logo
logo
PODCAST 51: Jak se zapojit do programů „buddy“ s projektem Stand By Me / Stojím při Tobě

PODCAST 51: Jak se zapojit do programů „buddy“ s projektem Stand By Me / Stojím při Tobě

14.02.2024
Autorský tým PROP, NPI ČR
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
V podcastu vedeném Martou Kozdas se představuje Tereza Vlčková, bývalá metodická pracovnice projektu Stand By Me / Stojím při Tobě. Posluchači mají příležitost seznámit se s jejími zkušenostmi ohledně tvorby metodik a vzdělávacích materiálů pro rozsáhlý program podpory, známý jako „buddy“ program. Témata rozhovoru zahrnují vysvětlení programu DofE, podstatu a principy „buddy“ programu, proces stávání se mentorem či mentorkou tohoto programu a přínosy, které program nabízí studentům.



Program DofE

Program DofE založila roku 1956 Jeho královská Výsost princ Philip, vévoda z Edinburghu. Proto nese název The Duke of Edinburgh´s Award, což česky znamená Mezinárodní cena vévody z Edinburghu. Spolu s ním se na tvorbě programu podílel Kurt Hahn, německý pedagog prosazující zážitkovou výuku, a lord John Hunt, který vedl první úspěšnou expedici na vrchol Everestu.

V Česku program funguje od roku 1995. Mladí lidé si v něm stanovují cíle ve čtyřech základních oblastech, jimiž jsou rozvoj talentu, sportovní aktivita, dobrovolnictví a dobrodružná expedice. S pomocí vyškolených mentorů pak usilují o jejich splnění. Když se jim podaří své výzvy překonat, získají cenu DofE z rukou významných osobností.

Program funguje ve více než 230 školách a organizacích po celé České republice. Věnuje se mu více než 5000 účastníků.

Cílovou skupinou jsou pak v České republice dospívající a mladí lidé ve věku 14–24 let. Pokud chce mladý člověk splnit program DofE, volí si různé úrovně délky plnění programu:

  • bronzová úroveň – délka plnění 6 měsíců;
  • stříbrná úroveň – délka plnění 12 měsíců;
  • zlatá úroveň – délka plnění 18 měsíců.

Účastníci a účastnice programu jsou vyzváni, aby každý týden věnovali alespoň jednu hodinu aktivitám v každé z následujících oblastí, přičemž si mohou sami vybrat konkrétní typ činnosti podle svého zájmu:

  • V oblasti pohybových aktivit je možné zapojit se do disciplín, jako je například atletika, bojová umění, tanec nebo gymnastika.
  • Pro rozvoj dovedností je k dispozici široký výběr, včetně učení se cizím jazykům, hraní na hudební nástroje, práce s keramikou nebo vaření.
  • V rámci dobrovolnických aktivit se nabízí možnosti, jako je práce pro neziskové organizace, pomoc v útulku pro zvířata, sběr odpadků nebo společenské aktivity se seniory.
  • Kulminačním bodem programu je pobyt v přírodě, který vyvolává u účastníků smíšené pocity nadšení a zároveň obavy. Každý účastník je vyzván, aby strávil v přírodě 1 až 3 noci společně s ostatními členy expedice, přičemž délka pobytu závisí na zvolené úrovni programu. Tereza tento závěrečný úkol považuje za významný prvek motivace.



Projekt Stand By Me

Projekt, inspirovaný programem DofE, se zaměřuje na podporu dobrovolnictví. Součástí projektu je rozsáhlý „buddy“ program, který podporuje děti a mladé lidi v náročných životních situacích ve smyslu osobního rozvoje a integrace do vrstevnické skupiny. Tento projekt je aktuálně realizován v České republice, na Slovensku a v Rumunsku s cílem vytvořit ve školách prostředí založené na přátelství a rovnosti, kde se každé dítě může cítit v bezpečí.

