ke trojstranné dohodě nedochází.
První setkání bývá společné a účastní se ho všechny strany. Pracovníci SAS se představí, sdělí, co služba nabízí. Učitel obvykle řekne svá očekávání a rodiče se vyjádří, zda mají o službu zájem. Mohou například odmítnout trojstrannou spolupráci a chtít pouze SAS, nebo nic z toho.
V uzavřené trojstranné dohodě (Dohodu o spolupráci si můžete stáhnout jako „Přílohu 1“ pod článkem) o spolupráci se jasně definují cíle, kroky všech stran (co kdo a kdy udělá). V dohodě je ošetřeno i předávání informací (četnost písemných zpráv apod.). Pokud je zapojen učitel, má také svoje úkoly.
V dokumentu jsou také informace o písemné hodnotící zprávě – jedná se o pravidelná shrnutí, zda se spolupráce daří, jestli v ní pokračovat. Dále je tam uveden způsob zpracování této zprávy, pravidla nahlížení do ní, interval, v jakém se bude vystavovat, kdo ji bude vypracovávat. V praxi obvykle písemnou zprávu vyhotovuje pracovník SAS, četnost je na dohodě. Dohoda o spolupráci také specifikuje postup při jejím rozvázání před vypršením platnosti.
SAS může škole sdělit jen ty informace, které odsouhlasí rodič. Předávají se na společném setkání, kde všichni slyší, co která strana říká. I proto SAS s rodinou dochází na schůzky do školy společně. Může se jednat o individuální setkání s učitelem, třídní schůzky, výchovnou komisi, případovou konferenci.
Pokud si rodina nepřeje předávat informace, případně odmítá podepsat trojstrannou dohodu o spolupráci, toto přání pracovník SAS respektuje. V klidu s ní o důvodech pohovoří a postupně se snaží toto její rozhodnutí změnit, popřípadě odstranit důvody, které k němu vedly.
Dříve či později samozřejmě dojde i k ukončení spolupráce. Jakou formou se tak děje?
Rodina, škola, pracovník SAS mohou spolupráci ukončit po vzájemné dohodě (tj. pokud všechny strany vnímají, že není třeba další spolupráce před uplynutím lhůty 6 měsíců). V tomto případě podepíšou dohodu o ukončení (ke dni, na kterém se společně dohodnou).
Pracovník SAS a rodina vždy uzavírají smlouvu o poskytování služby. Pracovník má přitom právo tuto smlouvu vypovědět v případě, kdy rodina porušuje pravidla spolupráce. V tu chvíli logicky zaniká i případný režim trojstranné spolupráce, přičemž musí pracovník neziskové organizace o změně informovat i třetí stranu.
V případě zájmu lze najít více informací na webových stránkách služby. Je také možné se obrátit na vedoucí sociálních služeb a metodičku, které mají potřebné informace, popřípadě vás přesměrují na ředitele a koordinátory sociálních služeb konkrétních poboček.
V případě zájmu se lze obracet na:
Kateřina Dosoudilová
Metodik sociálních služeb
Katerina.dosoudilova@clovekvtisni.cz
Radka Kunešová
Koordinátor sociálních služeb
Metodik služby SAS
Radka.kunesova@clovekvtisni.cz
Příloha 1: Dohoda o spolupráci
Navzdory běžné absenci sociálních pedagogů na středních školách se tato role může stát oporou jak pro pedagogy, tak i pro žáky. Ve druhé části dvojdílného podcastu Zapojme všechny se ředitel Střední školy řemesel a služeb v Děčíně Tomáš Daněk a sociální pedagožka Veronika Jurišová zabývají tématem, jak může sociální pedagog přispět k monitorování absencí žáků, jak pracuje s problémem záškoláctví a jakými preventivními kroky minimalizuje riziko předčasných odchodů žáků ze školního vzdělávání.