logo

Podpora vzdělávání romských žáků – úspěšná debata v Přerově

22.10.2025
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
V pondělí 20. října se v Přerově uskutečnilo odborné setkání zaměřené na rovný přístup ke vzdělávání romských žáků. V zasedací místnosti města se sešli zástupci škol, školských poradenských zařízení, sociálních služeb, neziskových organizací i veřejné správy, aby společně sdíleli zkušenosti, data a příklady dobré praxe.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP

Setkání otevřel Karel Gargulák z NPI ČR a PAQ Research, který představil data o vzdělávání a segregaci v Přerově. Zuzana Štolcová z Centra duševního zdraví Přerov a spolku Ne, jde to! navázala příspěvkem o souvislostech mezi sociálními determinantami zdraví a vzdělávacími trajektoriemi dětí. Jiří Daněk ze ZŠ Boženy Němcové sdílel konkrétní zkušenosti s podporou romských žáků ve výuce. Jolana Šmarhovyčová a Miroslav Klempár z organizace Awen Amenca představili komunitní přístupy, které propojují školy, rodiny a místní aktéry.

Diskuze ukázala, že kvalitní vzdělávání pro všechny děti vyžaduje nejen odborné zázemí, ale i důvěru, spolupráci a citlivost k různorodým životním zkušenostem. Zástupci organizací působících v oblasti vzdělávání, duševního zdraví, komunitní práce i výzkumu se shodli, že klíčem k úspěchu je propojení aktérů v území a sdílená odpovědnost za rovné šance všech dětí.


Mohlo by Vás zajímat

Konference o desegregaci ve vzdělávání v Chebu: Jedna lavice, různé příběhy

Dne 24. listopadu se v Chebu uskutečnila odborná konference „Jedna lavice, různé příběhy“, zaměřená na problematiku desegregace ve vzdělávání. Jedním z klíčových témat byla definice anticikanismu jako souboru předsudečného chování, která navazuje na vymezení antisemitismu. Diskuze ukázala, že jde o komplexní problém vyžadující systémová řešení, která mohou přinést výrazně větší efekt než izolované lokální projekty.