PODCAST Škola pomáhá: Martin Vohánka. Co se týče transformace škol, jsem optimista

PODCAST Škola pomáhá: Martin Vohánka. Co se týče transformace škol, jsem optimista

21.01.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče
Zřizovatelé škol
Odborná veřejnost
Ve čtvrtém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ je hostem Martin Vohánka, významný český podnikatel, filantrop, zakladatel nadace BLÍŽKSOBĚ a společnosti Eurowag. Tento rozhovor přináší inspirativní pohledy na roli vzdělávání, spolupráci neziskového sektoru a státu a důležitost měkkých dovedností a hodnot v éře technologických a klimatických změn.


Vzdělávací systém a měkké dovednosti

Martin zdůrazňuje, že měkké dovednosti jsou nezbytné pro zvládání rychlých změn ve světě. Zatímco „biflování" zůstává důležité pro rozvoj paměti a schopnost syntézy informací, výuka měkkých dovedností, jako je efektivní komunikace, odvaha experimentovat, schopnost řešit konflikty, by měla být prioritou již na základní škole. 

Sdílí také osobní zkušenost s učitelkou, která dokázala vytvořit bezpečné a podnětné prostředí. Díky tomu se chtěl přirozeně učit a rozvíjet. Takoví vyučující podle něj hrají klíčovou roli, stejně jako komunitní funkce základních škol – právě zde se mohou potkávat všechny vrstvy obyvatelstva dříve, než se rozdělí do svých sociálních bublin. 

Střední školy by se podle něj měly zaměřit na univerzálnost vzdělání, aby byli studenti a studentky flexibilní a připravení na současný dynamický svět. Vysoké školy na budování prestiže – nejlepší z nich se umístila až na 250. místě světového žebříčku.

Martin také hovoří o potřebě vytvořit podmínky, aby se ředitelé škol mohli soustředit na pedagogické vedení namísto „řešení omítek“. Ideální ředitel či ředitelka by měli být především pedagogickým lídrem.


Spolupráce státu a neziskového sektoru

Rozhovor se dotýká i spolupráce mezi státem a neziskovými organizacemi. Martin oceňuje zvyšující se důvěru mezi těmito sektory a jejich schopnost spolupracovat na společných cílech. Zároveň apeluje na efektivitu a transparentnost, kdy by neziskový sektor měl inovovat a stát selektivně škálovat. Varuje však před zahlcováním škol přemírou inovací, které nejsou schopny absorbovat.

Martin také zmiňuje, že politici sice mluví o vzdělávání jako o prioritě, ale investice do tohoto sektoru jsou nedostatečné. Oceňuje však snahu posledních ministrů školství navazovat na již existující práci, namísto vytváření nových konceptů od začátku.

Podcast se věnuje i globálním tématům, jako je klimatická krize a technologická změna. Podle Martina nebudí strach technologie samotná, ale způsob, jakým ji lidé využijí. Vzdělávání by proto mělo mít filozofický přesah a podporovat nejen znalosti, ale i hodnoty, jako spolupráce a naslouchání. Mělo by se zabývat otázkami, jak společně rozvíjet mír a prosperitu.

Témata, kterým se také věnujeme:

  • Jak pracovat s nezájmem rodičů o vzdělávání?
  • Podle jakých kritérií bychom měli vybírat finanční dárce a jak nastavovat etické hranice?
  • Sociálnímu znevýhodnění ve vzdělávacím systému.


Tento díl podcastu nabízí pestrou paletu podnětů k zamyšlení všem, kteří se zajímají o vzdělávání a společenskou odpovědnost. Příjemný poslech!




Mohlo by Vás zajímat

PODCAST Škola pomáhá: Petr Globočník. Zájem dětí se v Janově počítá, nejtěžší je budovat důvěru

Z třetího dílu podcastu Tomáše Machalíka ŠKOLA POMÁHÁ s Petrem Globočníkem se posluchači dozví o jeho práci v Sousedském domě Libuše, který se nachází uprostřed sídliště Janov v Litvínově. Jedná se o prostor s komunitní dílnou a zahradou, které jsou otevřené pro všechny, kdo mají zájem trávit čas smysluplně.

Jak doučování mění životy dětí i rodin. Příběhy z Brna, Ostravy a Plzně

Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Tři neziskové organizace – DROM v Brně, Tutorie v Ostravě a TADY A TEĎ v Plzni – ukazují, že spolupráce mezi školou, rodinou a komunitou může přinést skutečnou změnu. Pro učitele, kteří se často cítí osamocení v náročné práci, mohou být neziskovky důležitými partnery, kteří sdílejí jejich cíle a přinášejí nové možnosti podpory. Stejně tak pro rodiče, kteří nemají čas či potřebné kompetence, aby svým dětem pomohli. A nejen co se vzdělávání týká...

PODCAST Škola pomáhá: Veronika Sovadina Kašáková. Tajný sen, aneb kde ji potkáme za 40 let

Do druhého dílu podcastu ŠKOLA POMÁHÁ si Tomáš Machalík pozval Veroniku Sovadinu Kašákovou, která pomáhá dětem a mladým lidem z dětských domovů, aby neztráceli domov podruhé. Poprvé, když se v dětském domově ocitnou a podruhé, když odcházejí, a nikdo na ně nečeká venku.

Zobrazit další články