Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17.02.2025
Jitka Adamová
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

Koncept je založen na filozofii, že neexistuje jen jedna celková inteligence, ale nejméně osm – inteligence matematicko-logická, jazyková, hudební, prostorová, tělesně-pohybová, interpersonální, intrapersonální a přírodovědná. Podle teorie mnohočetných inteligencí se každé dítě může učit jiným způsobem a rozdílným způsobem zpracovávat informace kolem sebe. Předpokládá se, že dítě má svoji prioritní inteligenci, prostřednictvím které dokáže snáze uchopovat svět a současně rozvíjet vlastní specifické zájmy a nadání. Paní učitelky ve Štěnovicích připravují nabídku aktivit, pomocí kterých mohou být osloveny „silné“ stránky každého dítěte. Dítě si samo vybírá hry, hračky a individualizované činnosti z různých typů inteligencí a může pracovat vlastním tempem na rozdílných nebo různě obtížných úkolech. Tímto způsobem se plánují a realizují činnosti v mateřské škole a propojují se v určitém časovém úseku jedním námětem nebo tématem. Video je natočeno v rámci tématu Listopad, listopad, lísteček mi na dlaň spad. Průvodkyní hrami a činnostmi a tvůrkyní prostředí pro děti v motivačním videu je paní učitelka Lenka Brožíková.

Obsah videa: 

00:06  Sestavení receptu podle obrázku - šípkový čaj 

00:32  Stavění komínu 

00:49  Stavění pece podle předlohy 

01:05  Přiřazování knoflíků podle počtu symbolů 

01:25  Tvoření soviček a skřítků z přírodnin



Osm druhů inteligence podle Gardnera

Americký psycholog Howard Gardner již v roce 1983 zpochybnil tradiční pojetí inteligence. Jako alternativu nabídnul multidimenzionální teorii inteligence, která popisuje osm nezávislých druhů inteligence. Ty můžou vzájemně spolupracovat a vytvářet inteligentní chování. Přestože většina jedinců dokáže do určité míry využívat všechny druhy inteligence, pro každého je typická jedinečná kombinace relativně slabších a silnějších typů inteligence. Přitom platí, že nemluvíme o danosti, ale o potenciálu.

Osm inteligencí

Lingvistická inteligence (zacházení s jazykem, čtení, psaní, chápání obsahu)

Logicko-matematická inteligence (řešení matematických problémů, provádění důkazů, schopnost abstraktního myšlení)

Prostorová inteligence (schopnost vytvářet trojrozměrné představy, pohybovat jimi a otáčet je, čtení mapy)

Hudební inteligence (schopnost zacházet se zvukem, rytmem, zpívání, hraní, skládání)

Tělesně-kinestetická inteligence (schopnost využívat všechny části těla k řešení problémů nebo vytváření produktů, ovládání hrubé a jemné motoriky, manipulování s předměty, tanec, basketbal)

Interpersonální inteligence (schopnost chápat chování, motivace, emoce druhých lidí)

Intrapersonální inteligence (schopnost rozlišovat vlastní pocity, záměry a motivace)

Přírodovědná inteligence (schopnost rozlišovat různé druhy fauny a flóry, porozumění uspořádání přírody a schopnost využívat ji například při botanice, zemědělství nebo vaření).


 






Mohlo by Vás zajímat

Hravě ke zdravým očím - metoda NTC v akci!

Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.

Zobrazit další články