logo

Desegregace pro ředitelstvo či vedení segregovaných škol

22.05.2025
Ředitel/ředitelka

Segregace ve vzdělávání má velké důsledky na šanci dětí uspět v životě. Hlavní negativa segregace popisujeme na stránce Problém desegregace - proč je nezákonná, škodlivá a drahá.

Proč se zabývat desegregací z pohledu školy, na níž se vzdělává vyšší podíl romských žáků a dalších dětí, které čelí bariérám ve vzdělávání – například kvůli jazyku nebo migrační zkušenosti?

  • Není v pořádku, když se žáci, kteří potřebují větší podporu, navštěvují pouze jednu školu, zatímco okolní školy mají výrazně jiné složení. Taková nerovnováha nevzniká náhodou – je důsledkem rozhodnutí, která lze změnit. Vysoká koncentrace žáků ohrožených neúspěchem ztěžuje učení všem dětem ve třídě, klade nadměrné nároky na učitele a snižuje šanci, že škola naplní svůj vzdělávací potenciál. Výzkumy i praxe ukazují, že rovnoměrné rozložení žáků přispívá k lepším výsledkům pro všechny. 

  • Ulevíte svým pedagogům a snížíte riziko vyhoření. Na školách, na kterých se vzdělává převážně romské žactvo, se často kumulují dopady strukturálního znevýhodnění – například nejisté bydlení, materiální nedostatek, jazyková bariéra nebo nízká důvěra rodin ve školu, vycházející z historické zkušenosti s nerovným zacházením. Pedagogové pak čelí zvýšeným nárokům na výuku i spolupráci s rodinami, často bez dostatečné podpory. Tato zátěž vede k únavě, frustraci a fluktuaci. Pokud se podaří snížit míru segregace a zároveň posílit personální kapacity školy, vytvoří se podmínky pro stabilnější a udržitelnější pedagogickou práci.

  • Vaše škola už nebude mít nálepku. Pokud se podaří snížit míru segregace – například rovnoměrnějším rozdělením romských žáků mezi okolní školy – a zároveň posílit kvalitu výuky, mohou se zlepšit vzdělávací výsledky i celková atmosféra ve škole. V Krnově vedla kombinace těchto kroků ke zvýšení školní úspěšnosti žáků (rozhovordobrá praxe), v Tanvaldu se díky posilování důvěry podařilo oslovit širší skupinu rodičů. Škola tak přestává být vnímána pouze optikou negativní nálepky a získává širší podporu komunity i stabilnější pedagogický tým.

  • Naplnění pedagogické mise – Mnoho učitelů a učitelek vstupuje do školství s vizí podporovat všechny děti v rozvoji jejich schopností a dávat jim šanci na lepší budoucnost. Ve škole, na níž se vzdělává převážně znevýhodněné a často marginalizované žactvo, však mohou opakovaně narážet na systémové bariéry, které omezují možnosti těchto dětí a zároveň přinášejí do práce pedagogů frustraci a vyčerpání. Řešení segregace – například spravedlivější rozdělení žáků mezi jednotlivé školy a současné posilování kvality výuky – může tuto situaci změnit. Pedagogové tak znovu získají pocit smysluplnosti a vlivu na vzdělávací dráhy všech dětí.

Vaše první kroky

  • Situace každé školy je jiná, stejně jako podmínky v jednotlivých městech. Váš konkrétní příběh detailně neznáme, proto předkládáme několik návrhů založených na zapojení klíčových aktérů. Desegregace může mít různé podoby – vyberte si takový způsob řešení, který je pro vás nejproveditelnější. Následující scénáře vycházejí ze zkušeností měst, zřizovatelů a škol, které si již změnou prošly:

    • Spolupráce se zřizovatelem: Pokud je kdokoliv z vedení města otevřený myšlence desegregace, může škola iniciovat první společné schůzky. Na nich lze vytvořit pracovní skupinu složenou z důležitých aktérů – například ředitelů a ředitelek škol, zástupců zřizovatele, odborníků z NPI/MŠMT, poskytovatelů sociálních služeb či neziskových organizací. Skupina pak může společně plánovat další kroky, síťovat potřebné partnery a připravit komunikační strategii pro pedagogické sbory i rodiče. Ti totiž mohou mít k desegregaci oprávněné obavy – je důležité je včas a citlivě vyslechnout, podpořit a přesvědčit, že změna má smysl. Kompletní přehled aktivit najdete v katalogu. 

    • Spolupráce s dalšími školami: Pokud není zřizovatel změnám nakloněn, může být prvním krokem spolupráce mezi školami, které se nacházejí v jednom městě či spádové oblasti. Společné setkání vedení škol může otevřít debatu o rovnoměrnějším rozložení romských žáků mezi více škol – obzvlášť pokud je jedna škola dlouhodobě vnímána jako „romská“. Taková diskuse často vede ke konstruktivnímu tlaku na zřizovatele a k posílení spolupráce mezi školami. Důležitá je zároveň otevřená komunikace směrem k pedagogickým sborům a rodičům, která pomůže předejít nedorozuměním a odporu. 

    • Spolupráce s odbornými partnery: Národní pedagogický institut (NPI) nabízí školám i zřizovatelům metodickou podporu v oblasti desegregace, Agentura pro sociální začleňování (při MMR) pomáhá s koordinací zapojených aktérů na místní úrovni. Spolupráce s těmito institucemi může přinést vaší škole oporu v rozhodujících momentech, dodat procesu legitimitu a usnadnit komunikaci se zřizovatelem i dalšími školami. Jejich zapojení zároveň zvyšuje důvěru veřejnosti v proces změny. 

