Začleňování žáků s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním do běžného třídního kolektivu

Začleňování žáků s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním do běžného třídního kolektivu

04.01.2023
PhDr. Dušana Chrzová, Ph.D.
Ředitel/ředitelka
Do třídního kolektivu patří každý žák, který ho navštěvuje. Osamocenost, izolaci a nepřátelství je třeba nahrazovat sounáležitostí, zapojením a radostí z vrstevnických vztahů. Proto budujme a nastavujme takové klima v třídním kolektivu, aby se v něm cítil dobře každý. A to nejen žák s tělesným postižením (TP), ale i pedagog, který v něm vyučuje. Je důležité přiznat si významný vliv pohody v žákovském kolektiv na školní úspěšnost.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Začleňování žáků s tělesným postižením (TP) a dlouhodobým onemocněním do běžného třídního prostředí je důležitým krokem k vytvoření inkluzivních vzdělávacích možností. Mnoho námětů lze nalézt v Katalogu podpůrných opatření viz. www.spolecnevzdelavani.upol.cz 

Mezi užitečné strategie práce s různorodou třídou při snaze najít v kolektivu prostor po každého (i žáka s TP) patří: 

Uplatňování individuálního přístupu, ke každému žákovi (i s TP či k žákovi dlouhodobě nemocnému). Každý má odlišné (nejen vzdělávací) potřeby, je proto třeba věnovat se individuálním rozdílům a respektovat specifika každého žáka.  

Nezbytné je vytváření přátelského a podpůrného prostředí, což vede k prohlubování vzájemného porozumění a spolupráce nejen mezi spolužáky navzájem, ale též mezi žáky a učiteli. Zařazujeme aktivity a cvičení zaměřené na rozvoj sociálních dovedností. Podporujeme vzájemnou pomoc a spolupráci mezi žáky [1].

Během náročných situací je důležité zachovat klid a empatii. Učitelé by měli být schopni rozpoznat příčiny náročného chování a hledat vhodné strategie pro jeho řízení. Identifikujeme společně s rodiči a dalšími odborníky příznaky, které mohou naznačovat blížící se krizovou situaci. Je vhodné vytvořit krizový plán, který by obsahoval kroky pro řešení akutních situací (kontakty na zodpovědné osoby – rodiče, školní psycholog atd.), včetně jasných postupů pro případ potřeby intervenčních opatření. Spolupracujeme s odborníky ze speciálně pedagogického centra (SPC), s ergoterapeuty, logopedy i s dalšími specialisty relevantních oborů, aby bylo možné poskytnout žákovi adekvátní podporu (tzv. ucelená rehabilitace) [2] [3].

Dále je důležité zajistit otevřenou komunikaci s rodiči a dalšími odborníky, kteří s žákem pracují. Toto předávání si informací o specifických potřebách může pomoci vytvořit efektivní strategie začleňování. 

Všechny tyto kroky by měly být realizovány s ohledem na individuální potřeby žáka s TP a dlouhodobým onemocněním v duchu inkluzivního přístupu, který klade důraz na rozvoj celkového učení a společenství ve třídě.

Zdroje

[1] Vítková, M. (2004). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido.

[2] Opatřilová, D. (2005). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita.

[3] Buršíková, D. (2019). Dítě s epilepsií v prostředí školy. Praha: Triton.

Další části seriálu:
obrazek clanku
02.01.2023
Metodiky NPI ČR
Ředitel/ředitelka

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. V textu tohoto pětidílného seriálu se věnujeme oblasti podpory žáků s tělesným postižením (TP) či s dlouhodobým onemocněním. První díl seriálu definuje skupiny žáků, kteří do této kategorie žáků se SVP patří.

obrazek clanku
03.01.2023
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.

obrazek clanku
05.01.2023
Metodiky NPI ČR
Ředitel/ředitelka

Čtvrtá část seriálu o podpoře žáků s tělesným postižením (TP) ve vzdělávání se zaměřuje na popis týmové práce. Sdílení odborníků, kteří se s žákem potkávají a působí na něj, napomáhá k hledání těch nejvhodnějších, individuálně zacílených cest při jeho vzdělávání. Tato část textu vám nabízí výčet pedagogem nastavovaných podmínek pro vzdělávání, na které je třeba pamatovat. Poukazuje i na šíři využitelných kompenzačních pomůcek.

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáků se zdravotním onemocněním

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

Zobrazit další články