Foto zdroj: PROP
Setkání otevřel Karel Gargulák z NPI ČR a PAQ Research, který představil data o vzdělávání a segregaci v Přerově. Zuzana Štolcová z Centra duševního zdraví Přerov a spolku Ne, jde to! navázala příspěvkem o souvislostech mezi sociálními determinantami zdraví a vzdělávacími trajektoriemi dětí. Jiří Daněk ze ZŠ Boženy Němcové sdílel konkrétní zkušenosti s podporou romských žáků ve výuce. Jolana Šmarhovyčová a Miroslav Klempár z organizace Awen Amenca představili komunitní přístupy, které propojují školy, rodiny a místní aktéry.
Diskuze ukázala, že kvalitní vzdělávání pro všechny děti vyžaduje nejen odborné zázemí, ale i důvěru, spolupráci a citlivost k různorodým životním zkušenostem. Zástupci organizací působících v oblasti vzdělávání, duševního zdraví, komunitní práce i výzkumu se shodli, že klíčem k úspěchu je propojení aktérů v území a sdílená odpovědnost za rovné šance všech dětí.



Dne 24. listopadu se v Chebu uskutečnila odborná konference „Jedna lavice, různé příběhy“, zaměřená na problematiku desegregace ve vzdělávání. Jedním z klíčových témat byla definice anticikanismu jako souboru předsudečného chování, která navazuje na vymezení antisemitismu. Diskuze ukázala, že jde o komplexní problém vyžadující systémová řešení, která mohou přinést výrazně větší efekt než izolované lokální projekty.