Individuální vzdělávací plán pro neklidné tříleté dítě v mateřské škole

Individuální vzdělávací plán pro neklidné tříleté dítě v mateřské škole

26.03.2020
Irena Cakirpaloglu
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Zkuste si sestavit individuální vzdělávací plán (IVP) pro tříleté dítě, které se projevuje jako nešikovné, celkově neklidné, někdy příliš aktivní, jindy málo, zkrátka vám dává docela zabrat a nevíte přesně, jak s ním pracovat a podpořit ho. Nápověda vám pomůže vyplnit jednotlivá pole. Dokument si můžete na konci stáhnout v editovatelné podobě (PDF). (Ilustrační foto | FOTO: APIV B)
Obrázek článku
Strana 1 (1/8)
Strana 1
Strana 2
Strana 3
Strana 4
Strana 5
Strana 6
Strana 7
Stažení formuláře

Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum

Dívka ve věku 3 let s aktuálně opožděným psychomotorickým vývojem a celkovým psychomotorickým neklidem. Pozorovatelné   zejména impulzivní jednání (střídání pasivity a agresivity), nestabilní pozornost,   nízká frustrační tolerance a vzdorovitost. 

  • opakovat požadavky ke splnění úkolů v klidu, dokud je nesplní, nebo k činnosti postupně navést, ukázat, nedělat to zcela za dítě
  • ke vzbuzení pozornosti, pokud je dívka zabraná do aktivity, použít oslovení s dotykem, navázat oční kontakt, teprve poté mluvit
  • k upozornění na požadovanou činnost používat prvky názornosti a demonstrace: piktogramy, obrázky nebo fotografie (např. teď budeme jíst –ukážu obrázek, kde dívka jí) a poté půjdeme spát (ukážu obrázek, kde dívka spí)
  • k motivaci na požadovanou činnost používat hry nebo soutěže: například, kdo se nejrychleji oblékne, nebo kdo se nejrychleji oblékne, než dohraje písnička
  • dodržovat pravidelnost a řád při plnění jednotlivých aktivit
  • dopředu připravit dívku na změny a požadavky (k vysvětlení používat obrázky, fotografie, hry s panenkami nebo její oblíbené hračky)
  • zapojit dívenku do drobných pomocných funkcí: pomoc paní učitelce při zalévaní květin
  • pravidelně zapojovat dívku do pohybových aktivit, využívat prvky jógy a relaxace
  • strukturovat úkoly: nejdříve jeden pokyn, když ho splní, pochválit, poté zadat další pokyn
  • pokud nastupuje afekt, přesměrovat pozornost na jinou zajímavou činnost
  • používat prvky pozitivního posilování – za vhodné chování bezprostředně reagovat pochvalou nebo razítkem s obrázkem, u vzdorovitého chování používat vyhasínání (neupozorňovat, ale převést pozornost k jiné aktivitě)
  • sjednotit požadavky s rodiči dívky a nastavit stejná pravidla i doma
  • úkoly rozfázovat na jednotlivé části za použití názornosti a demonstrace (viz výše)
  • průběžně ověřovat, zda dívka zadání rozumí


Rozvíjené oblasti:

1. Grafomotorika

  • na začátku vždy nejdříve zařadit uvolňovací cviky na grafomotoriku v prostoru na uvolnění ramenního, loketního kloubu a zápěstí, které můžeme doprovodit rytmickou říkankou nebo písničkou, poté přejít k nácviku gramotoriky na papíru
  • využívat kreslicího náčiní se širokou stopou: voskovky, štětce, fixy, křídy, prstové barvy
  • využívat větší kreslicí plochy: například balicí papír nalepený na stěnu, tabuli, tác s moukou, chodník
  • používat trojhranné pastelky
  • vést ke špetkovému úchopu

