logo

Desegregace pro města a obce

06.06.2025
Zřizovatelé škol

Segregace ve vzdělávání připravuje část dětí o šance uspět ve škole i v životě. Dlouhodobě oslabuje soudržnost komunity, zvyšuje sociální napětí a přispívá ke stagnaci města. Negativně ovlivňuje zaměstnanost, bezpečnost i kvalitu veřejných služeb a života v obci. Zřizovatel má možnost ovlivňovat podobu vzdělávací nabídky ve městě – a zároveň odpovědnost vytvářet podmínky pro rovný přístup všech dětí ke kvalitnímu vzdělávání. Hlavní negativa segregace popisujeme na stránce Problém desegregace - proč je trestná, drahá, škodlivá.

Proč desegregaci řešit z pohledu zřizovatele:

  • Segregace oslabuje důvěru, vztahy i participaci na životě obce. Oddělené vzdělávání vede k tomu, že romské a neromské děti se během školní docházky téměř nepotkají. Chybí prostor pro budování vzájemných vztahů, porozumění i respektu. Romské děti přitom vyrůstají v prostředí, kde jejich jazyk, historie a kultura nejsou ve školním vzdělávání přítomny, a jen obtížně si tak budují zdravé sebevědomí, aspirace i pocit, že jsou ve společnosti vítány. Dlouhodobě to podkopává důvěru v instituce a snižuje šanci, že se tyto děti v budoucnu zapojí do veřejného života jako aktivní a sebevědomí občané. Město tím přichází o jejich potenciál, zkušenost i energii.

  • Segregace narušuje spádovost a může vést k sankcím. Pokud jsou ve městě školy, které dlouhodobě nevykazují žádné romské žáky (přestože v jejich spádových oblastech romské rodiny bydlí) a naopak školy, které jsou vnímané jako romské (a děti do nich někdy dojíždějí z různých částí města), narušuje tato nerovnováha funkci spádového systému a zvyšuje rozdíly v kvalitě vzdělávání mezi školami. Může také vést k pochybnostem o transparentnosti nastavení školských obvodů, zřizovatel ztrácí přehled i vliv nad spravedlivým uspořádáním vzdělávací sítě ve městě i efektivním řízením jejích kapacit. V extrémních případech může být situace předmětem kontroly ze strany České školní inspekce nebo ministerstva školství či vnitra.

  • Segregace zatěžuje školy a ztěžuje pedagogům jejich práci. Pokud do jedné školy dochází převážně romské děti, často se zde zároveň projevují i další znevýhodnění – vyplývající například z nestabilního nebo nekvalitního bydlení, jazykové bariéry nebo složité rodinné situace. Ta nejsou důsledkem selhání dětí či jejich rodin, ale výsledkem dlouhodobé marginalizace a nízkých očekávání ze strany institucí. Učitelé pak čelí vyšší zátěži a bez odpovídající podpory hrozí fluktuace, snížení kvality výuky a další prohlubování nerovností. Naopak tam, kde se děti vzdělávají společně, je snazší udržet stabilitu týmu, zvyšovat aspirace dětí i naplňovat vzdělávací cíle pro všechny žáky.

  • Segregace zvyšuje náklady na vzdělávání. Segregované školy, které čelí vyšší zátěži, často vyžadují dodatečné investice – například do personálního zajištění, podpůrných opatření nebo práce s rodinami. Bez systémového řešení ale tyto náklady nepřinášejí odpovídající výsledky. Město tak přichází o část veřejných prostředků a zároveň ztrácí možnost rozvíjet vzdělávání rovnoměrně a dlouhodobě udržitelně.

Vaše první kroky

  • Přijměte vedoucí, koordinační roli, protože bez někoho, kdo bude proces řídit, a propojí všechny důležité aktéry, se nic nezmění.