Projekt je primárně zaměřen na podporu dětí a mladých lidí z Ukrajiny, kteří se v důsledku válečného konfliktu ocitli v České republice. Kromě nich se projekt věnuje i dalším dětem mluvícím odlišným mateřským jazykem, nováčkům v třídním kolektivu, dětem se specifickými vzdělávacími potřebami a dalším, kteří se obtížně zapojují do kolektivu. V praxi to znamená, že student anebo studentka z majoritní společnosti tvoří pár s nově příchozím studentem či studentkou a společně pracují na malém („mini“) projektu po dobu tří měsíců. Tato spolupráce může být pak uznána jako dobrovolnická činnost v rámci plnění programu DofE, což ukazuje na úzké propojení a vzájemné doplnění obou programů.

Na začátku programu se spolupráce obvykle týkala českého studujícího a ukrajinského žáka či žačky, avšak postupem času byli do programu zařazeni i ti žáci a žákyně, kteří čelí výzvám v sociálních interakcích.

Značnou část účastníků a účastnic programu představují děti z nepříznivého rodinného prostředí, které hledají někoho, komu se mohou otevřít. Program jim umožňuje navázat kontakt s vrstevníkem či vrstevnicí, na které se mohou spolehnout a kteří jim poskytnou oporu. Tato vzájemná interakce je pro obě strany obohacující a přispívá k jejich sociálnímu vývoji. Kromě toho mají obě děti k dispozici mentora anebo mentorku, který je podporuje v jejich cestě programem „buddy“.

Tím se dostáváme k vysvětlení pojmu „buddy“, který je odvozen z americké hovorové angličtiny a v překladu znamená „kámoš“ nebo „parťák“. Termín "buddy" programy potom odkazuje na iniciativy zacílené na vytváření partnerství a vzájemnou podporu mezi účastníky. Vzhledem k mezinárodnímu charakteru těchto programů bývá zvoleno právě toto pojmenování.

„Mini projekty“

Tyto tříměsíční „mini projekty“ v rámci programu „buddy“ jsou navrženy tak, aby odrážely osobní motivaci a potřeby obou zúčastněných studentů a studentek. S pomocí metodických materiálů a podpory mentora či mentorky si studující sami vyberou, co chtějí společně studovat a v jakých oblastech chtějí posílit své dovednosti.

Dvojice v programu „buddy“ si vybere téma svého „mini projektu“ a má na jeho realizaci stanovenou dobu do osmi týdnů (minimálně osm společných setkání dvojice), během kterých společně pracují dle stanovené metodiky. Toto osmitýdenní období, přibližně dva měsíce, je nutné k tomu, aby bylo možné „mini projekt“ úspěšně dokončit do celkové tříměsíční lhůty.

Je důležité, aby tyto „mini projekty“ přinášely užitek zapojeným studentům a studentkám a měly pozitivní dopad na ně i jejich okolí. Po třech měsících celý program „buddy“ oficiálně končí předáním certifikátu, přičemž účastníci a účastnice mají možnost dále se zapojit do standardního programu DofE (bronzová úroveň), kdy je jim část týkající se dobrovolnictví již započítána jako splněná.

V rámci každého „mini projektu“ je dvojici přidělen mentor či mentorka. Jejich přítomnost je klíčová pro úspěch projektu. Jejich úkolem je spojit dvojici a pomoci jim identifikovat jejich přednosti, které mohou využít ve svém projektu. Mentor či mentorka je s dvojicí během celého projektu, poskytuje jí podporu, motivaci a zajišťuje, aby v ní panovala dobrá spolupráce bez konfliktů či nedorozumění. Mentory a mentorky podporuje program DofE, nabízí jim možnost účasti na školeních, workshopech a supervizi od organizace Člověk v tísni, což jim umožňuje efektivně plnit svou roli.


Kdo může být mentorem či mentorkou?

Aktuálně se projekt Stand By Me implementuje hlavně na základních a středních školách a také uvnitř neziskových organizací v České republice. Mentorem či mentorkou v rámci tohoto projektu může být jakýkoli člen či členka pedagogického týmu, včetně vyučujících, výchovných poradců a poradkyň, školních psychologů a psycholožek nebo asistentů a asistentek pedagoga. V oblasti neziskových organizací pak tuto roli mohou zastávat sociální pracovníci a pracovnice, speciální pedagogové a pedagožky nebo koordinátoři a koordinátorky volnočasových aktivit. Klíčové pro úspěch v této roli je mít motivaci a ochotu podporovat „buddy“ dvojici.