2. Hrubá a jemná motorika

  • zařazovat pohybové hry, hudebně pohybové hry, pohybová cvičení na rovnováhu
  • do ranního cvičení zařadit chůzi po špičkách, běh, poskoky, zdolávání překážek, chytání míče
  • hry venku: pískoviště, koloběžky – dodržovat pravidla
  • využívat modelínu, kinetický písek, hnětení těsta, vykrajování, míchání, přesypávání 
  • umožnit manipulaci s drobnými předměty: stavebnice (například lego dle jednoduchých návodů), korálky, puzzle, magnetické kuličkové labyrinty, prošívání, motání klubíček vlny
  • kreslení, mačkání papíru, stříhání, vytrhávání, lepení, skládání z papíru (origami)
  • využívat společenské hry: domino, Člověče, nezlob se, deskové hry

3. Zrakové vnímání

  • zrakové rozlišování: rozlišovat jiné předměty mezi ostatními v řádě (lze použít víčka nebo kaštany) nebo pracovní listy
  • vnímání barev a tvarů: seřadit předměty dle barev, učit barvy na věcech kolem nás: Tohle je tráva. Tráva je zelená.
  • zraková analýza a syntéza: skládat obrázky dle předlohy, lze využívat jednoduché puzzle
  • zraková paměť: Kimovy hry nebo pexeso


4. Sebeobsluha a pracovní návyky

  • vést k samostatnosti při oblékání, zapínání knoflíků, zipu, navlékaní ponožek, obouvání bot, oblékání panenek
  • ukládání oblečení do skřínky, urovnávání
  • používání kapesníku
  • používání příboru, úklid stolu

5. Řeč

  • nechávat prostor k vyjádření
  • neopravovat chyby ve výslovnosti, ale zopakovat po ní správně celou větu
  • používat jazykolamy, říkanky, písničky, vyprávění dle obrázků
  • jednoduchá logopedická prevence: využívat bublifuk, foukání brčkem do vody, foukaná kopaná

Na základě doporučení z bodu III

  • umožnit aktivity rychle střídat, mít v záloze více krátkých úkolů
  • pokud u nějaké individuální činnosti vydrží, nevyrušovat, pokud je to možné
  • periodicky střídat řízenou pracovní aktivitu s pohybovou
  • vytvořit ve třídě relaxační koutek, kde si dívka dle potřeby může odpočinout
  • vést dívku k tomu, aby si hrála s jednou hračkou, ostatní uklidit z dosahu, aby ji nelákaly (vést k tomu ve školce i doma)

Je důležité mít dohodnuté oslovení, příklad: dotek na rameni – oční kontakt – oslovení s požadavkem.

  • pozorování, záznamový arch
  • portfolio dítěte 

Pochvala za pěkné chování a splnění úkolů, vždy konkretizovat.

  • manipulační pomůcky pro podporu pozornosti (mačkací míčky)
  • pomůcky pro relaxaci (relaxační vak, koberec)
  • trojhranné pastelky
  • pracovní listy
  • velmi důležitá je úzká spolupráce MŠ a rodiny – pravidelná konzultace s rodiči dle dohody, důležité je sjednotit systém odměn, pravidel a hodnocení dítěte
  • doporučení návštěvy klinického logopeda

Asistent pedagoga

Klinický logoped

  • konzultace se zákonnými zástupci jednou měsíčně v prostorách MŠ, nebo dle urgence ihned
Vygenerovat editovatelné PDF

Mohlo by Vás zajímat

Pozitivní motivace a stanovení hranic: Jak asistentka pedagoga podporuje žáka s ADHD ve vzdělávání – díl II.

Ve 2. dílu pětidílné minisérie se seznámíte s účinnými postupy, které využívala asistentka pedagoga v práci s Tomíkem, žákem s ADHD na prvním stupni základní školy. Zjistíte, jakým způsobem asistentka pomáhala žákovi překonávat sklony k odkládání úkolů, jak posilovala jeho vnitřní motivaci, měnila výukové činnosti v závislosti na jeho mentálním stavu a soustředění, a jak podporovala jeho sebevědomí. Dále se dozvíte o speciálním přístupu k situacím, kdy žák před vrstevníky hovoří o své diagnóze.

Zobrazit další články