logo

Tandemová výuka očima vyučujících

28.03.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

Ve videu uvidíte, že kromě efektivnějšího předávání učiva má tandemová výuka i hlubší rozměr – modeluje žákům a žákyním konstruktivní spolupráci dospělých v praxi. Tento způsob výuky poskytuje příležitost k neocenitelné lekci, která přesahuje rámec běžného kurikula. Video tak nabízí inspiraci pro všechny, kdo chtějí sledovat dynamiku třídního kolektivu a pružně reagovat na jeho potřeby.

Tandemová výuka se postupně etabluje jako efektivní cesta k individualizaci vzdělávání, a pokud je správně realizovaná přináší benefity nejen žákům a žákyním, ale i samotným vyučujícím. Pokud vás zajímá, jak tandem mění výuku i vztahy ve třídě, jak jej náležitě plánovat a co je klíčem k úspěšné spolupráci, podívejte se na následující ukázku.


Obsah videa: 

0:02 Co říkají vyučující o spolupráci v tandemu a úvodní znělka. 

0:14 Jaké jsou přínosy tandemového učení pro žáky a žákyně? 

6:48 Jaké jsou přínosy tandemové výuky pro samotné vyučující? 

10:05 Vyučující hovoří i o nevýhodách, které tandemová výuka přináší. 

12:22 Jak se vyučujícím v jejich tandemech spolupracuje a jak dokáží zajistit hladký průběh vyučovací hodiny? 

16:06 Proč se vyučující rozhodli pracovat v tandemu? 

17:32 Jak si vybrat kolegu nebo kolegyni do tandemu? 

18:45 Jaká jsou doporučení pro začínající tandemové vyučující? 


Tandemoví vyučující ve videu: 

Ilona Zapletalová, učitelka 1. stupně na ZŠ Kunratice, ve svých hodinách spolupracuje s další tandemovou vyučující, s asistenty i studenty; ráda učí venku a využívá badatelsky orientovanou výuku.

Tereza Doudová, tandemová učitelka na ZŠ Kunratice, zkouší různé podoby práce tandemu venku i pod střechou s dětmi na 1. stupni; na 2. stupni učí tandemově přírodopis a zeměpis a schází se se školním parlamentem.

Jakub Holec, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice; vedoucí létajícího centra Elixíru do škol a garant přírodovědného vzdělávání při NPI.

Jan Mazůrek, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice, školní koordinátor environmentálního vzdělávání, mentor v projektu GLOBE a badatelsky orientované výuky.


Podívejte se také na další videa a články k tematice tandemové výuky:



Mohlo by Vás zajímat

Pozvánka na webinář Nástroje NPI pro práci s heterogenní třídou

Zajímá vás téma heterogenních třídních kolektivů? Je pro vás práce v pestrých kolektivech výzvou? Nebo jen hledáte inspiraci pro práci s nimi?