Tereza zdůrazňuje, že mentorství je otevřené i těm, kdo mají zájem o danou tematiku a kladou si za cíl podporovat přátelské prostředí ve školách. Aby se někdo mohl stát mentorem či mentorkou, je nutné absolvovat speciální školení DofE. Zájemci a zájemkyně se mohou přihlásit prostřednictvím webových stránek projektu Stojím při Tobě. Toto školení se koná online, trvá čtyři hodiny a je nabízeno zdarma, jelikož hlavním cílem projektu Stand By Me je zapojit co největší počet studujících a vyučujících. Po dokončení školení má každý možnost rozhodnout se, zda se chce angažovat v mentoringu. Ti, kteří se rozhodnou pokračovat, se setkají s metodičkou programu Stand By Me na individuální konzultaci, aby si přizpůsobili program potřebám své školy či instituce. Následně obdrží certifikát a podepíší dobrovolnickou Dohodu o spolupráci. Je důležité podotknout, že na rozdíl od školení DofE, která jsou akreditovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, školení pro „buddy“ program zatím akreditaci nemají.

Během školení se účastníci seznámí s metodami identifikace vhodných cílových skupin pro program, mezi které patří děti s různými formami znevýhodnění nebo děti, které čelí obtížím v sociálních interakcích. Rozpoznání dětí se zdravotním postižením nebo dětí z Ukrajiny obvykle nepředstavuje problém. Větší výzvou je však identifikovat děti, které se potýkají s úzkostí, sociální fóbií, zážitkem traumatu, pocházejí z nestabilního rodinného prostředí, nebo jsou diskriminovány kvůli kulturním či etnickým rozdílům. Mentor či mentorka by měli v kolektivu prozkoumat situaci dětí a vyhledat ty, které skutečně potřebují podporu, pochopit, proč ji potřebují, a začlenit je do programu.

Program také zahrnuje metodickou podporu, v rámci které jsou účastníkům a účastnicím poskytnuty materiály jako mentorská příručka a pracovní sešity pro děti, s nimiž budou v rámci programu „buddy“ spolupracovat. Lektoři  a lektorky tyto materiály s účastníky důkladně proberou, aby zajistili jejich komplexní přípravu a školení. Navíc jsou pro registrované mentory a mentorky dostupné nástroje jako aplikace Online Record Book, se kterou se rovněž seznámí, aby mohli efektivně zaznamenávat a sledovat pokrok v programu.

Mentoři a mentorky by měli projevovat empatii a přistupovat k jednotlivým žákům a žákyním bez předsudků a hodnocení. Je důležité, aby byli otevřeni jejich nápadům a aktivně je podporovali v rozvoji jejich kreativity a osobnosti. Jejich úkolem je také pomoci jim posílit schopnost ovládat vlastní život a zlepšovat jeho kvalitu, což odpovídá principu „empowerment". Měli by být důvěryhodnou osobou, která dokáže své svěřence a svěřenkyně pochopit a poskytnout jim podporu, empatii a otevřenost v komunikaci, které jim možná ve vlastních rodinách schází. Efektivní práce v mentoringu spočívá ve správě menšího počtu „buddy“ dvojic, optimálně mezi třemi až pěti, aby mentoři mohli každému z nich věnovat dostatečnou pozornost.

