Ilustrační fotografie | FOTO: Freepik
Autor seriálu vycházel z vlastní erudice a zkušenosti s tématem, zároveň čerpal z různé odborné literatury, a proto se s vámi rozloučíme poslední částí seriálu, která nabízí soupis těchto zdrojů. Odkazy může čtenář využít k rozšíření znalostí v rámci tématu, samostudium napomáhá k vlastní orientaci a k hlubšímu propojení s vlastní praxí. Závěrečná část nabízí kontakty na SPC zaměřených na sluchová postižení napříč Českou republikou.
Seznam zdrojové literatury
Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/uvod-5/.
Barvíková, J. a kol. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Praha: Wolters Kluwer.
Jeřábková, K. a kol. (2011). Školská integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Jungwirthová, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
Lane, H. (2013). Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Karolinum.
Langer J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langer, J. (2013). Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Univerzita Palackého v Olomouci.
Langer, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Univerzita Palackého v Olomouci.
Nováková, I. (2015). Rozvoj jazykových kompetencí. In Barvíková, J. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-sp/katalog-sp.pdf.
Pulda, M. (2000). Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Masarykova Univerzita.
Strnadová, V. (2008). Odezírání jako schopnost. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Další zdroje
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2011). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a. s.
Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada Publishing, a. s.
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Dammeyer, J., & Ohna, S. E. S. (2021). Changes in educational planning for deaf and hard of hearing children in Scandinavia over the last three decades. Scandinavian Journal of Disability Research, 23(1), 114–123. https://doi.org/10.16993/sjdr.680
Freeman, D. R., Carbin, F., & Boese, J. (1992). Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP.
Freitas, E., Simões, C., Santos, A. C., & Mineiro, A. (2022). Resilience in deaf children: A comprehensive literature review and applications for school staff. Journal of Community Psychology, 50(2), 1198–1223. DOI: 10.1002/jcop.22730
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a. s.
Hrubý, J. (1997). Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima.
Hučík, J., & Lechta, V. (2012). Aktuálne trendy v špeciálnej pedagogike. Košice: SŠLV v SROV.
Janotová, N. (1996). Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha: Septima.
Janotová, N. (1999). Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima.
Janotová, N.; Svobodová, K. (1996). Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima.
Klaus, B. a kol. (1999). Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT.
Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada Publishing, a. s.
Krahulcová-Žatková, B. (1996). Komplexní komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Karolinum.
Kubová, L., & Škaloudová, R. (2012). Řeč rukou, komunikační systém tvořený znaky – Znak do řeči. Praha: Parta.
Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
Lillo-Martin, D. C., Gale, E., & Chen Pichler, D. (2023). Family ASL: An early start to equitable education for deaf children. Topics in Early Childhood Special Education, 43(2), 156–166. https://doi.org/10.1177/02711214211031307
Ludíková, L. (2001). Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia.
Novák, A. (1999). Vývoj dětské řeči. Praha: UNITISK.
Potměšil, M. (1999). Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna.
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Souralová, E. (2000). Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia.
Souralová, E. (2000). Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia
Strnadová, V. (1998). Současné problémy české komunity neslyšících I. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: Desk Top Publishng.
Šedivá, Z. (1997). Rozvíjení sociálních dovedností 1. Praha: Septima.
Šedivá, Z. (1998). Rozvíjení sociálních dovedností 2. Praha: Septima.
Škodová, E., & Jedlička, I. a kol. (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál, s. r. o.
Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál.
Valenta, M. a kol. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého.
Vítková, M. (2003). Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie a praxe. Brno: MSD, spol. s r. o.
Praktické tipy
Potměšil, M. a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. (diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/SP_Kat_ver_diskuze.pdf
Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/katalog-sp.pdf
Barvíková, J. a kol. (2015). Metodika kariérového poradenství pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/09/Barvikova_a_kol_Metodika_KP_pro_zaky_s_SP_e-kniha.pdf
Barvíková, J., & Nováková J. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-sp.pdf
Barvíková, J. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_SP.pdf
Potměšil, M. a kol. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/SP_Metodika_AP_verze_overeni_011_2012.pdf
Potměšil, M. a kol. (2012). Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/SP_Metodika_overovani_web.pdf
Kde hledat další podporu:
SPC pro sluch
Hl. m. Praha
Středočeský kraj
Jihočeský kraj
Plzeňský kraj
Karlovarský kraj
Ústecký kraj
Liberecký kraj
Královéhradecký kraj
Pardubický kraj
Kraj Vysočina
Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
NNO
Centra kochleárních implantací v ČR
Centrum pro dětský sluch Tamtam
Centrum zprostředkování simultánního přepisu ČUN
Česká komora tlumočníků znakového jazyka
Českomoravská jednota neslyšících
Evropské centrum pantomimy neslyšících
Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.
Institut neslyšících pro specializované vzdělávání
Národní rada osob se zdravotním postižením ČR
Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR
Inormace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:
Druhý díl seriálu o vzdělávání žáků se sluchovým postižením se zaměřuje na konkrétní tipy při výuce sluchově postižených žáků. V textu k jednotlivým stupňům podpůrných opatření přiřazujeme související obtíže, definujeme škálu ve škole využívaných kompenzačních pomůcek. Jako užitečný se jeví soupis základních doporučení pro učitele těchto žáků.