Koncept je založen na filozofii, že neexistuje jen jedna celková inteligence, ale nejméně osm – inteligence matematicko-logická, jazyková, hudební, prostorová, tělesně-pohybová, interpersonální, intrapersonální a přírodovědná. Podle teorie mnohočetných inteligencí se každé dítě může učit jiným způsobem a rozdílným způsobem zpracovávat informace kolem sebe. Předpokládá se, že dítě má svoji prioritní inteligenci, prostřednictvím které dokáže snáze uchopovat svět a současně rozvíjet vlastní specifické zájmy a nadání. Paní učitelky ve Štěnovicích připravují nabídku aktivit, pomocí kterých mohou být osloveny „silné“ stránky každého dítěte. Dítě si samo vybírá hry, hračky a individualizované činnosti z různých typů inteligencí a může pracovat vlastním tempem na rozdílných nebo různě obtížných úkolech. Tímto způsobem se plánují a realizují činnosti v mateřské škole a propojují se v určitém časovém úseku jedním námětem nebo tématem. Video je natočeno v rámci tématu Listopad, listopad, lísteček mi na dlaň spad. Průvodkyní hrami a činnostmi a tvůrkyní prostředí pro děti v motivačním videu je paní učitelka Lenka Brožíková.
Obsah videa:
00:06 Sestavení receptu podle obrázku - šípkový čaj
00:32 Stavění komínu
00:49 Stavění pece podle předlohy
01:05 Přiřazování knoflíků podle počtu symbolů
01:25 Tvoření soviček a skřítků z přírodnin
Americký psycholog Howard Gardner již v roce 1983 zpochybnil tradiční pojetí inteligence. Jako alternativu nabídnul multidimenzionální teorii inteligence, která popisuje osm nezávislých druhů inteligence. Ty můžou vzájemně spolupracovat a vytvářet inteligentní chování. Přestože většina jedinců dokáže do určité míry využívat všechny druhy inteligence, pro každého je typická jedinečná kombinace relativně slabších a silnějších typů inteligence. Přitom platí, že nemluvíme o danosti, ale o potenciálu.
Lingvistická inteligence (zacházení s jazykem, čtení, psaní, chápání obsahu)
Logicko-matematická inteligence (řešení matematických problémů, provádění důkazů, schopnost abstraktního myšlení)
Prostorová inteligence (schopnost vytvářet trojrozměrné představy, pohybovat jimi a otáčet je, čtení mapy)
Hudební inteligence (schopnost zacházet se zvukem, rytmem, zpívání, hraní, skládání)
Tělesně-kinestetická inteligence (schopnost využívat všechny části těla k řešení problémů nebo vytváření produktů, ovládání hrubé a jemné motoriky, manipulování s předměty, tanec, basketbal)
Interpersonální inteligence (schopnost chápat chování, motivace, emoce druhých lidí)
Intrapersonální inteligence (schopnost rozlišovat vlastní pocity, záměry a motivace)
Přírodovědná inteligence (schopnost rozlišovat různé druhy fauny a flóry, porozumění uspořádání přírody a schopnost využívat ji například při botanice, zemědělství nebo vaření).
Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.