logo
logo
Podpůrná opatření u žákyně s neurologickou diagnózou

Podpůrná opatření u žákyně s neurologickou diagnózou

21.03.2023
Autorský tým PROP, NPI ČR
Učitel/učitelka
Rodiče
Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a kolegům pedagogům. Dnešní otázka se týká možností podpůrných opatření u žákyně s neurologickou diagnózou, která trpí častými migrénami. Co dělat, pokud zaměstnanci školního poradenského pracoviště situaci neřeší? Jak má rodič v takovém případě postupovat? Dozvíte se v textu níže.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Dobrý den,

dcera trpí na časté migrény a infekční onemocnění, čímž nabírá absence. Učitelé všech předmětů většinou hned co nejdříve požadují dopsat veškeré učivo. Paní učitelky dokonce netolerují, abych jí s množstvím zanedbaného učiva pomáhala přepisovat, ani si to nemůže kopírovat. Takže nám vzniká bludný kruh, kdy stále do noci něco přepisuje a opisuje, a zase ztrácí čas na učení se zanedbaného. Po návratu do školy hned následují písemky ze všeho zanedbaného učiva. Paní učitelka na dceru dokonce v hodině dvakrát křičela, že jsem jí pomáhala něco přepsat, ta je z toho zase ve stresu...

V diagnostické zprávě z neurologie má uvedeno „migrény s aurou“. Žádala jsem školu, zda by jí nemohla nastavit podpůrné opatření 1. stupně (sama pracuji ve školství). Paní výchovná poradkyně je toho názoru, že dcera obtíže zveličuje. Sdělila mi, že dcera by měla více chodit do školy a potom by méně zameškávala učivo.

Máme prosím v takovém případě nárok na nastavení podpůrného opatření ze strany školského poradenského zařízení? Jsou taková doporučení (z PPP nebo SPC) pro školu závazná?

Je škola povinna uvedená doporučení plnit? Ono z podstaty slova „doporučení“ neplyne nějaká závaznost čili „nařízení“.

Děkuji za Vaše vyjádření.

 

Odpověď:

Dobrý den,

z dotazu mi není zcela jasné, zda se dívka vzdělává v základní či střední škole, ani  zda už byla na vyšetření v školském poradenském zařízení (dále ŠPZ). Pokud již na vyšetření v ŠPZ byla, jestli a jaká podpůrná opatření jí byla stanovena. Pokud ne, doporučuji se co nejdříve k vyšetření v ŠPZ objednat a poskytnout jim všechny podklady od odborných lékařů, v tomto případě z neurologie. Pracovníkům v ŠPZ se tak budou snadněji stanovovat podpůrná opatření a doporučení, mohou z vyšetření odborných lékařů vycházet. Ve Vašem případě doporučuji spíše volit speciálně pedagogické centrum (dále SPC) pro tělesně postižené, zde se zabývají právě i žáky s potřebou podpůrných opatření z důvodu závažných onemocnění.

O vyšetření v ŠPZ žádá vždy zákonný zástupce nezletilého žáka, souhlas školy není podmínkou. Tam, kde komunikace školy a rodiny funguje, je zvykem, že k objednání dochází po vzájemné domluvě. Nezřídka doporučují zákonným zástupcům vyšetření v ŠPZ právě pedagogové, protože ti jsou odborníky na vzdělávání a často rozeznají potíže žáka, které třeba rodič neodhalí. Zde však tento postup evidentně nefunguje.

I tak by ale prvním krokem mělo být řešení potíží spojených se vzděláváním nejdříve ve škole s pedagogy, třídním učitelem a pracovníky školního poradenského pracoviště (výchovná poradkyně, popřípadě školní speciální pedagog či školní psycholog) a stanovení podpůrných opatření (dále PO) prvního stupně. Ta by měla škola správně po třech měsících vyhodnotit a pokud nepostačují při vzdělávání žákyně PO prvního stupně, stanovují se na základě vyšetření v ŠPZ podpůrná opatření stupně vyššího. Škola by měla vždy ŠPZ písemně před vyšetřením žáka písemně doložit a popsat, jaká PO prvního stupně žákyni poskytovala, a vyhodnotit jejich efektivitu.

