Ilustrační foto / FOTO: Freepik
Současná doba je charakteristická širokou škálou nabídek pro vzdělávání žáků s tělesným postižením (TP) v běžných školách. Tomu napomáhá nový systém „společného vzdělávání“ s možností nastavovat řadu podpůrných opatření, řazených do jednotlivých oblastí a stupňů podpory. Východiskem k posouzení žáka s TP a závažným onemocněním se stává úroveň jeho dosažených klíčových kompetencí, aktuální zhodnocení stavu v edukačním procesu a dalších předpokladů. Psychologická, speciálně pedagogická a lékařská diagnostika a péče mají nezastupitelné místo právě v posouzení a určení specifických potřeb takto znevýhodněných žáků. Možnosti společného vzdělávání je třeba posuzovat zcela individuálně se zřetelem na druh a stupeň tělesného postižení a s tím souvisejícími nároky na eventuální zdravotní péči. [1]
Každé tělesné postižení a závažné onemocnění ovlivňuje a narušuje žáka jak po stránce fyzické, tak i psychické. Postižení a nemoc s sebou přinášejí řadu negativních prožitků, ať se jedná o bolest, strach, obavy. Zasahuje nejen žáka samotného, ale i jeho rodinu, přátele. Tělesné postižení i vážné onemocnění postihuje žáka v celé jeho osobnosti, proto je ve škole velmi důležitý individuální přístup, který zohledňuje jeho schopnosti a potřeby. Během vzdělávání je důležité zvolit správné postupy edukace a vždy přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu a psychickému stavu. Je třeba si uvědomit, že nemoc postihuje žáka komplexně, ve všech jeho osobnostních složkách, a je proto nutné zvolit speciální postupy pro jeho vzdělávání. [2].
Žáci s neurologickými projevy tvoří širokou heterogenní skupinu, do níž patří formy od mírného tělesného postižení až po stavy naprosté bezmoci (odkázané na 24hodinovou pomoc.) Postižení má vliv na celou osobnost jedince a je nutné respektovat i potíže se sebeobsluhou, problémy komunikační, sociální a obtíže s pohybem. [3]
Tělesná postižení se dělí na vrozená a získaná (např. po úraze). Mezi nejpočetnější skupinu patří dětská mozková obrna (DMO/MO) s celou řadou specifických projevů. Především jde ale o poruchu hybnosti na základě poškození mozku v době před porodem, při porodu nebo do určité doby po něm. DMO se dělí na spastické formy (spasmus – zvýšené svalové napětí) a nespastické. Můžeme se setkat s lékařskými pojmy jako diparetická, hemiparetická, kvadruparetická, hypotonická či dyskinetická forma. Dle aktualizace MKN-10 v roce 2010 došlo ke změně názvosloví: místo dětská mozková obrna se používá termín mozková obrna, ale v dostupné literatuře i v lékařských zprávách se stále používá výše uvedený termín nebo jeho zkratka DMO. [4]
Další skupinu řadící se k tělesnému postižení tvoří geneticky podmíněné onemocnění, které má také mnoho forem. Na počátku onemocnění nebývá postižena hybnost, pouze je snížena svalová síla. Postupem času se schopnost hybnosti snižuje, v pokročilém stadiu je žák odkázán na invalidní vozík. [5] Nemoc se zhoršuje před nástupem do školy a v pubertě. Ve většině případů se jedná o progresivní onemocnění. Vzhledem ke zhoršené funkčnosti dýchacích svalů je nutná ve škole prevence před nachlazením i před úrazy. [6] Mezi nejznámější patří např. spinální svalová atrofie (SMA) a Duchennova svalová dystrofie. Dále do této skupiny patří i další poruchy CNS – např. mozkové nádory, rozštěp páteře, degenerativní onemocnění mozku, míchy aj. [7]
Nejčastější projevy uvedených diagnóz a jejich promítání do školní výuky:
obtíže v oblasti hrubé a jemné motoriky, v grafomotorice;
problematická sebeobsluha;
pomalé pracovní tempo, kolísání koncentrace pozornosti, výkyvy výkonů;
zvýšená unavitelnost – děti samy neverbalizují své potřeby, signálem únavy mohou být určité projevy v chování, zhoršení kvality písma, nesoustředěnost, nápadné kolísání podávaných výkonů, změna emočního ladění dítěte apod.;
obtíže typu SPU (dyslexie, dyskalkulie, dysortografie, dysgrafie aj.);
problematická vizuomotorická koordinace, obtíže v oblastech vizuoprostorových vztahů (problematická orientace v mapách, grafech, matematických představách);
nekvalitní sluchové rozlišování, sluchová analýza a syntéza;
problematická zraková práce (v některých případech i v důsledku centrální zrakové vady);
dílčí deficit kognitivních schopností;
formální a obsahové nedostatky v řeči, obtíže s vybavováním pojmů.
