Foto 1: Základní škola Strossmayerovo náměstí, zdroj: www.presbariery.cz
Otevřeně komunikovat s rodiči neznamená jít rodičům „na ruku“. Jde o to umět rodiče vyslechnout a mluvit s nimi jako dospělý s dospělým. Nenechte si od rodičů mluvit do výuky, ale buďte připraveni obhájit a vysvětlit vaše rozhodnutí v případě dotazů či námitek. Důležitější než vaše názory a emoce jsou v takovém případě věcné argumenty.
Hlavním spojením rodičů se školou jsou třídní učitelé. Pravidla komunikace si nastavují sami, zpravidla na třídní schůzce začátkem školního roku. Většina učitelů preferuje e-mailovou komunikaci a předem domluvená osobní setkání nad konkrétní záležitostí. Někteří pedagogové dávají rodičům k dispozici i své telefonní číslo.
Možnost zatelefonovat řediteli školy je na ZŠ Strossmayerovo náměstí samozřejmost. Ředitel školy František Rada razí zásadu vstřícnosti vůči rodičům a sám jde příkladem.
„Zpočátku mi taková otevřenost přišla přehnaná, ale postupně jsem musel uznat, že má velký smysl,“ komentuje tento přístup Jan Juříček, který se nedávno stal součástí vedení školy.
Rodiče tak mají jistotu, že u vedení školy mají dveře otevřené a v případě potřeby budou vyslyšeni. Stejně tak se na ředitele mohou obrátit i učitelé, když se jim nedaří s rodiči domluvit.
Foto 2: Základní škola Strossmayerovo náměstí, zdroj: www.presbariery.cz
Na Strossu mají také jasně nastavené komunikační kanály, aby předešli šumům, nejasnostem a nedorozuměním.
1. Škola OnLine
Mobilní aplikace Škola OnLine slouží žákům i rodičům k prohlížení aktuálního rozvrhu, včetně událostí jako suplování nebo školní akce a k prohlížení hodnocení. Rodiče tak mají přehled o prospěchu i školním programu svého dítěte.
2. Konzultační hodiny
Každý měsíc jsou ve stanovený den učitelé k dispozici rodičům. Konzultace jsou nastavené tak, aby rodiče mohli do školy dorazit až po práci. Škola se jim otevírá mezi 17:00 a 19:00.
„Může se stát, že žádní rodiče za učitelem nepřijdou,“ říká Jan Juříček, zástupce ředitele pro pedagogiku na ZŠ Strossmayerovo náměstí, „ale všichni jsme jim tam k dispozici,“ dodává. Konzultace jsou určené pro rodiče bez přítomnosti dětí. Někteří učitelé také svolávají tripartity – schůzky, kterých se účastní učitel, rodič a žák. Tripartity jsou v kompetenci jednotlivých učitelů, nejsou ve škole zavedené plošně.
3. Třídnické hodiny
Každý týden je jedna hodina v rozvrhu věnovaná třídním záležitostem. „Díky třídnickým hodinám se nám daří předcházet spoustě problémů,“ říká Juříček. Děti mají prostor si s učiteli vysvětlit nejasnosti, věnovat se upevnění kolektivu, pracovat na dobré atmosféře ve třídě a zlepšovat vzájemnou komunikaci.
Učitelé na ZŠ Strossmayerovo náměstí se mohou účastnit školení věnovaným komunikačním dovednostem. Mezi nejoblíbenější patří T.E.T. - Škola bez poražených, která učí učitele vést komunikaci s dětmi i rodiči nenásilně a otevřeně. Takový způsob komunikace podporuje vzájemné pochopení a dobrou vůli řešit potíže.
Dobrá komunikace pomáhá předcházet vyhroceným situacím. Ale i na ně na ZŠ Strossmayerovo náměstí pamatují. „Vzhledem k tomu, že je naše komunikace opravdu otevřená a transparentní, nemáme nespokojených rodičů mnoho,” říká Juříček. Pokud se nicméně třídnímu učiteli nedaří něco vykomunikovat, najde vždy podporu u speciálních pedagogů či vedení, kteří se schůzky s rodičem na jeho žádost zúčastní.
Stejně jako řada škol i ZŠ Strossmayerovo náměstí řeší problém nedostačujících kapacit. Proto bylo třeba přesunout jednu třídu do školní budovy v Letohradské ulici, asi 6 minut chůze od hlavní budovy. Převážná část rodičů ale chtěla mít dítě na Strossmayerově náměstí. Ředitel se proto rozhodl připravit veřejné losování. K žákům, kteří se sami rozhodli pro Letohradskou, určil zbylé děti los. Kdo z rodičů měl zájem, mohl losování přihlížet a zkontrolovat všechny lístky. Několik rodičů opravdu dorazilo.
Transparentní řešení ožehavého problému předešlo stížnostem rodičů a pomohlo k tomu, že všichni výsledek losování přijali.
Doporučené čtení: Pokud vás zaujalo, jaké postupy a metody používají na základní škole Strossmayerovo náměstí, inspirací pro vás mohou být i další příklady dobré praxe z této školy.
O tématu hodnocení učitelů žáky si více můžete přečíst ve článku pod názvem Učitelé také potřebují vysvědčení.
O tématu sdílení zkušeností mezi učiteli ve škole si více můžete přečíst v článku pod názvem Proč mít na škole zástupce pro pedagogiku.
Základní škola Kojetín, Svatopluka Čecha 586 je základní školou s devíti ročníky, vyučovanými v osmi třídách a přípravnou třídou. Škola čelí specifické výzvě, jelikož většina žáků pochází ze sociálně znevýhodněného a nepodnětného prostředí. Ředitel Jiří Isakidis se snaží o odstranění předsudků a bariér, s jakými se škola potýká, a otevřeně sdílí své úsilí v rozhovoru se speciální pedagožkou, lektorkou a redaktorkou Martou Kozdas.
Dobré vztahy s rodiči mohou učiteli velmi usnadnit práci a zajistit maximální přínos pro žáka. Od začátku je ale potřeba si pro ně stanovit jasná pravidla, a to i pro domlouvání a vedení schůzek. Příkladem může být zásada, že se na vás rodiče budou moci obracet jen v pracovních hodinách a netelefonovat třeba o víkendu.
Každý vztah potřebuje péči a zájem obou stran, aby fungoval. Efektivní komunikace a spolupráce mezi učitelem a rodiči může fungovat i ve vaší škole, když se necháte inspirovat našimi tipy pro třídní schůzky a sebehodnocení.