    • Změna koncepce školy – pozor na neúmyslnou segregaci: Pokud narazíte na nezájem zřizovatele nebo okolních škol, může být vhodné začít změnu „zdola“. Úprava koncepce školy může oslovit širší skupinu rodičů a pomoci zvýšit důvěru veřejnosti. Je však zásadní zajistit, aby tyto změny nebyly přístupné jen části žáků – a aby nevznikal systém, ve kterém romské děti zůstávají oddělené, byť uvnitř jedné školy. Tam, kde se škola profiluje prostřednictvím alternativních vzdělávacích přístupů, je důležité dbát na rovný přístup pro všechny děti a na to, aby se žádná skupina dětí – byť neúmyslně – neocitla mimo hlavní vzdělávací proud. V reálných příkladech z praxe jde například o programy Montessori (MZŠ Tanvald), Waldorfskou školu (ZŠ Cimburkova, Praha-Žižkov) nebo Začít spolu (ZŠ Kamenná stezka, Kutná Hora).

    • Příprava na změnu u rodičů:  Zároveň je důležité pracovat i s majoritními rodiči – například vysvětlovat, jak společné vzdělávání přispívá k lepšímu porozumění mezi dětmi, posiluje soudržnost ve třídních kolektivech a vede k větší pedagogické podpoře pro všechny. V místech, kde školy přijímají různorodější skupinu žáků, často dochází k rozvoji nových pedagogických přístupů, posílení spolupráce ve sborovnách a zavádění inovací, které mají pozitivní dopad na kvalitu výuky pro všechny děti.

Další intervence v katalogu…. 

Řekněte si o radu, rozšiřte své znalosti, získejte další podporovatele. V Česku existují organizace, kterým na desegregaci záleží a ocení každou aktivitu. 

  • Lidé z Národního pedagogického institutu s vámi rádi proberou všechny potřebné kroky (síťování aktérů, předání zkušeností, konzultace potřebných aktivit), ať už jste na začátku nebo uprostřed cesty.

  • Česká školní inspekce

  • Sociálně aktivizační služby a neziskové organizace na vašem území - v sociálních službách se mnohdy nachází profesionálové, kteří znají životní zázemí segregovaných žáků a mohou být partnery pro vyrovnání jejich podmínek (doučování, volnočasové aktivity, mediace potřeb mezi rodiči a školou).

  • Agentura pro sociální začleňování nabízí spolupráci s obcemi při řešení desegregace. Můžete tak získat odborné a analytické zázemí nebo podporu v plánování, koordinaci či hledání zdrojů. 

  • PAQ Research vám poskytne data pro argumenty, že je situaci potřeba řešit. Na datech lze často ukázat původ, realitu a důsledky segregace ve vašem území.

  • Nebojte se kontaktovat školy, které již na změně pracují: ZŠ Kamenná StezkaMZŠ TanvaldZŠ KrnovZŠ Cimburkova

Data, která pomohou popsat situaci ve Vašem městě: 

  • Základní informace o školách ve vašem městě vám dají zprávy ČŠI.

  • V datových reportech nadejte základní před o sociální situaci, výsledcích, struktuře žáků a míře segregovanosti na vašich školách. Datové reporty publikujeme pro všechna města (městské části a obvody) s více než 3 zřizovanými školami.

  • Zároveň je důležité sledovat prostorové vyloučení a chudobu. K tomu slouží aplikace Lokality sociálního vyloučení a segregace od kolegů z Karlovy Univerzity.

  • Základní přehled školských spádových obvodů z dostupných vyhlášek nabízí Mapa spádovosti od NPI ČR. 

Sežeňte si finanční a personální zdroje aneb papírování zdar! 

Bez dodatečných financí se školy, děti a učitelé podporují těžko. Existují zdroje a projekty, které lze využít. Cesta k financím nemusí být snadná, ale každý získaný asistent, sociální pedagog nebo peníze na doučování posunou úspěch skokově vpřed. Zde jsou výzvy a projekty, které lze využít:

  • Výzva MŠMT pro školy s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků

  • Evropské projekty OPZ+ jako například Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání (výzvy jsou pravidelně aktualizovány a doporučujeme projít celý jejich seznamharmonogram).

  • Šablon OP JAK -  lze hradit například vzdělávání pracovníků nebo pozice školních asistentů (podobná náplň práce jako sociální pedagog) 

  • Výzva na podporu školního stravování žáků základních škol v roce 2025 - MŠMTW4W

  • Obědy do škol - projekt MPSV, informace většinou na stránkách příslušného kraje (např. PrahaÚsteckýKarlovarský). Programy se mohou pravidelně obnovovat. Hledejte vždy nejaktuálnější ročník dotačního programu. 


Finálně se ohlédněte, že máte základní výbavu pro start desegregace:

  • Víte jací aktéři jsou s vámi ochotni spolupracovat a podle toho tvoříte plán na základě prvních kroků uvedených výše, společně s katalogem aktivit. 

  • Kontaktovali jste některé z doporučených organizací jako například Národní pedagogický institut nebo Agenturu pro sociální začleňování

  • Máte přehled o nabízené finanční podpoře v podobě výzev a projektů.