  • Najděte spojence, kteří věří, že rozdělování dětí podle původu není v pořádku.. Může se jednat o zástupce škol, úředníky, politiky, pracovníky sociálních služeb nebo členy a členky místní romské komunity.

  • Sestavte plán konkrétních aktivit, které zajistí rovné šance ve vzdělávání – hledejte společně zdroje, přesvědčujte další aktéry o jejich smyslu. Dbejte na to, aby opatření cílila zejména (ale ne výlučně) na podporu romských žáků a dalších dětí z marginalizovaných skupin. Inspirovat se můžete v katalogu opatření, kde najdete jak systémové kroky (například změny spádových obvodů), tak cílené nástroje, jako je doučování, posilování jazykových dovedností, mentoring, stipendijní programy nebo zařazování romských reálií do výuky. Inspiraci pro sestavení plánu aktivit můžete najít například v Krnově: 

  • Katalog interencí.. 

Aktivity Krnova po zrušení segregované školy rozdělení dětí do všech škol:

Projekty Podpora inkluzivního vzdělávání v Krnově (2010-2019) a Společný rozvoj inkluze v Krnově (2019-2022): 

  • Děti chodí do mateřských škol díky aktivitám pro děti i rodiče: centra předškolní péče, rozvoje kognitivních/emočních dovedností u dětí, vzdělávací aktivity pro rodiče v oblasti rané péče, provázání rodičů se sociálními službami, aktivní vyhledávání a oslovování rodin dětí, které se předškolního vzdělávání ještě neúčastní.

  • Předchází se školnímu neúspěchu: doučování děti v rodinách; neformálních klubech i ve školách; volnočasové aktivity pro žáky; peer-tutoring neboli starší žák zajišťuje motivaci a studijní podporu žáka; školní poradenská pracoviště personálně zajištěna školním psychologem; speciálním pedagogem a sociálním pedagogem; podpora rodičů při jednání s pedagogickými pracovníky a se zástupci sociálních služeb; osvětová činnost pro rodiče v oblasti inkluzivního vzdělávání; podpora rodičů při jednání s pedagogickými pracovníky; sociálními a zdravotními službami, 

  • Pracovníci ve vzdělávání se rozvíjí při práci s různými skupinami žáků: zajištění pedagogického konzultanta nebo supervizora v oblasti inkluzivního vzdělávání, pilotní ověření pozice koordinátor inkluze ve škole, supervize pedagogických pracovníků, individuální koučink ped. pracovníků, další vzdělávání pedagogických pracovníků v klíčových tématech - trauma respektující přístup, formativní hodnocení, práce se třídou, vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí). 

Další příklady aktivit a zkušenosti z měst najdete v katalogu aktivit. 

samotatná stánka dobrých praxí.. .

…. 


Řekněte si o radu, rozšiřte své znalosti, získejte další podporovatele. 

V Česku existují organizace, kterým na desegregaci záleží a ocení každou aktivitu. 

  • Lidé z Národního pedagogického institutu s vámi rádi proberou všechny potřebné kroky (síťování aktérů, předání zkušeností, konzultace potřebných aktivit), ať už jste na začátku nebo uprostřed cesty.

  • Agentura pro sociální začleňování nabízí spolupráci s obcemi při řešení desegregace. Můžete tak získat odborné a analytické zázemí nebo podporu v plánování, koordinaci či hledání zdrojů. 

  • Česká školní inspekce vám bude oporou v debatě o výsledcích a požadavcích na kvalitu výuky v každé škole ve vašem městě. 

  • Ministerstvo školství a Střední článek podpory vám pomůže s právními otázkami - od spádovosti po hodnocení škol a odměňování ředitelů.

