Rádi bychom vás upozornili na inspirativní reportáž z chrudimské základní školy, která přibližuje moderní a inovativní přístup k výuce dějepisu. V hlavní roli zde vystupuje učitel Roman Anýž, propagátor badatelské výuky.
Roman Anýž věří, že výuka má být především činnostní a aktivizující – a to i v předmětech, které jsou tradičně spojovány s frontální výukou. „Mojí představou je, aby během hodiny pracovaly především děti, nikoli učitel. Věřím, že moje role spočívá hlavně v přípravě lekce a během samotné výuky bych měl být spíše pomocníkem – někým, kdo v pravý moment podpoří skupinu, nasměruje ji a pomůže. Ale hlavní práci mají odvádět děti,“ vysvětluje.
Badatelský přístup podporuje rozvoj kritického myšlení, schopnost práce s historickými prameny, formulaci hypotéz a jejich ověřování. Žáci tak nejsou pasivními příjemci informací, ale aktivními tvůrci poznání. Takový způsob práce přispívá nejen k hlubšímu porozumění učivu, ale také k rozvoji klíčových kompetencí, které tvoří jádro připravovaných změn v rámcových vzdělávacích programech (RVP).
Přístup Romana Anýže může být inspirací nejen pro učitele dějepisu, ale i pro pedagogy napříč předměty. Ukazuje, že pokud dětem dáme prostor k bádání, odpovědnosti a spolupráci, učí se nejen poznatkům, ale i dovednostem, které uplatní v životě.
Zhlédněte reportáž Roman Anýž: Příběhy škol, kde učí moderně
Chci více informací o připravovaných změnách v RVP a rozvoji klíčových kompetencí.
Zajímá vás, jak zavést prvky inovativní a moderní pedagogiky ve vaší škole?
Sledujte náš web Zapojme všechny pro další příklady z praxe, tipy a metodické materiály, které vám pomohou proměnit výuku v živý a smysluplný proces učení.
Národní pedagogický institut je komunitním partnerem Globální technologické konference v angličtině Future Port Youth, která se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.