Zdroj: Canva
Tematická zpráva ČŠI zveřejněná 16. července 2025 upozorňuje, že nejčastějším modelem spolupráce na běžných základních školách je tandem učitel + asistent pedagoga, zejména na 1. stupni ZŠ, kde bývá spolupráce stabilnější a asistenti se více zapojují i do příprav a vyhodnocování výuky. Naopak na 2. stupni je zapojení asistentů méně výrazné a jejich přínos bývá vnímán zdrženlivěji – zejména u žáků bez navržených podpůrných opatření.
Z hlediska podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je dle zprávy ČŠI role asistentů pedagoga nenahraditelná:
pomáhají individualizovat výuku,
podporují soustředění,
usnadňují porozumění látce.
Zajímavým zjištěním je také, že větší přínos pro aktivní učení žáků, rozmanitost metod a spolupráci mezi žáky přináší model výuky dvou učitelů (tzv. tandemová výuka). Tento způsob výuky, který umožňuje hlubší reflexi, skupinovou práci a využívání chyb k učení, je ale zatím méně častý a vázaný na kvalitní strategii školy. Přitom může sloužit nejen jako podpora inkluze, ale i jako přirozený mentoring mezi zkušenými a začínajícími pedagogy.
Co nám z tohoto vyplývá pro školy pracující s heterogenními třídami?
Není důležitá jen přítomnost druhého dospělého ve třídě, ale zejména kvalita spolupráce.
Výrazné efekty přináší tandemová výuka, kde jsou role rozděleny a promyšleně řízeny.
Školy potřebují metodickou i personální podporu k rozvoji tandemové výuky.
📄 Zpráva je dostupná v elektronické verzi zde:
Tematická zpráva ČŠI – Kooperace pedagogů při řízení výuky (2025)
Tato tematická zpráva ČŠI slouží nejen jako podpora práce se žáky se SVP, ale také jako nástroj pro nastavení kvalitního fungování heterogenního kolektivu v běžné základní škole.
Ostrava se na přelomu září a října stane dějištěm 33. ročníku Evropských dnů handicapu. Program nabídne slavnostní ocenění osobností, podporu talentovaných dětí i odbornou konferenci zaměřenou na aktuální témata ve vzdělávání a inkluzi.