Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností a týmová spolupráce při podpoře žáka

Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností a týmová spolupráce při podpoře žáka

05.01.2024
Mgr. Renáta Vrbová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Předposlední část seriálu upozorňuje na faktory, kterými učitel může podpořit přítomnost žáka s NKS v žákovském kolektivu. Život ve třídě je organický, vyvíjí se. Využívejme setkávání odborníků s rodiči pro nastavení vhodné formy vzdělávání žáka s NKS. Obracejme se na kolegy ze školního poradenského pracoviště (ŠPP) při zájmu o budování příjemného třídního klimatu, které na školním úspěchu také významně participuje.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik


Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností  

Třídní kolektivy, ve kterých se vzdělávají žáci s těžkou formou NKS, vyžadují specifický přístup k práci s ním. Třídní učitel by měl na pravidelné třídnické hodině předávat žákům informace o žákovi s NKS. Osvědčuje se sdělit žákům konkrétní fakta a návody, jak komunikovat se spolužákem. Je třeba vysvětlit, proč bude učitel, případně asistent pedagoga se žákem s NKS komunikovat jiným způsobem, proč bude jinak zkoušen i hodnocen. Pokud dojde k posměchu či konfliktům ve vztahu k žákovi s NKS, je dobré řešit se třídou tyto situace a najít společná řešení. Pozitivní roli zde může sehrát i školní psycholog. 

 

Týmová spolupráce při podpoře žáka  

Aby začlenění žáka s těžkou formou NKS do společného vzdělávání bylo úspěšné, je potřeba úzká spolupráce školy s rodinou. Na počátku školní docházky je vhodné, aby se na společné schůzce setkali zástupci školy (třídní učitel, asistent pedagoga, výchovný poradce) s rodiči. Južitečné, aby byl k účasti na setkání přizván i pracovník SPC, který bude prostředníkem mezi rodiči a školou. Rodiče žáka s NKS by se s příslušným třídním učitelem a asistentem pedagoga měli setkávat v pravidelných intervalech. Je potřeba, aby rodina informovala školu o odborné péči, která u dítěte probíhá (nejčastěji logopedie). Škola by naopak měla rodičům podávat zpětnou vazbu o úspěších i neúspěších jejich dítěte ve škole. Měli by společně hledat cesty, jak dosáhnout co nejlepších školních výsledků konkrétního žáka s NKS [1] [2].

Škola může spolupracovat i s externími pracovníky, kteří se na péči o žáka podílejí většinou v rámci hodin speciálně pedagogické péče, případně mimo vyučování. Jedná se např. o logopedii, canisterapii, muzikoterapiiTyto služby obvykle financuje rodič nebo jiný subjekt, mohou probíhat na půdě školy i mimo ni [3].


Zdroje

[1] Košťálová, H. (2018). Logochvilky, aneb, Náměty na kolektivní jazykové chvilky. Stařeč: Infra.

[2] Krejčová, L. (201). Rozpovídej se: praktická cvičení pro rozvoj řeči dětí ve věku 3-4 let. Praha: Raabe.

[3] Bendová, P. (2014). Logopedická prevence v MŠ. Hradec Králové: Gaudeamus.

Další části seriálu:
obrazek clanku
02.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu si klademe za cíl představit vám specifika podpory a vzdělávání těch žáků, kteří pro úspěšné zapojení do školní práce potřebují zohlednění svých komunikačních obtíží. První část textu vás seznámí s definicí narušené komunikační schopnosti (NKS), osvětlí vám pozorované roviny řeči a určí základní typy NKS, s nimiž se ve školách setkáváte.

obrazek clanku
03.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Žákova narušená komunikační schopnost (NKS) se specificky propisuje do průběhu vzdělávání. Ve druhé části seriálu, který se věnuje právě této skupině žáků se SVP a jejich zohlednění v průběhu školní docházky, nabízíme popis projevů takto indisponovaných žáků v konkrétních školních disciplínách. Komunikační bariéry mají rovněž vliv na budování sociálních vztahů, jimž se v kontextu žákovského kolektivu budeme detailněji věnovat později.

obrazek clanku
04.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Třetí oddíl textu o možnostech podpory žáků s NKS v době školního vzdělávání vám přináší konkrétní inspiraci pro přímou práci s nimi. Text popisuje obsah jednotlivých podpůrných opatření obsažených v Doporučení ŠPZ: metody výuky, úprava výstupů ze vzdělávání, hodnocení, personální podpora a intervence školy, využití pomůcek při práci se žáky s NKS.

Mohlo by Vás zajímat

Další zajímavé odkazy a materiály

Na závěr seriálu o podpoře žáků s NKS vám na následujících řádcích nabízíme několik tipů na další dostupné zdroje k tématu. Věříme, že seznam může posloužit pro hlubší seznámení s tématem, případně k navedení na další zdroje.

Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností

Třetí oddíl textu o možnostech podpory žáků s NKS v době školního vzdělávání vám přináší konkrétní inspiraci pro přímou práci s nimi. Text popisuje obsah jednotlivých podpůrných opatření obsažených v Doporučení ŠPZ: metody výuky, úprava výstupů ze vzdělávání, hodnocení, personální podpora a intervence školy, využití pomůcek při práci se žáky s NKS.

Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání žáků

Žákova narušená komunikační schopnost (NKS) se specificky propisuje do průběhu vzdělávání. Ve druhé části seriálu, který se věnuje právě této skupině žáků se SVP a jejich zohlednění v průběhu školní docházky, nabízíme popis projevů takto indisponovaných žáků v konkrétních školních disciplínách. Komunikační bariéry mají rovněž vliv na budování sociálních vztahů, jimž se v kontextu žákovského kolektivu budeme detailněji věnovat později.

Zobrazit další články