logo
logo
Náplň práce sociálního pedagoga v mateřské škole

Náplň práce sociálního pedagoga v mateřské škole

12.03.2022
Marta Kozdas
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Jak vypadá náplň práce sociálního pedagoga v mateřské škole? Máme pro vás vzorový dokument s nápovědou. (Foto: APIV B)
Strana 1 (1/5)
Strana 1
Strana 2
Strana 3
Strana 4
Stažení formuláře

Doplňte adresu zaměstnavatele a kontakty (telefon, e-mail).

Doplňte jméno zaměstnance včetně titulů.

Doplňte název pracovní pozice, kterou zaměstnanec zastává.

Doplňte katalogové číslo a konkrétní činnost z katalogu prací dle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě.

Doplňte platovou třídu/stupeň zaměstnance.

Doplňte velikost úvazku.

Doplňte datum, od kdy má náplň práce platnost.

  • Zodpovídá se vedení školy za veškerou odvedenou práci.
  • Mapuje závažnost a četnost výskytu rizikových jevů v předškolním vzdělávání a nutnost na ně reagovat z důvodu utváření a podpory bezpečného školního prostředí.
  • Věnuje se tvorbě projektů, programu a akcí směřujících k principům např. komunitní školy.
  • Účastní se pravidelných schůzek / porad s vedením školy.
  • Má aktivní povinnost chránit před zneužitím osobní údaje všech aktérů, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky vlastní poradenské pomoci.
  • Dodržuje spisový a skartační řád školy.
  • Dodržuje Etický kodex pedagogického pracovníka / Etický kodex pedagogického pracovníka mateřské školy / jiný etický kodex…(doplňte).
  • Má povinnost zachovávat při výkonu profese mlčenlivost a diskrétnost. I po skončení spolupráce chrání osobní a citlivé údaje klientů, aby neohrozil soukromí a důstojnost klientů. Výjimku představuje průlom do povinné mlčenlivosti, viz § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
  • Věnuje se diagnostice a transformaci klimatu školy a klimatu jednotlivých tříd.
  • Na základě aktuálního stavu klimatu třídy nebo školy může stanovit plán práce s klimatem.
  • Spolupracuje se školním metodikem prevence a poskytuje pomoc a podporu pedagogům při prevenci, při řešení rizikového chování dětí, dopadů obtížné rodinné situace na děti a komunikaci s rodiči, PPP, OSPOD, Policií ČR.
  • Realizuje vzdělávací a rozvojové pro gramy pro učitele.
  • Poskytuje pedagogům informace týkající se zázemí dětí a problémů, což jim následně pomůže zvolit vhodný přístup k dítěti. Dbá přitom na mlčenlivost a diskrétnost ohledně sdělování citlivých a osobních údajů.
  • Posiluje znalosti, dovednosti a sebejistotu pedagogů při předcházení výskytu rizikových jevů (např. syndrom vyhoření, neefektivní komunikace s dětmi aj.), při rozvoji těchto jevů, a v postupu k jejich zdárnému řešení.
  • Umožňuje pedagogům účast ve svépomocné skupině, sdílení, vzájemnou podporu a čerpání zkušeností jiných odborníků z dalších škol nebo školských zařízení.
  • Umožňuje pedagogům realizaci efektivních preventivních programů s pomocí jeho metodického vedení.
  • Podílí se na tvorbě IVP a PLPP a jejich vyhodnocování.
  • Navrhuje a spolurealizuje podpůrná opatření zaměřená na pomoc a podporu dítěte při jeho vzdělávání a sociálním rozvoji.
  • Distribuuje vzdělávací materiály v oblasti sociálního poradenství.
  • V konzultačních hodinách poskytuje pedagogům individuální konzultace. Ty probíhají v chráněném prostředí (k tomu určená konzultační místnost).
  • Podporuje a informuje pedagogy ohledně možností preventivního působení na rodiče dětí a tím zvyšuje celkovou efektivitu preventivního působení.