  • Sociální služby a neziskové organizace působící na vašem území – včetně romských a pro-romských – mohou být důležitými partnery při vyrovnávání podmínek pro vzdělávání. Pracují v nich lidé, kteří znají životní zázemí žáků i jejich rodin a mohou nabídnout podporu formou doučování, volnočasových aktivit nebo zprostředkování komunikace mezi školou a rodiči. Romské organizace navíc přinášejí pohled na potřeby dětí z komunity a mohou nabídnout inspiraci, jak rozvíjet u romských žáků zdravou identitu, motivaci a povědomí o vlastní historii a kultuře.

  • PAQ Research vám poskytne data pro argumenty, že je situaci potřeba řešit. Na datech lze často ukázat původ, realitu a důsledky segregace ve vašem území.


Data, která pomohou popsat situaci ve Vašem městě: 

  • Základní informace o školách ve vašem městě vám dají zprávy ČŠI.

  • V datových reportech nadejte základní před o sociální situaci, výsledcích, struktuře žáků a míře segregovanosti na vašich školách. Datové reporty publikujeme pro všechna města (městské části a obvody) s více než 3 zřizovanými školami.

  • Zároveň je důležité sledovat prostorové vyloučení. K tomu slouží aplikace Lokality sociálního vyloučení a segregace od kolegů z Karlovy Univerzity.

  • Základní přehled školských spádových obvodů z dostupných vyhlášek nabízí Mapa spádovosti od NPI ČR. 

Sežeňte si finanční a personální zdroje aneb papírování zdar! 

Bez dodatečných financí se školy, děti a učitelé podporují těžko. Existují zdroje a projekty, které lze využít. Cesta k financím nemusí být snadná, ale každý získaný asistent, sociální pedagog nebo peníze na doučování či práci s rodinami posunou úspěch skokově vpřed. Zde jsou výzvy a projekty, které lze využít:

  • Bydlení, sociální začleňování

  • Spolupráce škol, zřizovatele a sociálních služeb

  • Výuka žáků, rozvoj pedagogů, prostředky pro školy:

    • Možnost asistovat školám s administrací Šablon OP JAK -  lze hradit například vzdělávání pracovníků nebo pozice školních asistentů (podobná náplň práce jako sociální pedagog) 

    • Výzva na podporu účasti dětí na předškolním vzdělávání v roce 2025 - MŠMT. Obsahuje aktivity typu: úhrada školního stravování, odstranění dalších finančních bariér nebo individuální komunikace s rodinami.

  • Školní stravování 

    • Výzva na podporu školního stravování žáků základních škol v roce 2025 - MŠMTW4W. O podporu žádají školy, ale je důležité je o možnosti informovat, případně zapojit sociální odbor do sběru podkladů.

    • Obědy do škol - projekt MPSV, informace většinou na stránkách příslušného kraje (např. PrahaÚsteckýKarlovarský). Programy se mohou pravidelně obnovovat. Hledejte vždy nejaktuálnější ročník dotačního programu. 

  • Víceúčelové aktivity - financování aktivit pro podporu žáků, učitelů nebo sociálních služeb.

    • OP JAK - Akční plánování v území – IDZ. Místní akční plány (MAP). Pomocí MAP lze financovat různé aktivity (vzdělávání, podpora soc. znev. dětí apod.). Pro zapojené obce do KVSP 2021+ jsou vyčleněny další prostředky na inkluzivní vzdělávání a desegregační aktivity. 


  • Co nějaké PRO-ROMA?

Finálně se ohlédněte, že máte základní výbavu pro start desegregace:

  • Máte koordinátora celého projektu (koordinátor desegregace)

  • Máte skupinu stejně přesvědčených aktérů (úředníci, politici, ředitelé, pedagogové, neziskové organizace, poradny a další)

  • Máte data a plán aktivit, který je časově ohraničený a je z něj jasné kdo má za aktivity odpovědnost a v jakém časovém období se plní. 

  • Máte přehled o organizacích a aktérech, které vám během projektu pomáhají (NPI atd….)

  • Máte finance pro naplnění vašeho plánu získaných z libovolných zdrojů (zřizovatel, evropské peníze , státní programy).