Mentoring ve škole

Činnost mentorů se skládá ze tří etap, přičemž první je obzvláště náročná. V této etapě se mentoři snaží identifikovat a oslovit ty studující, kteří by mohli z jejich podpory profitovat, a přizvat je k účasti v mentorovacím programu. Při výběru vhodných kandidátů a kandidátek jim mohou být nápomocni vyučující, pedagogičtí asistenti a asistentky nebo školní poradci a poradkyně, kteří mají přehled o studujících a jsou schopni efektivněji identifikovat potřebné žáky a žákyně. Komunikace s potenciálními účastníky a účastnicemi programu může probíhat buď na individuální bázi, kde mentoři vybírají a oslovují jednotlivé studující, nebo skupinově, představením programu celé třídě. Poté, co se studující rozhodnou pro zapojení do programu anebo jsou vybráni mentorem či mentorkou, jsou spárováni do dvojic s cílem vzájemného podněcování a růstu. Tento výběrový proces obvykle trvá kolem měsíce, jelikož je klíčové, aby se vytvořily dvojice, které budou spolupracovat co nejúčinněji.

Druhá fáze zahrnuje účast na „buddy" programu, kde jsou děti vyzvány, aby se zúčastnily nebo provedly aktivity v celkovém rozsahu 13 hodin. Pro realizaci „mini projektu" je pak určeno 8 setkání, jak je již zmíněno výše. Během prvních dvou setkání jsou účastníci a účastnice pod vedením mentora či mentorky, kteří jim poskytují instrukce k metodice, ukazují správné používání pracovních sešitů a stanovují pravidla spolupráce založené na etických principech. V této fázi je rovněž vyřízena potřebná administrativa. Poté se účastnické dvojice scházejí samostatně, navzájem se poznávají a rozhodují o tématu svého „mini projektu". Po výběru tématu proběhne další setkání s mentorem či mentorkou, na kterém se konzultuje výběr tématu a plánované aktivity pro realizaci „mini projektu". Mentor či mentorka poskytne zpětnou vazbu, připomínky a návrhy, na jejichž základě dvojice pokračuje ve své práci nezávisle. Po dokončení „mini projektu" se účastníci a účastnice připravují na závěrečnou prezentaci, kterou mohou prezentovat před širším publikem.

Ve třetí etapě dochází k závěrečnému hodnocení, kde mentor či mentorka individuálně diskutuje s každou dvojicí o jejich budoucích plánech a aktivitách po ukončení programu a „mini projektu". Je zásadní, aby účastníci a účastnice nadále vyvíjeli činnosti, které je baví a které přispěly k jejich rozvoji. Mentor či mentorka předkládá účastníkům příležitost zapojit se do programu DofE, což umožňuje studujícím registrovat další činnosti v oblasti fyzické aktivity, rozvoje dovedností a účasti na expedici do přírody. Účast v programu DofE je možná na jejich domovské škole, pokud ta spolupracuje s organizací DofE, nebo prostřednictvím online verze programu, pokud škola není součástí sítě DofE.

Účastníkům a účastnicím je rovněž nabídnuta možnost spolupráce s organizací UNICEF, což jim umožňuje zapojit se do aktivit, jako jsou například diskusní fóra. Mají také možnost účastnit se různých setkání v roli ambasadorů, kde mohou sdílet své zkušenosti nebo vystupovat v médiích. Navíc, mnozí z těch, kdo dokončili program DofE na zlaté úrovni, se často angažují v rámci organizace DofE i po absolvování programu.


Jak předejít chybám při realizaci programu?

Klíčovými prvky programu DofE jsou kvalitně zpracované propagační materiály, mezi které se řadí videa s výpověďmi dětí, které program úspěšně dokončily, nebo interaktivní brožury. Úlohou mentorů a mentorek je tato média efektivně využít při prezentaci programu, aby přilákali pozornost studujících a zapojili do programu co největší počet dvojic.

Organizátoři programu se zároveň snaží poskytovat mentorům a mentorkám plnou podporu a udržovat s nimi stálou komunikaci, čímž zvyšují efektivitu jejich práce s mládeží. Cílem je, aby „mini projekty" nebyly pouze na elementární úrovni, ale aby opravdu přispívaly k rozvoji a pokroku dvojic.

