logo
Přehled podtémat

Katalog intervencí

Rozcestník

Katalog intervencí, nejdůležitější část webu, je zásobárnou opatření a dobré praxe. Intervence jsme rozdělili do pěti základních oblastí. Každou z nich zároveň popisujeme podle úrovně vzdělávání a hlavního realizujícího aktéra.


Oblast:

Úroveň či stupeň vzdělávání:


Hlavní realizující aktér:


Systémová opatření na místní úrovniVčasná péčeNNO
Pomoc rodičůmPředškolní vzděláváníŠkola
Kvalitní pedagogická práce školZákladní vzděláváníŠkolské zařízení
Personální podpora škol
OPOD
Mimoškolní podpora dětí a žáků
Úřad práce


Zdravotnické služby


Zřizovatel


U každé intervence uvádíme její obecný popis a doplňujeme jej částí věnovanou potřebám různých skupin dětí – romských, vícejazyčných a dětí s migrační zkušeností. Sledujeme také, jak nástroj přispívá ke kompenzaci projevů sociálního znevýhodnění, které se může týkat dětí napříč všemi skupinami.

V katalogu proto najdete samostatné oddíly: jeden zaměřený na využití intervencí ve vztahu k sociálnímu znevýhodnění a další, který popisuje podporu romských a vícejazyčných žáků a žákyň v rámci etnicky citlivého přístupu.

Toto rozdělení je záměrné – umožňuje rozlišit mezi opatřeními, která pomáhají vyrovnávat sociální nerovnosti, a těmi, jež reagují na jazykové, identitní a kulturní potřeby dětí. Díky tomu je zřejmé, že podpora romských žáků a žákyň není redukována pouze na sociální situaci rodiny, ale zohledňuje i další faktory ovlivňující jejich vzdělávací úspěch.

Katalog navazuje na přístup popsaný v metodice, kde rozlišujeme čtyři hlavní typy potřeb: jazykové, identitní, kulturní a materiální. Ty se u jednotlivých dětí často kombinují, takže většina žáků a žákyň potřebuje podporu ve více oblastech současně.

Každá intervence navíc obsahuje přehled hlavních odpovědných aktérů, zdrojů inspirace a rizik spojených s realizací změn. Nechybějí příklady z domácí i zahraniční praxe a odkazy na výzkumy, které tato opatření ověřují.


Jak s katalogem pracovat? Co je priorita, a co ne? 

Výběr intervencí by měl vycházet z potřeb různých cílových skupin dětí, dále samotných škol, pedagogů a pedagožek, ředitelů a ředitelek a přirozeně také rodičů. 

Vždy je důležité začít analýzou, daty, sběrem pohledů a potřeb hlavních aktérů vzdělávání ve městě, obci či kraji. To je základem stanovení cílů a výběru opatření – tedy vhodných intervencí. Takto vzniká komplexní plán, který by měl být řízen (zapojení koordinátora, vytvoření pracovní skupiny) a pravidelně vyhodnocován a aktualizován. 


Součástí plánu by měly být intervence, které zahrnují všechny hlavní oblasti, tedy: 

1. Systémová opatření na místní úrovni
Tvoří rámec celé změny. Patří sem strategické plánování, práce s daty, spolupráce zřizovatele se školami i dalšími partnery a nastavení rovného přístupu ke vzdělávání na úrovni celého území. Právě v této oblasti se rozhoduje o směru, tempu a udržitelnosti desegregačních kroků.

2. Pomoc rodičům
Zaměřuje se na budování důvěry mezi rodinami a školami, podporu rodičovských kompetencí, posílení participace a komunikace. Pomáhá překonávat bariéry, které vycházejí z nedůvěry, špatných zkušeností nebo nedostatku informací. Kvalitní spolupráce s rodiči zvyšuje šance dětí na úspěch a posiluje propojení školy s komunitou.

3. Kvalitní pedagogická práce škol
Týká se každodenní výuky i klimatu ve třídách. Zahrnuje rozvoj učitelů a učitelek, využívání metod, které zohledňují různorodé potřeby žáků a žákyň, a práci s očekáváními vůči dětem. Kvalitní pedagogická práce znamená nejen změnu výukových postupů, ale i posun v myšlení pedagogů a pedagožek k profesionální odpovědnosti za úspěch každého žáka či žákyně.

4. Personální podpora škol
Posiluje kapacity, bez nichž se desegregace nemůže dlouhodobě udržet. Jde o přítomnost asistentů či asistentek pedagoga, sociálních pedagogů a pedagožek, psychologů a psycholožek či speciálních pedagogů a pedagožek, ale také o vedení škol, které umí podporovat profesní růst učitelů a učitelek a kulturu spolupráce. Podpora lidí ve školách je základem všech dalších změn.

5. Mimoškolní podpora dětí a žáků a žákyň
Doplňuje školní vzdělávání o prostor pro rozvoj a posílení motivace a vztahu ke škole. Patří sem doučování, volnočasové aktivity, komunitní a předškolní centra či letní programy. Tyto formy pomoci podporují učení dětí, rozvíjejí jejich zájmy a vytvářejí pozitivní zkušenosti s institucemi, které se promítají do jejich školního úspěchu.


Děje u vás segregace do speciálního školství? 

V případech, kdy dochází k segregaci do speciálního školství, doporučujeme postupovat podle kroků určených krajskému zřizovateli (kraj – politik/politička, úředník/úřednice) a využít intervence zaměřené na řešení této situace. Jde především o zkvalitnění diagnostiky v rámci školského poradenství, podporu přechodu romských dětí ze speciálních škol do hlavního vzdělávacího proudu či rušení speciálních tříd a škol.

Při realizaci těchto opatření je nutné zohlednit i další klíčové oblasti, bez nichž nelze desegregačních cílů dosáhnout:

  • strategické řízení: práce s daty, jasný plán, jeho pravidelné vyhodnocování a aktualizace;

  • kvalita pedagogické práce: posílení výukových postupů a podpory ve školách, do nichž děti přecházejí;

  • personální kapacity: dostupnost podpůrných pozic ve školách i mimo ně;

  • práce s rodiči: systematická komunikace a podpora romských i majoritních rodin.

Bez těchto doprovodných kroků hrozí, že opatření nebudou dlouhodobě udržitelná a nedosáhnou očekávaného dopadu.