Je třeba upozornit na to, že rozvoj základních dovedností u této skupiny žáků se opožďuje z několika příčin, jednou z nich je pomalejší zrání CNS a někdy i přímé poškození jednotlivých oblastí mozku. Je třeba si všimnout následujícího rozdílu: zdravé děti se v počátcích vývoje pohybují v prostoru, dotýkají se věcí a manipulují s nimi, tím pádem získávají množství informací např. o váze, povrchu, zvuku, tvaru, velikosti, chuti aj., a to umožňuje jim to vytvářet abstrakce, poznávat vlastnosti předmětů. U dítěte s tělesným postižením tyto zkušenosti musí být zprostředkovány, předkládány, toto dítě potřebuje více času na opakování, utvrzení. [8]
V současné době se ve větší míře setkáváme s chronickými nemocemi způsobenými metabolickou poruchou, sem patří diabetes typu 1 (DM 1) či cystická fibróza (CF). Mnohá opatření jsou ve školách běžně používána, jiná prozatím nemají své legislativní zakotvení (např. aplikace léků, léčebné zákroky související se zdravotním stavem žáka).
Pro optimální a zdárný průběh inkluze je pro žáky s tělesným postižením často důležitý asistent pedagoga.
Zdroje
[1] Bartoňová, M. (2005). Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD.
[2] Kremličková, M. (1997). Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN.
[3] Komárek, V., & Zumrová, A. (2000). Dětská neurologie. Praha: Nakladatelství Univerzity Karlovy.
[4] Opatřilová, D. (2003). Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita.
[5] Kršek, P., Lebl, J., & Černý, P. (2020). Dětská mozková obrna. Mezioborový přístup. Praha: Galen.
[6] Hájková, V. (2011). Zředěný život: léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost.
[7] Zajíc, M. (2008). Kapitoly ze somatopatologie: pro speciální pedagogy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
[8] Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: Nakladatelství H+H.
Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.
Do třídního kolektivu patří každý žák, který ho navštěvuje. Osamocenost, izolaci a nepřátelství je třeba nahrazovat sounáležitostí, zapojením a radostí z vrstevnických vztahů. Proto budujme a nastavujme takové klima v třídním kolektivu, aby se v něm cítil dobře každý. A to nejen žák s tělesným postižením (TP), ale i pedagog, který v něm vyučuje. Je důležité přiznat si významný vliv pohody v žákovském kolektiv na školní úspěšnost.
Čtvrtá část seriálu o podpoře žáků s tělesným postižením (TP) ve vzdělávání se zaměřuje na popis týmové práce. Sdílení odborníků, kteří se s žákem potkávají a působí na něj, napomáhá k hledání těch nejvhodnějších, individuálně zacílených cest při jeho vzdělávání. Tato část textu vám nabízí výčet pedagogem nastavovaných podmínek pro vzdělávání, na které je třeba pamatovat. Poukazuje i na šíři využitelných kompenzačních pomůcek.
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.