Foto zdroj: PROP (účastníci stáže pro zřizovatele PROP)
Součástí programu byla diskuze se starostou Kutné Hory Lukášem Seifertem, který sdílel své zkušenosti s podporou škol ze strany zřizovatele. Zdůraznil, že zřizovatel nese odpovědnost za kvalitu vzdělávací soustavy ve svém území a že každé dítě má mít přístup ke srovnatelnému vzdělání bez ohledu na své zázemí. Představil konkrétní kroky, které město podniká pro podporu škol a žáků – například využití terénních pracovnic při zvyšování školní docházky u sociálně znevýhodněných dětí či podporu extrakurikulárních aktivit zřizovatelem. Velmi přínosné zkušenosti přinesli také zástupci zřizovatelů z Berouna, Jaroměře, Olomouce, Brna-sever, Prahy 3 a dalších měst, kteří sdíleli své přístupy k podpoře škol včetně zapojování podpůrných profesí či financování inkluzivních opatření.
Účastníci měli možnost detailně poznat transformační příběh ZŠ Kamenná stezka, která se během uplynulé dekády proměnila ze školy segregované ve školu, kde se dnes cítí dobře nejen žáci z různorodého prostředí, ale také jejich rodiče a pedagogický sbor.
Zástupci školy představili klíčové kroky, které k této proměně vedly – od nastavení bezpečného a respektujícího klimatu pomocí systému PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports), přes zavedení inovativního vzdělávacího programu Začít spolu, až po systematickou podporu pedagogického sboru prostřednictvím mentoringu a pravidelného profesního rozvoje. Škola aktivně pracuje s asistenty pedagoga a zároveň klade důraz na partnerskou spolupráci s rodiči i samotnými žáky školy. Důležitou roli ve změně sehrál rovněž vstřícný a aktivní přístup zřizovatele, který škole poskytl důvěru i podporu v realizaci dlouhodobé změny.
Děkujeme zástupcům Kutné Hory a ZŠ Kamenná stezka za přijetí a všem zúčastněným za aktivní zapojení! Společné sdílení napříč regiony potvrzuje, že proměna školy směrem k rovným příležitostem je možná – když na to školy nejsou samy.
V pondělí 16. června 2025 se na Masarykově univerzitě v Brně uskutečnila odborná konference „Učit se učit: Doučování jako cesta k efektivní učitelské praxi“, kterou společně uspořádal Národní pedagogický institut ČR a Masarykova univerzita. Hlavním tématem bylo začlenění doučování do vysokoškolských studijních programů učitelství a jeho přínos pro rozvoj profesních kompetencí budoucích pedagogů. Akce nabídla prostor pro sdílení zkušeností z vysokých škol, školních praxí i neziskového sektoru.