Tento projekt reaguje na výsledky průzkumu připravenosti studentů magisterských oborů učitelství z roku 2019, kdy se ukázalo, že studenti vnímají právě oblast řízení kázně jako jednu z nejnáročnějších výzev při vstupu do učitelské praxe. Projekt vznikl díky iniciativě tříčlenného studentského týmu (Ladislav Nagy, Barbora Bišková, Anna Zbořilová) pod vedením doktoranda Miroslava Jurčíka a za podpory interního grantu PedF MU. Výsledkem jejich práce je sada 32 prakticky orientovaných karet, které vycházejí z nejnovějších teoretických poznatků a zkušeností z praxe.
Při tvorbě karet tým čerpal z odborné literatury, workshopů a zpětné vazby od provázejících učitelů. Byly využity následující klíčové principy:
Každá karta popisuje konkrétní techniku nebo přístup k řešení kázeňských situací. Techniky jsou rozděleny do tří teoretických směrů – behaviorální, humanistický a individuální psychologie – a jsou navrženy tak, aby pomáhaly studentům zvládnout různé typy situací ve třídě.
Sada karet byla otestována během workshopů a evaluována provázejícími učiteli, kteří ji hodnotili jako užitečný nástroj pro každodenní práci s dětmi. Na základě jejich zpětné vazby byl vytvořen finální seznam 32 karet, které jsou nyní připraveny k širšímu využití. Tento nástroj představuje významný krok vpřed v přípravě budoucích pedagogů a poskytuje jim podporu při jedné z nejnáročnějších oblastí jejich profesní dráhy – práci s disciplínou a budováním pozitivního klimatu ve třídě.
Podrobné informace o projektu a nástroji BEZRÁKOSKY, včetně metodiky a všech dostupných karet ke stažení, naleznete na webových stránkách Pedagogické fakulty MU.
NPI připravilo jednoduchý podpůrný materiál, který se věnuje rozvoji psaní textů na střední škole, příručku Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole.