Jak zapojit romské lídry a lídryně do řešení desegregace ve vzdělávání? Inspiraci přináší Awen Amenca

Jak zapojit romské lídry a lídryně do řešení desegregace ve vzdělávání? Inspiraci přináší Awen Amenca

23.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
V Olomouci, Přerově i Valašském Meziříčí žije řada aktivních Romů a Romek, kteří se chtějí podílet na zlepšování vzdělávacích podmínek pro své děti. Jak je ale efektivně zapojit do řešení segregace ve školství? Odpovědi přináší ostravská organizace Awen Amenca, která má s tímto tématem bohaté zkušenosti.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP: Zleva: Jolana Šmarhovyčová (Awen Amenca), Veronika Kudrnová (NPI), Eva Nováková (NPI), Miroslav Klempár (Awen Amenca) 

Miroslav Klempár a Jolana Šmarhovyčová přijeli sdílet své know-how s našimi metodičkami Veronikou Kudrnovou (Olomouc) a Evou Novákovou (Přerov a Valašské Meziříčí). Společně analyzovali situaci v jednotlivých městech a hledali možnosti, jak aktivní členy romských komunit propojit se vzdělávacími platformami a pracovními skupinami, které ve městech fungují. 

V následujících týdnech se zaměříme na vyhledávání lokálních lídrů a lídryň a na to, jak je co nejlépe zapojit do procesů, které podpoří kvalitní vzdělávání romských žáků. Věříme, že sdílené zkušenosti a osvědčené přístupy mohou pomoci vytvořit funkční strategie, které povedou k inkluzivnějšímu školství. 

 


Mohlo by Vás zajímat

V Plzni spolupracujeme pro podporu rovných příležitostí

V Plzni jsme diskutovali se zástupci neziskových organizací Amare Čhave a Centra protidrogové prevence a terapie. Hlavním tématem jednání byla podpora rovných příležitostí a možnosti společné práce na zajištění úspěchu pro každého žáka v Plzni.

Nové pomůcky pro učitele pracující s heterogenními kolektivy

Rádi bychom vás upozornili na novou sérii pomůcek pro učitele pracujícími s heterogenními kolektivy, které doplňují publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou vydanou Národním pedagogickým institutem.

Dva naše projekty se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

S radostí sdílíme, že dva projekty Národního pedagogického institutu se probojovaly mezi finalisty ocenění Úřednický čin roku 2024. To uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro, nestátní organizací, která propojuje a podporuje tvůrčí lidi ve veřejné správě. I když jsme nakonec nezvítězili, velmi si vážíme, že se naše práce dostala do užšího výběru mezi inspirativní příklady dobré praxe, které mají dopad nejen na děti ve školách.