logo
logo
Jak zajistit inkluzi pro transgender dítě ve škole

Jak zajistit inkluzi pro transgender dítě ve škole

16.07.2024
Autorský tým PROP
Učitel/učitelka
Zřizovatelé škol
Na webu Zapojmevšechny.cz dostáváme dotazy od rodičů i pedagogů. Odpovědi na některé z nich publikujeme, protože by mohly prospět i ostatním rodičům a pedagogům. Aktuální dotaz se zaměřuje na inkluzi transgender dívky Káji ve školním prostředí a řeší problémy spojené s používáním toalet, šaten a účastí na školních akcích mimo školu.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik


Otázka: 

Dobrý den,

Ráda bych se zeptala, jak řešit situaci ohledně mého transgender dítěte, které se narodilo s pohlavními znaky chlapce, ale identifikuje se už od předškolního věku jako dívka. Aktuálně je jí jedenáct let, jmenuje se Kája.

Základní škola jí umožnila chodit na dívčí záchody. Problém ale nastal na základní škole s akcemi mimo školu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ se školou v přírodě a různými výjezdovými akcemi. Třídní učitelka nechtěla, aby dcera na takových akcích bydlela na pokoji s ostatními děvčaty. Začala naopak vyžadovat, aby s dcerou jel někdo z rodiny a měla samostatný pokoj. Dcera nakonec na školu v přírodě jet nechtěla. Holky ve třídě se za ní postavily a ptaly se učitelek, proč Kája nemůže jet s nimi. A asistentka prohlásila, že kdyby s nimi Kája bydlela na pokoji, učitelka by za to mohla jít do vězení. V současné době, aby mohla Kája jezdit na školní výlety a bydlet na pokoji s dívkami, musíme získat souhlas rodičů ostatních holek, s nimiž má být na pokoji. Problém představují i hodiny tělocviku. Kája cvičí s dívkami. Ohledně šaten pak dali Káje na výběr, kde se chce převlékat, jestli někde bokem, nebo v dívčí šatně. Kája se rozhodla převlékat se s dívkami.

Učitelky na prvním stupni mluvily o tom, že existují zákony, podle nichž mají být holky a kluci zvlášť. Ráda bych se proto zeptala, jak je to legislativně, jestli na tělocviku musí holky a kluci cvičit odděleně, jestli na pobytových akcích mimo školu musí holky a kluci spát vždy odděleně, jak je to s chozením na dívčí záchody u transgender dívky.

Opravdu může být učitelka nějak postižena, pokud by transgender dívka spala na škole v přírodě na pokoji s jinými dívkami? A je nezbytný souhlas ostatních rodičů, aby mohla spát na pokoji s jinými dívkami?

Děkuji za odpověď,

Matka transgender dívky


Odpověď:

Obecně platí, že v České republice neexistuje zvláštní právní úprava, která by upravovala práva transgender osob, tedy osob, které se neidentifikují se svým biologickým pohlavím. V českém právu se se tak jedná o oblast novou. Nicméně, ze zákona č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), vyplývá, že za diskriminaci z důvodu pohlaví se považuje i diskriminace z důvodu pohlavní identifikace. Diskriminace z důvodu pohlavní identifikace je až na výjimky zakázána. Jedná se však o velice obtížnou problematiku, kde se posuzují práva a oprávněné zájmy Vaší dcery, ale též práva a oprávněné zájmy ostatních spolužáků.

Z uvedeného vyplývá, že v záležitostech specifických potřeb žáka by škola měla vždy usilovat o dohodu s žákem nebo jeho rodiči, přičemž však není povinna žádosti vyhovět, ale měla by zvažovat, zda nevyhovění žádosti není nedovolenou diskriminací.

