Foto zdroj: PROP
Přestože romští žáci tvoří zhruba 3 % všech dětí, existuje téměř 130 škol, kde jich je více než třetina – a v 16 školách dokonce přes 90 %. Nadměrná koncentrace dětí z jedné etnické skupiny tak nadále představuje závažný systémový problém.
„Nový metodický nástroj ukazuje, jak těmto nerovnostem předcházet a jak krok za krokem budovat školy, které jsou spravedlivé, kvalitní a otevřené všem dětem,“ uvedl Jan Vöröš Mušuta (MŠMT).
Nový přístup vychází z dat, dlouhodobé praxe a zkušeností škol, obcí i komunit. Obsahuje:
Součástí metodiky jsou také výstupy pilotních aktivit v deseti městech, kde tým šesti metodiků NPI realizoval více než 230 terénních jednání.
„Piloty ukazují, že desegregace funguje tam, kde se propojí odbornost, spolupráce a důvěra,“ doplnil Tomáš Machalík (NPI ČR).
Významnou roli sehrála také organizace Awen Amenca, která koordinovala práci s rodiči v místních komunitách. „Zapojení rodičů je naprosto zásadní – bez nich by změna nebyla možná,“ říká Miroslav Klempár.
Nový přístup navazuje na akční plán k výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva (2007), který konstatoval diskriminaci romských žáků v důsledku jejich nadměrného zařazování do bývalých „zvláštních škol“. Plnění plánu je stále pod dohledem Výboru ministrů Rady Evropy.
Umíš spočítat, kolik tě bude stát nový mobil? Víš, jak ušetřit na vysněný výlet, nebo jak poznat výhodnou nabídku? Jestli tě baví přemýšlet o penězích chytře a ne jen utrácet, pak je právě pro tebe soutěž Finanční gramotnost!
Máte doma dítě, které se učí jinak, klade zvídavé otázky nebo se rychle začne nudit ve škole? Právě pro vás je určeno Setkání rodičů nadaných dětí, které pořádá Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava IV.
Dnes, v pátek 7. listopadu 2025, se ve všech krajích České republiky uskutečnilo krajské kolo Logické olympiády. Soutěž pořádá Mensa Česko a je zaměřena na rozvoj logického myšlení, samostatného uvažování a tvořivosti.