logo

E-kniha o emoční inteligenci: prostor pro práci s mladými lidmi

30.05.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Žáci a studenti
Mezinárodní vzdělávací centrum GEMS vydalo díky mezinárodnímu projektu HUMANITY dvojdílnou publikaci o emoční inteligenci. V prostorách Národního pedagogického institutu České republiky proběhla 23. května 2025 závěrečná konference s představením e-knihy. Její prezentace potvrdila, že téma emocí a komunikace mladé lidi zajímá a mají vůli se dozvědět víc.
Obrázek článku

Projekt HUMANITY podpořený z programu Erasmus+ a spolufinancovaný Evropskou komisí spojil šest organizací ze šesti evropských zemí. Mezinárodní týmy společně vytvořily praktické a přehledné materiály pro odbornice a odborníky pracující s mládeží ve věku 15–25 let. Využít je mohou vyučující, pedagožky a pedagogové volného času, školní psychologické poradny i lektorky a lektoři.

Kromě celé sady materiálů dostupných na webu humanity-project.eu v angličtině vyšel český překlad týkající se sociálních dovedností mladých lidí. Čtivá forma poslouží (nejen) dospívajícím, kteří chtějí lépe porozumět sobě i druhým. E-kniha je ke stažení zdarma.

Proč je emoční inteligence důležitá?

V dnešním proměnlivém světě čelí mladí lidé celé řadě výzev. Kromě odborných znalostí potřebují rozvíjet dovednosti, které jim pomohou zvládat emoce, řešit konflikty, vyrovnat se se stresem a posilovat vlastní stabilitu. Emoční inteligence se stává klíčem k jejich duševní pohodě i sociálnímu začlenění. E-kniha se dá přizpůsobit konkrétní skupině, například formou her, diskusí nebo výtvarného zpracování témat. Obsahuje:

praktická cvičení a techniky pro každodenní práci s mládeží

náměty na aktivity vhodné pro různá skupinová setkání či krizové situace

inspiraci pro rozvoj sebereflexe, důvěry a mezilidských vztahů

přístupný jazyk, díky němuž je publikace užitečná i bez odborného vedení

„Hodně lidí přemýšlí úplně jinak než já“

Během konference jsme si zkusili některá cvičení uvedená v praktické části publikace. Dospívající si mimo jiné otestovali, jak jim jde aktivní naslouchání, do jaké míry rozumí vlastním emocím či zda dokážou projevit zranitelnost. Velká část patřila také sdílení emotivních zážitků z jejich života.

Konference se zúčastnilo okolo třicítky studujících a pět vyučujících. Převážná část programu probíhala v interaktivním duchu. O tom, že uvedené aktivity přítomné bavily, svědčí i řada pozitivních komentářů, jež někteří po workshopu anonymně odevzdali lektorce:

„Ráda bych, aby všechny děti na školách měly k těmto materiálům přístup, mohly se učit o svých emocích a jak je zvládat a aby věděly, že jsou v pořádku takové, jaké jsou.“

„Hrozně se mi líbila otevřená diskuse, protože mám hrozně ráda debatovat s ostatními lidmi. Vlastně jsem se zamyslela, jak je hrozně těžký občas někomu sdělit problém tak, aby to pochopil/a, jak to říkám.“

„Uvědomila jsem si, že hodně lidí přemýšlí úplně jinak než já a že to dost málo beru na vědomí. Že třeba nevidí věci, co mi vadí, stejně, nebo je nevidí vůbec.“

Poskytnuté materiály ocenila i jedna z přítomných pedagožek:

„Projekt HUMANITY přináší konkrétní nástroje a inspiraci, jak s mladými lidmi pracovat smysluplně, citlivě a s ohledem na jejich vnitřní svět. Jedná se o skvělé aktivity využitelné i v třídnických hodinách. Moc se těším, až výsledky tohoto projektu prostuduji a budu je moci předat i svým kolegům a kolegyním.“

Více o projektu naleznete ZDE.

Překlad kapitoly Sociální dovednosti, Východiska a přístupy k emoční inteligenci:



Mohlo by Vás zajímat

Lisa van Gemert – žena, která rozumí nadaným dětem i těm, kdo je provázejí

Americká expertka na nadání inspiruje pedagogy i rodiče po celém světě. Knihy, tipy a materiály Lisy van Gemert pomáhají lépe chápat potřeby mimořádně nadaných dětí – a to s lehkostí, vtipem a praxí podloženým přístupem.