Mentorům je při řešení vzniklých problémů a různých situací poskytována podpora telefonicky či online. Každé tři měsíce je jim také nabízena možnost účasti na online skupinových setkáních s názvem „Rady s buddym“. K dispozici je rovněž profesionální skupinová supervize ve spolupráci s psycholožkou z organizace Člověk v tísni, kde mohou projednávat jakékoli aktuální obavy nebo problémy. Mentoři mají také neustále k ruce online databázi s metodickými manuály a materiály k programu. V případě, že cítí potřebu doplnění nebo aktualizace metodiky, mohou o to požádat.

Příklady dobré praxe

Zajímavé jsou „mini projekty", které realizovali studenti a studentky Střední školy polytechnické v Kyjově. Skupina dvanácti studujících se zde rozdělila do „buddy" trojic (což je jedna z možností, které program nabízí) a věnovali se aktivitám spojeným s jejich odborným vzděláním, které obohacovali o zábavné nebo sportovní prvky. Projekt vyvrcholil veřejnou prezentací, na které vystoupili studující z Ukrajiny a Moldavska. Díky účasti v tříměsíčním „buddy" programu se jim podařilo překonat jazykové bariéry a prezentovat své projekty v češtině. Prezentace byla pro ně velkým úspěchem a oceněním jejich pokroku. Tento moment byl růstový jak pro studující s odlišným mateřským jazykem, tak pro české studující, kteří se na jejich úspěchu měli možnost podílet. Významným přínosem byla podpora ze strany koordinátorky DofE a mentorky programu Martiny Filipové, která na škole koordinovala činnost „buddy" trojic. K dispozici je také video, které bylo vytvořeno při příležitosti návštěvy prince Edwarda, vévody z Kentu a promítáno v rámci galavečera, kde studující představovali své „mini projekty“.

Dalším příkladem jsou dvojice dětí zabývající se dobrovolnictvím v rámci DofE programu. Například jedna dvojice byla tvořena dívkami, z nichž se jedna zabývala fotografováním a druhá byla neslyšící. Společně fotily a učily se vyjadřovat skrze vizuální tvorbu, čímž rozvíjely své umělecké kompetence. Časté dvojice tvořili také čeští a ukrajinští studující, přičemž čeští studující pomáhají těm ukrajinským zvládat studium českého jazyka či připravovat se na testy nebo přijímací zkoušky.



Infobox

Jak DofE funguje?

Program je určený pro všechny žáky a žákyně ve věku od 14 do 24 let. Spočívá v tom, že se každý věnuje zvolené aktivitě ze tří oblastí jednou týdně. Mezi oblasti patří pohyb (např. atletika, bojová umění, tanec), dovednost (např. cizí jazyky, hra na hudební nástroj, chov zvířat) a dobrovolnictví (např. doučování, pomoc v nemocnici, sběr odpadků). U každé aktivity si žák nebo žákyně stanoví určitý cíl, který je bude motivovat a posouvat dál. Součástí programu je i absolvování týmové expedice v přírodě. Celá cesta programem se zaznamenává do online aplikace. V případě pomoci jsou k dispozici mentoři a mentorky, kteří vždy svým svěřencům a svěřenkyním poradí a pomohou.


Stand By Me / Stojím při Tobě 

Jedná se o komplexní „buddy“ program, který cílí na děti a mládež v obtížné životní situaci se seberealizací a začleněním do vrstevnického kolektivu. Je zaměřený na děti s různými typy znevýhodnění, dále na děti s odlišným mateřským jazykem a na příchozí děti z Ukrajiny. Projekt nyní funguje v České republice, na Slovensku a v Rumunsku. Tento program je zdarma a nevztahují se na něj žádné poplatky pro zapojené školy, organizace ani pro účastníky a účastnice. Jeho smyslem je pomoci vytvořit ve školách rovnocenné a přátelské prostředí pro všechny. Jde o to, aby se v kolektivu všichni cítili bezpečně, navzájem se poznávali a pod vedením vyškolených mentorů a mentorek mohli pracovat na projektech dle vlastního zájmu. Program je určený pro střední i základní školy, a také pro dětské domovy, dětské domovy se školou, domy dětí a mládeže, střediska výchovné péče a nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, tedy pro instituce, které pracují s mladými lidmi ve věku 12–24 let. [1]

 

Projekt Podpora rovných příležitostí při NPI ČR

Jedná se o projekt v rámci Národního plánu obnovy na podporu škol s nadprůměrným zastoupením žáků a žákyň se sociálním znevýhodněním. V rámci tohoto projektu je možné čerpat podporu pro mentoringový program Stand By Me anebo na program DofE organizace DofE. Konkrétně se jedná o personální podporu škol prostřednictvím pozice koordinátora mentorského programu pro žáky a žákyně.  

