Foto zdroj: Freepik
Společné sdělení MŠMT a MZ obsahuje konkrétní kroky a praktické návody, jak zajistit bezpečné a podporující prostředí pro děti s diabetem – jak ve výuce, tak během mimoškolních aktivit. Důraz je kladen na to, aby se tyto děti mohly plně účastnit školního života a měly možnost zapojit se do všech aktivit organizovaných školou. Vedení školy je vyzýváno ke spolupráci se zákonnými zástupci i odborníky/odbornicemi ze zdravotnictví s cílem najít pro každé dítě řešení přiměřené jeho věku, schopnostem a zdravotnímu stavu.
Specifika péče o děti s diabetem ve školním prostředí
Děti s diabetem tvoří specifickou skupinu mezi žactvem s chronickým onemocněním. Jejich zdravotní stav vyžaduje každodenní a pravidelné sledování hladiny krevního cukru a aplikaci inzulinu. V České republice je v současnosti léčeno přibližně 5 000 dětí s diabetem, přičemž většina z nich využívá moderní technologie – kontinuální monitory glykémie – a více než polovina dětí je léčena pomocí inzulinových pump. Školy tak čelí nové výzvě – zajistit těmto dětem potřebnou zdravotní podporu v běžném školním provozu bez narušení jejich práva na vzdělávání.
Hlavní opatření dle metodiky
Individuální plán zdravotní podpory
Obsahuje základní informace o dítěti, kontakty na rodiče a ošetřujícího lékaře/lékařku, konkrétní postupy pro měření glykémie, aplikaci inzulinu a doporučené reakce na odchylky hladiny cukru v krvi.
Dohled při aplikaci inzulinu
V případě inzulinové pumpy se sleduje správné zadání množství sacharidů a potvrzení dávky. Při použití inzulinového pera se provádí vizuální kontrola nastavení správné dávky.
Reakce na hypoglykémii
Při zjištění nízké hladiny cukru – signalizované alarmem monitoru nebo podle viditelných příznaků – je nutné okamžitě podat rychlé sacharidy podle předem stanoveného postupu.
Dohled nad konzumací jídla
Po podání inzulinu je důležité zajistit, aby dítě zkonzumovalo přesně určené množství jídla, čímž se předchází riziku hypoglykémie.
Upravený režim při tělesné výchově
Před zahájením fyzické aktivity je nutné zkontrolovat hladinu cukru v krvi. V případě potřeby se doplňují sacharidy. U dětí používajících inzulinovou pumpu je třeba zajistit pokyny k jejímu dočasnému odpojení během plavání či kontaktních sportů.
Základem úspěšné podpory dítěte s diabetem ve škole je úzká spolupráce školy s rodiči a ošetřujícími diabetology/diabetoložkami. Společně sestavují individuální plán zdravotní podpory, který slouží jako praktický návod pro každodenní péči o dítě ve školním prostředí. Za jeho naplňování odpovídá osoba určená vedením školy – s ohledem na povahu potřebné podpory se může jednat o jakéhokoliv člena/členku školního personálu.
Rozsah podpory se odvíjí od věku a soběstačnosti dítěte. Od dětí přibližně od 11 let se očekává částečná samostatnost v péči o vlastní onemocnění, plná soběstačnost se předpokládá zhruba od 15 let věku. Nezbytnou součástí je rovněž informovanost a proškolení školního personálu v oblasti diabetu. Edukaci zpravidla zajišťují rodiče ve spolupráci s diabetoložkou/diabetologem dítěte. Informace o poskytování zdravotní podpory se zároveň stále častěji objevují i jako součást kurzů první pomoci pro pracovníky/pracovnice škol.
Metodické doporučení obsahuje konkrétní vzorové plány zdravotní podpory přizpůsobené různým typům léčby diabetu:
Oba plány zahrnují pravidelnou kontrolu hladiny cukru a reakce na hypoglykémii i zvláštní režim při pohybových aktivitách.
Veškeré materiály, včetně Společného sdělení MŠMT a MZ (2024) a vzorových plánů zdravotní podpory v editovatelné podobě, jsou k dispozici na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Sdělení MŠMT a MZD k zajištění zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních
Tento dokument nahradil dřívější stanovisko z roku 2021 a sjednocuje přístup k zajištění zdravotní podpory ve školách. Dokument obsahuje:
INFOBOX
Plné znění vzorových plánů zdravotní podpory, které je k dispozici v editovatelné podobě pro potřeby školy a rodičů:
Pokud se chcete dozvědět více a podívat se i na praktické příklady, shlédněte následující videa:
1. První pomoc pro děti – cukrovka
3. Záchranka VI. Diabetes nebo mléko?
Při další ukázce si zároveň můžete procvičit angličtinu:
Technologie a žáci/žákyně se speciálními vzdělávacími potřebami bylo téma dalšího online setkání DigiDay, které proběhlo 29. dubna 2025. Níže se dozvíte, jaké jsou k dispozici pomůcky a asistivní nástroje v digitálních zařízeních, jak si je můžete s dětmi nastavit, a hlavně, jak mohou lidem s hendikepem a speciálními vzdělávacími potřebami pomáhat při učení a objevování světa.
Dne 22. dubna 2025 vzala porada vedení MŠMT na vědomí nový praktický návod pro školy, jak zajistit bezpečné, spravedlivé a plnohodnotné vzdělávání dětí s epilepsií. Tento dokument navazuje na dřívější doporučení k podpoře dětí s diabetem a rozšiřuje metodickou podporu školám při práci s žáky a žákyněmi se zdravotním znevýhodněním.
Začleňování žáků a žákyň s lehkým mentálním postižením (dále LMP) do běžných tříd podporuje rovné vzdělávací příležitosti a rozvoj inkluzivního prostředí. Osoby s LMP čelí kognitivním a sociálním obtížím, vyžadují individuální podporu a specifické pedagogické přístupy. Studie popisuje efektivní metody výuky, roli vyučujících a asistentů a přínosy skupinové práce. Komentované video ukazuje praktický příklad organizace výuky matematiky s důrazem na adaptaci obsahu pro žáky a žákyně s LMP.