logo
Přehled podtémat

Posouzení znalosti vyučovacího jazyka

MATEŘSKÁ ŠKOLA

Jak vyplnit v matrice údaje o nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka (výkaz M1, oddíl XXI., sloupec 9)

Uvádí se děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka, které zároveň ovládají na úrovni přiměřené svému věku a vývoji jiný jazyk než český. Nedostatečná znalost vyučovacího jazyka znamená, že dítě nemá žádnou znalost českého jazyka nebo umí používat jen základní slova a fráze potřebné pro každodenní život a rozumí pouze jednoduchým sdělením. Neporozumění neplyne primárně ze zdravotního znevýhodnění dítěte (např. logopedické vady, mentální postižení apod.).

Pokud si nejste jisti, zda má dítě nedostatečnou znalost vyučovacího jazyka, můžete využít Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka ZDE  


ZÁKLADNÍ ŠKOLA

Jak vyplnit v matrice údaje o nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka (výkaz M3, oddíl XXI., sloupec 8)

Uvádí se žáci s nedostatečnou znalostí českého jazyka, kteří zároveň ovládají na úrovni přiměřené svému věku a vývoji jiný jazyk než český. Nedostatečná znalost vyučovacího jazyka znamená, že žák nemá žádnou znalost nebo umí používat jen základní slova a fráze potřebné pro každodenní život a rozumí pouze jednoduchým sdělením. Neporozumění neplyne primárně ze zdravotního znevýhodnění žáka (např. logopedické vady, mentální postižení apod.).

Pokud si nejste jisti, zda má žák nedostatečnou znalost vyučovacího jazyka, můžete využít Orientační zjištění nedostatečné znalosti českého jazyka jako vyučovacího jazyka ZDE




2 Výsledky
02.07.2025

Článek popisuje jednoduchý nástroj pro orientační posouzení jazykových dovedností dětí s odlišným mateřským jazykem pro děti v přípravných třídách a žáky 1.–9. ročníku ZŠ. Nástroj se skládá ze dvou částí. První část: žáci popisují obrázek (mladší ročníky) nebo pracují s textem (starší žáci), na jehož základě odpovídají na otázky. Druhou část tvoří dotazník, který vyplňuje učitel, jenž se žákem pravidelně komunikuje. Dotazník hodnotí porozumění, mluvení, čtení, psaní a výslovnost.

02.07.2025

Článek popisuje jednoduchý nástroj pro orientační posouzení jazykových dovedností dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole. Diagnostika probíhá ve dvou částech: nejprve dítě popisuje obrázek a odpovídá na cílené otázky zaměřené na porozumění a vyjadřování v češtině. Následně učitel, který je s dítětem v pravidelném kontaktu, vyplňuje dotazník hodnotící úroveň porozumění, mluvení a výslovnosti.

Zpět na začátek