Podpora nadání (včetně toho mimořádného) je legislativně ukotvena ve školském zákoně a prováděcí vyhlášce. V praxi ale často vyvstává otázka, jak to udělat v běžné škole, aby opatření fungovala, byla udržitelná a zároveň posilovala rovné šance. Tereza Martínková, která se péčí o nadané žactvo zabývá mnoho let, sdílí v rozhovoru své zkušenosti. „Naším úkolem je, abychom dětem poskytli prostor, aby se jejich potenciál mohl projevit nejlepším možným způsobem,“ říká o pedagogické profesi.
Infobox:
Důležité pojmy. Co se Vám při poslechu rozhovoru může hodit?
Konstruktivistická pedagogika staví na tom, že žáci a žákyně si aktivně vytvářejí poznatky z vlastních zkušeností a objevování. Vyučující jsou průvodci: zadávají smysluplné výzvy, podporují dialog, dávají jasná kritéria a průběžnou zpětnou vazbu. V praxi jde o badatelské úlohy, projekty a řešení problémů s více cestami k cíli, které přirozeně podporují kreativitu.
Zóna nejbližšího vývoje je oblast mezi tím, co žáci a žákyně zvládnou sami, a tím, čeho dosáhnou s cílenou oporou. Opory poskytují vyučující nebo vrstevnické sdílení: jasné kroky, vodítka, nápovědy, modely a bezpečný prostor pro zkoušení. V praxi nabízíme „tak akorát“ náročné výzvy a opory postupně ubíráme, aby rostla samostatnost a porozumění.
Profesní vidění je schopnost vyučujících cíleně si všímat a přesně nastavovat a interpretovat výukově podstatné jevy v hodině (učení, interakce, klima, rovnost zapojení). Opírá se o jasné cíle a kritéria a umožňuje rychle volit účinnou podporu. V praxi jej rozvíjíme pomocí videoanalýzy, protokolů cíleného pozorování, kolegiálních hospitací a krátkých reflexí po hodině.
PHmax je maximální týdenní počet hodin výuky/přímé pedagogické činnosti, které jsou škole hrazeny ze státního rozpočtu. Stanovuje se podle typu a velikosti školy a charakteristik tříd (dle nařízení vlády a metodik MŠMT) a určuje rámec pro plánování a financování výuky.
Intelektoví vrstevníci jsou lidé přibližně stejného věku se srovnatelnou úrovní kognitivních schopností, zájmu o učení a způsobu myšlení. Setkávání s intelektovými vrstevníky podporuje motivaci, hlubší porozumění, sociální pohodu i zdravé sebepojetí nadaného žactva. V praxi pomáhá flexibilní vytváření skupin napříč třídami, obohacené semináře, soutěžení i badatelské kluby a online komunity k tématům do hloubky.
Sebehodnocení je pravidelné zamyšlení žactva nad vlastním učením vůči jasně sdíleným cílům a kritériím – co umím, čím jsem toho dosáhl/a, co chci zlepšit. V praxi: krátké zápisy co se dařilo/na čem pracuji, škály a rubriky, portfolia, vrstevnická zpětná vazba a konkrétní cíle na příště. Nejedná se o známkování.
Tripartita je setkání tří stran – např. žáka/žákyně, rodičů a vyučujícího – zaměřené na učení, pokrok a potřebnou podporu. Průběh: žák/žákyně představí své portfolio a sebehodnocení, vyučující přidá důkazy a doporučení a společně stanoví cíle. Role všech jsou tak rovnocenné. V praxi: krátké schůzky (cca 10–20 min.), předem sdílená kritéria a podklady, konkrétní kroky „co dál“ a termín dalšího ověření.
V roce 2023 identifikovali experti/expertky a koordinátoři/koordinátorky podpory nadání služby Europassu, jako vhodné nástroje pro podporu nadaného žactva na 2. stupni základních škol. V roce 2024 byly služby Europassu postupně představeny vyučujícím, koordinátorům/koordinátorkám podpory nadání a členům/členkám Studentských parlamentů. Výsledky byly jednoznačné – nástroj byl pro nadané žactvo shledán jako velmi přínosný.
Mimořádně nadané děti, zejména ty s dvojí výjimečností (tedy nadané děti s nějakým přidruženým omezením, například s určitým typem specifické poruchy učení), potřebují v rámci rozvíjení svého potenciálu specifický přístup, který zahrnuje nejen akademický růst, ale i zaměření se na socio-emoční kompetence a etické hodnoty. Koncept Výchovy ke ctnostem, jehož aplikovaným nástrojem jsou Karty ctností, přináší užitečné, tvůrčí a efektivní možnosti, jak s nadanými dětmi pracovat ve škole i doma.
Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.