Každá škola musí zajišťovat poradenské služby pro žáky i jejich zákonné zástupce, právě pracovníci školního poradenského pracoviště by ve škole měli zodpovídat za péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rozmanitými potížemi při vzdělávání, metodicky vést učitele, komunikovat efektivně a oboustranně se zákonnými zástupci žáka.

Dle § 16 školského zákona mají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou. Na uplatňování stanovených podpůrných opatření uvedených v dokumentu „Doporučení školského poradenského zařízení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole“ má tedy žák právo ze zákona a Doporučení je pro školy závazné v případě, že se stanovenými PO souhlasí zákonný zástupce žáka. Škola je povinna doporučené postupy respektovat a žákovi PO poskytovat. Pouze pokud se během vzdělávání ukáže, že některé z PO nevyhovuje, může je se souhlasem zákonného zástupce a po konzultaci se ŠPZ změnit, nastavit jinak.

V rámci Doporučení ze ŠPZ je možné nastavit právě i ty postupy, jak se budou žákyni v případě její nepřítomnosti ve škole předávat např. zápisky, pracovní listy a další materiály ze školy, odkud a jak si je žákyně může vzít, okopírovat, kdo jí je poskytne, pošle e-mailem, jak jí je pedagogové nebo jiný pověřený pracovník školy bude předávat. Lze stanovit rozvrh individuálních konzultacích žákyně s pedagogy, a to prezenčně nebo např. i distančně. Lze také stanovit termíny a podmínky dohody s učiteli po zameškání učiva, do kdy se co žákyně doučí, co doplní, že nebude zkoušena hned po návratu po nemoci atd.

Jen mimochodem podotýkám, že model výuky, kdy učitel diktuje, žáci zapisují, učitel je pak ze zápisků vyzkouší, je již dávno překonaný a nevyhovující. Pedagogové by mohli např. žákyni poskytovat prezentace učiva, odkazy na vhodné materiály, výuková videa apod. Potom nebude docházet k situaci, že dívka nestíhá a s opisováním jí pomáhá matka. K takové situaci by vůbec nemělo docházet, pokud budou nastavená PO a oboustranná vzájemná komunikace školy a zákonných zástupců fungovat.

(Jinak není zakázáno pomáhat dítěti s dopisováním látky, leda že by to daná škola měla vyloženě explicitně uvedeno ve školním řádu).

To, co jsem vyjmenovala, by samozřejmě mohlo být součástí už PO prvního stupně a škola by je dívce měla poskytovat. Je možné si domluvit individuální konzultaci se zainteresovanými pracovníky školy nebo pokud má zákonná zástupkyně pochybnosti o správnosti postupů těchto pedagogických pracovníků školy, doporučuji obrátit se na ředitele školy, který za kvalitu jejich práce zodpovídá.

Na dotaz odpověděla Mgr. Zonna Bařinková, metodička školního poradenství projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR. 

Mohlo by Vás zajímat

Vzdělávání a péče o žáky s vážným onemocněním: klíčové postupy pro školy

Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i vyučujících. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit dalším čtenářům a čtenářkám. Dnešní otázka se týká zajištění vzdělávání a péče pro žáky a žákyně s vážným onemocněním. Dozvíte se, jak mohou školy reagovat na vzdělávací a zdravotní potřeby těchto žáků a jak nastavit komunikaci mezi školou, rodiči a zdravotnickými zařízeními.

Další zajímavé odkazy a materiály

Níže jsou k dispozici ty zdroje, které autorka využila při tvorbě textu seriálu, ale i další doporučené zdroje k tématu vzdělávání žáků s tělesným postižením (TP) a s dlouhodobým onemocněním.

Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

Čtvrtá část seriálu o podpoře žáků s tělesným postižením (TP) ve vzdělávání se zaměřuje na popis týmové práce. Sdílení odborníků, kteří se s žákem potkávají a působí na něj, napomáhá k hledání těch nejvhodnějších, individuálně zacílených cest při jeho vzdělávání. Tato část textu vám nabízí výčet pedagogem nastavovaných podmínek pro vzdělávání, na které je třeba pamatovat. Poukazuje i na šíři využitelných kompenzačních pomůcek.

Zobrazit další články