logo

Jak se učíme učit: Ohlédnutí za konferencí o doučování a učitelské praxi

25.06.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
V pondělí 16. června 2025 se na Masarykově univerzitě v Brně uskutečnila odborná konference „Učit se učit: Doučování jako cesta k efektivní učitelské praxi“, kterou společně uspořádal Národní pedagogický institut ČR a Masarykova univerzita. Hlavním tématem bylo začlenění doučování do vysokoškolských studijních programů učitelství a jeho přínos pro rozvoj profesních kompetencí budoucích pedagogů. Akce nabídla prostor pro sdílení zkušeností z vysokých škol, školních praxí i neziskového sektoru.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP

V dopoledním bloku vystoupili Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. a doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. z Katedry sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MUNI, kteří mimo jiné představili výsledky výzkumného šetření zaměřeného na pohled studentů učitelství na doučování. Na jejich příspěvek navázala panelová diskuse se sedmi studenty, kteří se aktivně zapojují do doučování a sdíleli zde své praktické zkušenosti.

Odpolední část zahájil Mgr. Matouš Bořkovec z MŠMT. Účastníkům představil postavení doučování v Kompetenčním rámci absolventa učitelství a v Rámcových požadavcích na studijní programy vedoucí ke kvalifikaci pedagogických pracovníků.

Dále vystoupil RNDr. Jakub Jelen, Ph.D., který přiblížil zapojení studentů Přírodovědecké fakulty UK do doučování v rámci pedagogických praxí. Následně dostaly prostor také neziskové organizace, které se doučování dlouhodobě věnují, a představena byla i iniciativa Fakulty doučují pod hlavičkou NPI.

Konferenci zakončil Mgr. Karel Gargulák z PAQ Research s příspěvkem o doučování jako nástroji podpory dětí ohrožených školním neúspěchem. Na závěr pak Ing. Magdalena Miřejovská, Ph.D. shrnula zkušenosti s doučováním v rámci projektu PROP při NPI.


Závěrečný vzkaz z Brna

Konference jednoznačně ukázala, že doučování není jen záchrannou sítí pro žáky, velký přínos má i pro profesní zrání budoucích učitelů. Poskytuje totiž příležitost propojit teorii s pedagogickou zkušeností – což nenahradí žádná přednáška.

Na Masarykově univerzitě zaznělo jasné poselství: doučování má smysl. Dává dětem druhou šanci a budoucím pedagogům jistotu, že zvládnou reálné situace ve třídě, že vědí, jak komunikovat se žáky a reagovat na jejich potřeby. Nastal čas začlenit ho do přípravy učitelů – pro školy, studenty i všechny, kdo věří, že na každém dítěti záleží.

Mohlo by Vás zajímat

Ještě nedávno podceňovaná škola, nyní oceněná mezi nejlepšími v Česku!

ZŠ Jirkov, Nerudova 1151 získala 1. místo v celostátním hodnocení soutěže Základka Roku 2025!

Lisa van Gemert – žena, která rozumí nadaným dětem i těm, kdo je provázejí

Americká expertka na nadání inspiruje pedagogy i rodiče po celém světě. Knihy, tipy a materiály Lisy van Gemert pomáhají lépe chápat potřeby mimořádně nadaných dětí – a to s lehkostí, vtipem a praxí podloženým přístupem.

Konference Učit se učit: Doučování jako cesta k efektivní učitelské praxi

Národní pedagogický institut a Masarykova univerzita Vás srdečně zvou na jedinečnou konferenci zaměřenou na téma doučování a jeho význam v kontextu vysokoškolské přípravy budoucích pedagogických pracovníků.