Vila Libuše je místem odstraňujícím sociální bariéry a místem, které podporuje veřejnou angažovanost mladých lidí. Jejími typickými návštěvníky jsou děti a teenageři z janovského sídliště a okolí. Přicházejí sem také kreativci z okolních měst, kteří pro děti vytvářejí inspirativní prostor a umožňují jim rozvíjet jejich nápady a potenciál. Petr vzpomíná, že v dospívání pro něho bylo důležité mít možnost přijetí ze strany školy, což se mu poštěstilo. Organizoval tehdy školní sportovní turnaje a díky tomu objevil své schopnosti. Dnes se snaží o totéž u dětí, které do Libuše docházejí – podporuje je v tom, aby se místo bezcílného potloukání městem věnovaly smysluplným a kreativním aktivitám.
Cesta k úspěchu a přijetí nebyla vždy jednoduchá. Vila Libuše musela nejprve získat důvěru místní komunity a vydobýt si své místo na slunci. Petr zmiňuje význam propojení školy, rodiny a širší komunity, které rodinám i jednotlivcům nesmírně pomáhá. Klíčové je otevřeně komunikovat a pochopit, že vzdělání je nikdy nekončící proces, který podporuje děti jak akademicky, tak lidsky. To zahrnuje i zázemí, kvalitní jídlo a pochopení ve chvílích kdy ho děti nejvíce potřebují. Ve spolupráci se školami hledá Petr se svým týmem také řešení pro děti ohrožené předčasným ukončením školní docházky. Společnými silami vytvářejí platformy, které pomáhají dětem a rodinám v obtížných situacích.
V podcastu dále uslyšíte, že práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí přináší i riziko vyhoření. Jeho nejčastější příčinou je migrace rodin, protože dítě, kterému věnujete čas, se najednou odstěhuje a vy nemáte tušení, zda měla vaše práce nějaký smysle a efekt. Petr proto zdůrazňuje, že je důležité stanovit si malé cíle a radovat se z každého drobného úspěchu.
Petr na závěr radí všem, kteří se chtějí věnovat podobné práci, aby ji tvořili s ohledem na zájmy a potřeby lidí kolem sebe. Nezbytné je dát komunitě možnost se vyjádřit a spolupracovat na smysluplných cílech. Strategická nepřipravenost je sice výzvou, ale s odhodláním, správným týmem a vírou ve smysl této práce lze dokázat hodně.
Příjemný poslech.
Petr Globočník
Vyrůstal na sídlišti Janov, které patří mezi sociálně vyloučené lokality a většinovou společností je proto vnímáno jako problémové místo. Tento zažitý stereotyp se Petr snaží se svými spolupracovníky a spolupracovnicemi změnit. Vila Libuše ho od malička přitahovala, a proto v ní vytvořil prostor pro společná setkávání a bezpečné trávení volného času pro děti a teenagery z okolí. Petr vystudoval sociální práci na Střední škole sociální Perspektiva a Vyšší odborné škole v Pozorce a dále pedagogiku volného času na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. V současné době se kromě aktivitám v Libuši věnuje činnostem pro Oblastní charitu v Ústí nad Labem nebo se angažuje v divizním florbalovém klubu SK Bivoj Litvínov. Je také zastupitelem města Litvínov. Mezi své největší úspěchy řadí nejen svou práci, ale v posledních 10 letech zejména svou rodinu.
Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Tři neziskové organizace – DROM v Brně, Tutorie v Ostravě a TADY A TEĎ v Plzni – ukazují, že spolupráce mezi školou, rodinou a komunitou může přinést skutečnou změnu. Pro učitele, kteří se často cítí osamocení v náročné práci, mohou být neziskovky důležitými partnery, kteří sdílejí jejich cíle a přinášejí nové možnosti podpory. Stejně tak pro rodiče, kteří nemají čas či potřebné kompetence, aby svým dětem pomohli. A nejen co se vzdělávání týká...
Do druhého dílu podcastu ŠKOLA POMÁHÁ si Tomáš Machalík pozval Veroniku Sovadinu Kašákovou, která pomáhá dětem a mladým lidem z dětských domovů, aby neztráceli domov podruhé. Poprvé, když se v dětském domově ocitnou a podruhé, když odcházejí, a nikdo na ně nečeká venku.
Ve druhé části našeho miniseriálu se podrobněji zaměřujeme na portugalský vzdělávací systém a jeho strukturu. Rozebíráme klíčová politická opatření, která podporují inkluzi a flexibilitu ve výuce, a vysvětlujeme, jak program TEIP pomáhá školám v sociálně znevýhodněných oblastech. Tento přehled přináší inspirativní podněty pro pedagogy, jak zlepšit vzdělávací proces a podpořit inkluzi ve školách.