logo
logo
Jak řešit situaci, kdy rodič odmítá komunikaci s třídní učitelkou po předchozím nedorozumění?

Jak řešit situaci, kdy rodič odmítá komunikaci s třídní učitelkou po předchozím nedorozumění?

02.03.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Rodiče
Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a kolegům pedagogům. Dnešní otázka se týká realizace schůzky školního poradenského pracoviště s rodičem žákyně s obtížemi v chování. Jak postupovat, pokud komunikace třídního učitele s rodičem v minulosti selhala a rodič o ni aktuálně nemá zájem?
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Dotaz: 

Dobrý den, ráda bych využila nabízenou možnost konzultace. Třináctiletá dívka je mimo třídní kolektiv, povyšuje se nad ostatní a plynou z toho konflikty, hlavně s chlapci. Maminku vnímáme jako nekritickou, navádějící žákyni proti všem, včetně třídní učitelky. Třídní učitelka potřebuje pomoci, svolává schůzku školního poradenského pracoviště společně s rodičem. Jakou strukturu schůzky s maminkou žákyně byste nám doporučili? 

Školní metodička prevence na víceletém gymnáziu.


Odpověď:

Pro to, abych dokázala pro danou situaci nabídnout konkrétní doporučení, jsem si potřebovala s paní metodičkou ještě pár věcí upřesnit. Moje odpověď níže tedy obsahuje i doplňující informace získané na základě našeho telefonického rozhovoru.

Komunikace třídní učitelky s maminkou už v minulosti selhala a maminka s ní momentálně není ochotná komunikovat a spolupracovat. Třídní učitelka má nicméně k dívce stále pozitivní vztah. Podařilo se jí v rámci práce na pozitivním klimatu ve třídě pomoci dívce s jejím postavením směrem k dívkám, ale s chlapci její problémy nadále přetrvávají. Maminka své dceři radí, aby se v případě konfliktů s chlapci bránila a nenechala si nic líbit. A má pocit, že je učitelka zaujatá proti její dceři, což se nezakládá na pravdě.

V tomto kontextu bych doporučila, aby schůzka proběhla na školním poradenském pracovišti za účasti metodičky prevence a výchovné poradkyně a v začátku bez přítomnosti třídní učitelky. Nejprve by bylo vhodné začít tak, že je v zájmu školy, aby se v ní všem žákům dařilo a mohli dobře studovat. Schůzku by bylo vhodné dále vést jednou pracovnicí (v tomto konkrétním případě výchovnou poradkyní, ale obecně může schůzku vést kdokoliv z poradenského týmu) ve vstřícném duchu. 

Metodička prevence by pak především zaznamenávala průběh rozhovoru. Od samého začátku by bylo vhodné klást mamince např. následující otázky:

  • Jak současnou situaci vidí ona?

  • Jak o tom doma mluví její dcera?

  • Co pro ni, případně její dceru znamená studium na naší škole?

  • Zda (a případně v čem) vidí posun v situaci její dcery?

  • Co si myslí, že by pomohlo, aby se dceři ve třídě lépe dařilo?

  • Co může v dané situaci udělat škola a co naopak může udělat ona sama a její dcera?


Během schůzky by škola mohla zkusit zjistit, na čem se zakládá doporučení, které maminka dala své dceři: „Aby si nic nenechala líbit.“ Je vhodné navázat dalšími otázkami:

Jakou s tím má osobní zkušenost? 

Co očekává, že se stane? 

S jakými reakcemi se u žáků a učitelů může její dcera setkat?


Další otázky a reakce by se odvíjely od odpovědí maminky. Doporučuji nespěchat, dát mamince dostatečný prostor, aby vysvětlila svůj úhel pohledu, a průběžně rozptylovat její obavy – ujišťovat, že je i pro pedagogy důležité, aby byli žáci ve škole spokojení a že pohoda každého z nich je pro ně zásadní. 

Doporučuji se postupně dostat také k tomu, že velkým pomocníkem pro žáky je právě třídní učitel a ten se stará o pohodu v každé třídě. Pomalu (nespěchat) zmínit pozitivní kroky, které už třídní učitelka učinila, a s jakými konkrétními úspěchy se setkala – pokud to bude možné, ocenit pozitivní posun na straně žačky (podle podaných informací tento posun nastal a je vhodné, aby to maminka při schůzce opět slyšela).

Pak by mělo následovat:

  • shrnutí hlavních informací z obou stran, 

  • návrh konkrétních kroků, které je potřeba učinit na obou stranách (obě strany s těmito kroky souhlasí).


V případě, že by pro to byla vhodná atmosféra, by bylo dobré v průběhu rozhovoru přizvat třídní učitelku. Především proto, aby se na konkrétní domluvě mohla rovnou spolupodílet. Navíc by to také mohlo pomoci zlepšit následnou spolupráci maminky s třídní učitelkou.


Dále bych doporučila domluvit se na navazující schůzce v časovém odstupu asi tak 4 až 5 týdnů a zhodnotit, jak se daří realizovat kroky, které byly domluveny na úvodní schůzce.


Co dělat, pokud rodič během schůzky spolupráci odmítne?

V případě, že by se maminka se školou domluvit nechtěla (tzn. nesouhlasila by s navrhnutými kroky, které by bylo potřeba učinit z její strany), by se dalo pokračovat tím způsobem, že konkrétní kroky navrhnou „jen“ pracovníci školního poradenského pracoviště, maminku požádají o spolupráci a domluví opět následnou schůzku. 


V takovém případě bych přizvání třídní učitelky na schůzku nedoporučovala. Jen bych maminku seznámila s tím, že třídní učitelka bude samozřejmě o výstupu ze schůzky informována.

Na závěr by také bylo žádoucí informovat vedení školy a pro třídní učitelku zajistit další podporu pro práci s žačkou. Někdy je možné dosáhnout úspěchu i přesto, že rodiče nespolupracují – jen je to podstatně náročnější.


Na dotaz odpověděla Mgr. Kamila Bobysudová, která se věnuje vzdělávání a rozvoji dospělých lidí. Dlouhodobě spolupracuje s Národním pedagogickým institutem ČR a dalšími vzdělávacími organizacemi, kde se zaměřuje především na vzdělávání v manažerských a mentorských dovednostech, osobnostně sociálnímu rozvoji, time a stress managementu aj. Dále působí jako supervizorka, mentorka a koučka.

Mohlo by Vás zajímat

Rodičovské schůzky formou poradního kruhu

Stížnost bývá krajní formou, kterou rodiče vyjadřují nespokojenost s prací učitelů. Chcete těmto situacím předejít? Zkuste formu poradního kruhu. Hodí se pro zlepšení vašich vztahů s rodiči i dětmi. Formu poradního kruhu můžete využít místo tradičních třídních schůzek. Školy ve Spojených státech, Kanadě a některých dalších zemích postupně zavádějí poradní kruh jako jeden z předmětů už třicet let, ve větší míře pak od roku 2006.

Zobrazit další články