Odpovědi na nejčastější dotazy MŠ, ZŠ - zde.
Mateřské školy:
Platné znění vyhlášky 14/2005, Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (MŠ)
Metodika MŠMT: Materiál platný od 1. 9. 2024 do 31.8.2025: Metodika ke vzdělávání cizinců v MŠ a ZŠ pro školní rok 2024/2025, metodika byla upravena na základě novelizace vyhlášky 48/2005 a je platná po dobu trvání úpravy vyhlášky, tj. 1 školní rok, 2024/2025. Pro MŠ se nic pro školní rok 2024/2025 nemění.
Základní školy:
Metodika MŠMT: Materiál platný od 1. 9. 2024 do 31.8.2025: Metodika ke vzdělávání cizinců v MŠ a ZŠ pro školní rok 2024/2025, metodika byla upravena na základě novelizace vyhlášky 48/2005 a je platná po dobu trvání úpravy vyhlášky, tj. 1 školní rok, 2024/2025.
V metodickém materiálu k poskytování bezplatné jazykové přípravy k těmto změnám:
- Možnost využívat kriteriální hodnocení jako jednu z forem slovního hodnocení (§ 15 odst. 3 vyhlášky) – jedná se o hodnocení dovednost nebo znalost žáka na základě předem
definovaných kritérií nebo učebních cílů. - Rozšíření možnost zařazovat žáky z různých ročníků do jedné třídy i na 2. stupni ZŠ (§ 5 odst. 2 vyhlášky).
- Stanovení jednotného pravidla pro zařazování cizinců do ročníku (§ 9a) – cizinci se zařazují do ročníku dle věku a pouze vyžaduje-li to jejich zájem, lze s přihlédnutím k úrovni dosavadního vzdělání a zhodnocení vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.
- Obdobné pravidlo pro zařazování do ročníku je stanoveno i u občanů ČR, kteří doposud plnili povinnou školní docházku v zahraničí a nekonali zkoušky v kmenové škole (§ 18 odst. 8, § 18a odst. 6 a § 18e odst. 4 vyhlášky). Úpravy jsou zohledněny v aktualizované metodice pro kmenové školy.
- Úprava parametrů jazykové přípravy cizinců – změny se týkají zejména:
- zavedení jazykové podpory rovněž v přípravných třídách (v režimu ZŠ),
- rozšíření nároku na jazykovou přípravu pro cizince, který plní povinnou školní docházku v ČR z 12 na 24 měsíců (ve školním roce 2024/25 přechodně 36 měsíců),
- úprava velikost skupin a možnost rozdělení skupin pro jazykovou přípravu samostatně pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ,
- možnost stát se určenou školou na žádost, pokud má alespoň 5 dětí/žáků s nárokem na podporu (tato škola nemusí zajišťovat jazykovou podporu pro dětí/žáky z ostatních škol),
- určená škola musí být vždy s ročníky 1. i 2. stupně (s výjimkou školy určené na žádost),
- zvýšení maximálního počtu hodin jazykové přípravy na ZŠ z 200 hodin na 400 hodin, včetně možnost využit dalších 200 hodin u žáků, kteří již 200 hodin podpory absolvovali,
- prodloužení délky poskytování jazykové přípravy z 10 na 20 měsíců.
Všechny změny jsou promítnuty v aktualizované metodice (označeno červeným písmem).
Úplné znění novelizovaných vyhlášek je zde: https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
Možný vzor žádosti o zařazení do jazykové přípravy a další jazykové mutace a další vzory jsou k dispozici na webu NPI ČR zde: https://cizinci.npi.cz/tlumoceni-a-preklady/.
Informace pro rodiče cizince o nároku jejich dětí na bezplatnou jazykovou přípravu (v několika jazykových mutacích), verze pro určenou školu, verze pro pro školu, která vysílá žáky do školy určené) .
Seznam určených škol v jednotlivých krajích naleznete na stránce kontakty (proklikněte prosím stránku kraje - jméno krajského města ze seznamu) - určenou školou může být každá škola, která má ve školním minimálně 5 žáků cizinců s nárokem na jazykovou podporu, o určení musí požádat krajský úřad.
Střední školy:
Metodika MŠMT: Metodický materiál k poskytování bezplatné jazykové přípravy ve středním vzdělávání od 1. 9. 2021 (aktualizace k 1. 9. 2024)
Vzor žádosti o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu. (pokud potřebujete jinou jazykovou mutaci, je možné ukrajinštinu vymazat a český vzor nechat přeložit v překladači)
Další podpůrné materiály a vzdělávací akce poskytování jazykové podpory na ZŠ:
- Bylo zveřejněno Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro PV (MŠ) a ZŠ a orientační diagnostický test – info zde.
- NPI ČR ve spolupráci s MŠMT připravilo informaci pro rodiče cizince v několika jazykových mutacích, které mohou školy využít.
- Byl zveřejněn videomateriál (formou webináře) NPI ČR k tématu začleňování a výuky ČDJ v MŠ – Podpora dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ (naleznete níže na této webové stránce).
- Nabídka vypsaných webinářů a seminářů – zde. Nabídka pod tímto odkazem se bude stále rozšiřovat. Pokud nenaleznete to, co potřebujete, obraťte se prosím s dotazem na svého krajského koordinátora, který se Vám bude věnovat a doplní informace uvedené na webu.
Úprava RVP PV: OPATŘENÍ MINISTRA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, KTERÝM SE MĚNÍ RVP PV – PODPORA DĚTÍ S NEDOSTATEČNOU ZNALOSTÍ ČESKÉHO JAZYKA
Dne 24. srpna 2021 nebyla účinnosti Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (č.j. MSMT-44476/2020-6).
Do Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) byla začleněna nová část týkající se poskytování jazykové podpory dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka(nová podkapitola 8.4). Změna v RVP PV byla provedena v návaznosti na vyhlášku č. 271/2021 Sb., která je platná od 14. července 2021 a kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Účinnost této vyhlášky je od 1. září 2021.
Zdroj: web MŠMT
Podpora dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ (jak na jazykovou podporu) – 1. část
Webinář vznikl jako metodická podpora pro pedagogy MŠ v souvislosti se novelizací vyhlášky 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání a úpravou RVP PV (Doplněním RVP PV kapitoly 8.4: Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí češtiny (a odlišného kulturního prostředí), která zavádí systémovou podpory dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka. První část webináře se zabývá obecně tématem úspěšného začleňování dětí cizinců a s odlišným mateřským jazykem do mateřské školy. Ukazuje, co je pro učitele důležité vědět dříve, než dítě nastoupí do mateřské školy a na co je potřeba myslet při přípravách na příchod dítěte. Ukazuje též příklady běžných situací, které při práci s kolektivem, kde jsou též děti s OMJ vznikají.
Podpora dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ (jak na jazykovou podporu) – 2. část
Druhá část webináře se věnuje více do hloubky přímo jazykové podpoře v mateřské škole a češtině jako druhému jazyku.
Sbíráme spolu s MŠMT Vaše připomínky a podněty k systému, budeme rádi, když nám napíšete Vaše zkušenosti popř. návrhy na emailovou adresu, kterou jsme pro tyto účely speciálně zřídili – podnetycizinci@npi.cz
(adresa neslouží pro dotazy a konzultace, v tomto případě se obracejte na pracovníky NPI).