Role koordinátora spočívá ve výběru a přípravě „buddies“ a také žáků a žákyň v náročných životních situacích, jejich vedení a zajištění dohledu nad bezpečností a efektivitou podpory. To zahrnuje zejména propojování žáků a žákyň vyšších ročníků středních škol s nováčky na středních školách a žáky a žákyněmi z posledních tříd základních škol, kteří jsou v největším riziku předčasného ukončení školní docházky. Pracovní náplň sestává z těchto činností:

  • nastavení, vedení a propagace služby mezi žáky a žákyněmi i pedagogickým sborem dle dostupných a ověřených dobrých praxí;
  • identifikace, oslovení, motivace, zaškolení, vedení a supervize žáků a žákyň vhodných k výkonu pozice „buddyho“ („parťáka“ či „parťačky“);
  • sběr zpětných vazeb ze strany žáků a žákyň – uživatelů služby a jejich vyhodnocování;
  • komunikace o průběhu, stavu, přínosech a též limitech služby s vyučujícími a koordinace vzájemně se doplňujících činností a aktivit.





Mgr. et Bc. Tereza Vlčková

FOTO l Zdroj: PROP, NPI ČR

Vystudovala Fakultu sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, obory Sociální práce a Environmentální studia. Dlouhodobě se věnuje práci s mládeží, působila v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež DROM, provázela v roli mentorky mladé dospělé s omezenými příležitostmi na pracovní stáže do Barcelony, věnovala se také dokumentární tvorbě. Poslední dva roky působila v DofE jako metodička projektu Stand By Me / Stojím při Tobě. Měla na starosti vývoj programu a metodických materiálů, školila mentory a pomáhala při zavádění „buddy“ programu na školách. „Buddy“ program Stand By Me je neformální integrační program, který má za cíl posilovat vrstevnické vztahy a spolupráci mezi žáky ve věku 12–24 let.



Zdroje:

[1] Ticháček, F. (2023). DofE – STAND BY ME / STOJÍM PŘI TOBĚ. [online]. Dostupné z: https://edulk.cz/externi-prispevky/dofe-stand-by-me-stojim-pri-tobe-n473560.htm. [dat. cit. 6. 2. 2024].



Mohlo by Vás zajímat

Jak nastavit a udržet bezpečné klima ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním

Bezpečné klima ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním se vám snáze podaří udržet s pomocí diagnostiky klimatu třídy, společně dohodnutých třídních pravidel a reflektování stereotypů a předsudků. Nechte se inspirovat našimi tipy pro realizaci a vyhodnocování těchto aktivit.

Čtenářský klub

Když má školní knihovna svůj čtenářský klub, přináší to pro děti velké výhody. Nejenže se ve čtení zdokonalují, ale čtení jim pomáhá také naučit se kritickému myšlení. Přečtěte si, jak se daří čtenářskému klubu na ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze.

Podpora žáka se sociálním znevýhodněním ze strany asistenta pedagoga

Jak na to, aby učitel s asistentem pedagoga tvořili sehranou dvojku, díky které bude učení bavit celou třídu? V seriálu devíti článků vás pomocí praktických příkladů provedeme důležitými kroky k nastavení jejich spolupráce. Připravujeme je se Zbyňkem Němcem, který patří k předním odborníkům na téma práce asistenta pedagoga. V osmém článku vás seznámíme s možnostmi, které se asistentovi pedagoga nabízejí v oblasti podpory žáků se sociálním znevýhodněním.

Zobrazit další články