  • Realizuje konkrétní aktivity zaměřené na interkulturní výchovu a sociální rozvoj (simulační hry, projektové dny apod.).
  • Plánuje, organizuje a realizuje volnočasové aktivity a projekty s cílem zlepšování sociálních vztahů mezi dětmi, klimatu školy a třídy a prevence (patří sem mj. také realizace adaptačních kurzů, škol v přírodě aj.).
  • Dohlíží na řádné omlouvání předškolních dětí (povinné předškolní vzdělávání), řeší neomluvené hodiny.
  • Podporuje děti při sebeobsluze.
  • Podílí se na adaptaci nově příchozích dětí.
  • Aktivně vyhledává děti ze sociálně znevýhodňujícího, zanedbávajícího, ohrožujícího anebo kulturně odlišného prostředí za pomoci depistážních nástrojů.
  • Poskytuje individuální pomoc a podporu zejména těm dětem, které se nachází v tíživé situaci (např. nepříznivá situace v rodině, problémy s vrstevníky v kolektivu, problémy se začleněním do kolektivu), s výchovnými obtížemi a ze sociálně znevýhodněného prostředí.
  • Poskytuje dětem (a společně s nimi i rodičům) možnost individuálního rozhovoru v chráněném prostředí ve škole (k tomu určená konzultační místnost).
  • Dlouhodobě spolupracuje s rodinou dítěte při nápravě nepříznivé situace s cílem zlepšení výchovně vzdělávacích podmínek dítěte.
  • V případě potřeby realizuje krizovou intervenci přímo ve školním prostředí (ke krizové intervenci je odborně proškolen).
  • Pomáhá dětem, jejichž rodiny nemají dostatečnou kapacitu či kompetence, při vzdělávání v mateřské škole.
  • Pomáhá dětem s odlišným mateřským jazykem a dětem z odlišných sociálních a kulturních podmínek i jejich rodinám v sociálně právních oblastech.
  • Působí jako prostředník mezi mateřskou školou a rodinou.
  • Posiluje efektivitu primární prevence nabídnutím navazující služby rodičům (například se může jednat o kontakty na externí odborníky, ambulantní služby, letní pobyty s konkrétním zaměřením apod.).
  • Poskytuje pomoc rodinám, ve kterých nejsou podmínky pro přípravu dětí do školky (zprostředkování poradenství pro ranou péči, poradenství pro rodinu, poradenství sociálního pracovníka, sociálně aktivizační služby pro rodinu s dětmi).
  • Pomáhá odstraňovat nedostatky komunikace mezi rodinou a školou a nastavit optimální informovanost.
  • Organizuje a realizuje, ve spolupráci se školním metodikem prevence (v rámci společně zřízené ZŠ a MŠ anebo v případě, kdy se samostatně zřízená MŠ rozhodne zavést pozici školního metodika prevence), besedy a setkání s rodiči. Náplní besed je problematika primární prevence (vybraná témata).
  • Provádí rozhovory s rodiči těch dětí, které vyžadují podporu v obtížných situacích (výchovné problémy, problémové rodinné zázemí aj.).
  • Uskutečňuje rozhovory s rodiči v rámci terénní práce v místě bydliště dítěte nebo ve škole.
  • Pravidelně, jednorázově nebo podle potřeby navštěvuje rodiny dětí.
  • V konzultačních hodinách poskytuje rodičům individuální konzultace ve škole. Ty probíhají v chráněném prostředí (k tomu určená konzultační místnost). Obsah konzultací směřuje zejména k nabídce řešení konfliktních situací v rámci komunikace a spolupráce rodiny a školy a k poradenské činnosti pro rodiče.
  • Zabývá se rodinnou situací dítěte, spolupracuje s dalšími subjekty (oblast sociální práce).
  • V případě naléhavých situací spolupracuje s OSPOD, Policií ČR, NNO (nestátní neziskové organizace), NPI ČR, CPIC aj.
  • Spolupracuje s OSPOD (příp. s Policií ČR) zejména v případě dítěte ze zanedbávajícího a ohrožujícího prostředí, v případě neomluvené absence dítěte plnící povinnou předškolní docházku a rizikového chování dítěte.
  • Spolupracuje s terénními sociálními pracovníky ve spádové oblasti školy (spolupráce je zaměřena na výskyt sociálně patologických jevů potenciálně ohrožujících děti, na rodiny dětí v sociálně vyloučených lokalitách).
  • Koordinuje spolupráci s jinými institucemi, jako jsou neziskové organizace poskytující poradenství rané péče; sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi; předškolní kluby pro matky s dětmi; nízkoprahová centra a zařízení pro děti a mládež; charity; občanské poradny poskytující právní poradenský servis zdarma; dětské skupiny a mateřská centra; služby expertů (dětští terapeuti, psychologové a psychiatři).
  • Spoluvytváří Školní poradenské pracoviště, spolupracuje se všemi jeho odbornými pracovníky, pedagogickými pracovníky, školními asistenty a chůvami.
  • Účastní se zasedání ŠPP, poskytuje informace členům ŠPP.
  • Podílí se na návrzích a realizaci konkrétních podpůrných a výchovných opatření u jednotlivých dětí.
  • Setkává se s představiteli místních spolků, organizací a veřejných institucí a podílí se na plánování a realizaci projektů, které umožní propojení vzdělávací nabídky a materiálního zázemí školy se vzdělávacími, kulturními a sociálními potřebami lidí, kteří žijí v lokalitě.
Vygenerovat editovatelné PDF

Mohlo by Vás zajímat

Jak nastavit a udržet bezpečné klima ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním

Bezpečné klima ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním se vám snáze podaří udržet s pomocí diagnostiky klimatu třídy, společně dohodnutých třídních pravidel a reflektování stereotypů a předsudků. Nechte se inspirovat našimi tipy pro realizaci a vyhodnocování těchto aktivit.

Čtenářský klub

Když má školní knihovna svůj čtenářský klub, přináší to pro děti velké výhody. Nejenže se ve čtení zdokonalují, ale čtení jim pomáhá také naučit se kritickému myšlení. Přečtěte si, jak se daří čtenářskému klubu na ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze.

Podpora žáka se sociálním znevýhodněním ze strany asistenta pedagoga

Jak na to, aby učitel s asistentem pedagoga tvořili sehranou dvojku, díky které bude učení bavit celou třídu? V seriálu devíti článků vás pomocí praktických příkladů provedeme důležitými kroky k nastavení jejich spolupráce. Připravujeme je se Zbyňkem Němcem, který patří k předním odborníkům na téma práce asistenta pedagoga. V osmém článku vás seznámíme s možnostmi, které se asistentovi pedagoga nabízejí v oblasti podpory žáků se sociálním znevýhodněním.

Zobrazit další články