logo
Přehled podtémat
Zpět
Seminář

Práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky

Seminář na téma práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky je koncipován tak, aby poskytl učitelům komplexní vhled do problematiky a připravil je na efektivní podporu a vedení těchto žáků na základní škole. Obsah semináře je koncipován na 8 vyučovacích hodin a zahrnuje následující témata:

Úvod do problematiky nadání (1. hodina). První hodina semináře je věnována teoretickému vymezení problematiky nadání (mimořádného nadání). Učitelé se seznámí s definicemi a vymezením pojmů nadání, talent, vlohy a inteligence. Bude představen koncept vícečetné inteligence. 

Socio-emoční a psychologické aspekty nadaných žáků (2. hodina). Druhá hodina bude zaměřena na vývojové a psychologické aspekty nadaných žáků. Učitelé se dozvědí o charakteristických rysech nadaných žáků a o jejich možnostech seberegulace. Důležitým tématem bude prevence nevhodného nálepkování nadaných žáků a pochopení související s dvojí výjimečnosti v pedagogicko-psychologické praxi.

Nominace, identifikace a diagnostika nadaných žáků (3. hodina). Třetí hodina je zacílena na legislativní ukotvení vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v českém vzdělávacím systému a na praktické užití navržených podpůrných opatření. Učitelé se seznámí s metodami identifikace nadaných a mimořádně nadaných žáků a možnostmi pedagogické diagnostiky nadání. Důležitou součástí této části bude také vymezení spolupráce s školským poradenským pracovištěm. Dále bude blíže popsán model spolupráce PPP, testování žáků a tvorba IVP pro práci s nadaným žákem. Učitelé se seznámí také s možnostmi diagnostiky a testování nadaných žáků prostřednictvím Mensa Česko.

Individualizace výuky pro nadané žáky (4. hodina). Čtvrtá hodina se zabývá strategiemi diferenciace výuky pro nadané žáky a spolupráce s dalšími institucemi. Učitelé se dozvědí o možnostech financování podpory nadaných žáků a o organizaci dalších podpůrných programů pro nadané žáky. Představeny budou konkrétní příklady dobré praxe

Spolupráce pedagoga, ŠPP a ŠPZ (5. hodina). Pátá hodina se bude zabývat spoluprací pedagoga, pracovníků školského poradenského pracoviště a pracovníků školského poradenského zařízení. Budou představeny příklady tvorby PLPP pro první stupeň podpory a IVP pro další stupně podpory vyplývající z doporučení ŠPZ. 

Spolupráce pedagoga s rodiči nadaného žáka (6. hodina).  Šestá hodina semináře se bude věnovat klíčovému aspektu práce s nadanými žáky v kontextu spolupráce pedagoga s rodiči. Tato spolupráce má zásadní význam pro úspěšnou podporu a rozvoj nadaných žáků ve školním prostředí a zahrnuje schopnost poskytovat rodičům pravidelnou zpětnou vazbu ohledně pokroku a potřeb nadaného žáka. 

Programy pro nadané a mimořádně nadané žáky (7. hodina). Sedmá hodina, bude věnována formálním a neformálním programům pro nadané žáky např. fungování klubu nadaných žáků při ZŠ. Učitelé budou seznámeni s možností realizace výběrových tříd, nabídek neziskových organizací i soukromých institucí.

Praktické příklady a cvičení (8. hodina). Závěrečná hodina bude praktickou částí semináře, kde budou učitelé seznámeni s příklady vyučovacích metod a organizačních forem pro podporu nadaných žáků v rámci svých předmětových oblastí. Budou představeny publikace, které se věnují nadaným žákům. Dále budou specifikovány pomůcky, konkrétní činnosti a nápady pro práci s nadanými žáky ve výuce.  

Učitelé budou diskutovat o příkladech dobré praxe pro rozvoj nadaného žáka ve vzdělávání a budou plánovat vlastní přístup k nadaným žákům s ohledem na jejich předmětové zaměření.

Tímto seminářem budou učitelé vybaveni nezbytnými znalostmi a dovednostmi pro efektivní podporu a vedení nadaných žáků ve škole, a to v souladu s aktuálními pedagogickými a psychologickými poznatky a legislativou v oblasti vzdělávání nadaných žáků.

1-1.10.2025
1300
Prezenčně
Jihočeský kraj