Ve vztahu k tělesné výchově

Žádný právní předpis nestanoví povinnost dělit dívky a chlapce na hodiny tělesné výchovy. Je tedy pouze na uvážení školy, jak bude tělesnou výchovu realizovat, zda pro dívky a chlapce odděleně, ve smíšených skupinách nebo společně. Jedná se o uvážení školy, rodič nemá nárok na konkrétní zařazení, ale může se se školou dohodnout vzhledem k individuálním potřebám dítěte.

Ve vztahu ke školním toaletám a šatnám

Podle Vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, platí, že toalety a šatny ve školách jsou oddělené pro dívky a chlapce. Totéž platí pro šatny a umývárny pro převlékání na tělocvik. Pravidla pro používání toalet, šaten a umýváren tato vyhláška neupravuje. Obecným pravidlem tak je, že dívky, resp. osoby s ženskými pohlavními znaky, navštěvují dívčí toalety a využívají dívčí šatny a umývárny. Naopak chlapci, resp. osoby s mužskými pohlavními znaky, navštěvují chlapecké toalety a využívají chlapecké šatny a umývárny.

Nicméně ze šetření veřejného ochránce práv sp. zn. 4760/2019/VOP/KS ze dne 8. 7. 2020, které lze vyhledat i na internetu, vyplynul závěr, že s ohledem na principy společného vzdělávání, na kterých je současné školství založeno, by škola měla usilovat o nastavení takového systému vzdělávání, který umožní vzdělávání každého dítěte s ohledem na jeho individuální potřeby. To zahrnuje především podporu každého žáka tak, aby se mohl plně účastnit společenského života, přičemž je zapotřebí individualizovaného přístupu. To znamená, že i v tomto ohledu by škola měla vždy maximálně usilovat o dohodu s žáky a jejich rodiči ohledně jejich specifických potřeb.

Ve vztahu ke školním akcím konaným mimo školu

Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, upravují pravidla pro konání zotavovacích akcí, resp. škol v přírodě. Zotavovací akcí, resp. školou v přírodě se rozumí organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti.

Při těchto akcích platí, že děti užívají sprchy a záchody odděleně a jejich ubytování je zajištěno také odděleně podle pohlaví a musí být dětem zajištěna intimita. Vyhláška však umožňuje, aby byli společně ubytováni žáci opačného pohlaví, ale se společným ubytováním musí vyslovit souhlas zákonní zástupci společně ubytovaných dětí. Za nesplnění této podmínky hrozí škole nebo ubytovateli pokuta až do výše 30 000 Kč.

Výše uvedené právní předpisy tak počítají primárně s tím, že děti dělí na základě jejich biologického pohlaví, nikoliv podle jejich pohlavní identifikace. Je tedy sporné, zda by veřejný ochránce práv i v případě školních akcí dospěl k tomu, že určitá míra odlišného přístupu k Vaší dceři, který je de facto v rozporu se zněním vyhlášky, je diskriminační. Domníváme se proto, že požadavek školy na souhlas ostatních rodičů se společným ubytováním s Vaší dcerou je opodstatněný.

Na dotaz odpověděla Mgr. Bc. Alice Kubů Frýbová, externí spolupracovnice v projektu Podpora rovných příležitostí při Národním pedagogickém institutu ČR. 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy mateřské školy: vytvářejme otevřené a pestré vzdělávací situace

Následující text je třetím dílem ze seriálu, kde najdou učitelky a učitelé mateřských škol inspiraci, jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy. Seznámíme se s kroky, které napomáhají vytvářet otevřené a pestré vzdělávací situace, kdy učitelka či učitel přizpůsobuje vzdělávací nabídku s ohledem na svá zjištění o jednotlivých dětech. Plánuje společně s dětmi témata a projekty, zajímá se o to, co už děti vědí, co by chtěly zjistit a jaká mají přání.

PODCAST 57: Hry a techniky pro rozvoj sluchového vnímání u dětí

Ve druhém díle podcastu s logopedkou Martinou Křivkovou získají rodiče a pedagogové tipy na další hry zaměřené na rozvoj sluchového vnímání u předškolních a mladších školních dětí. V předchozím díle podcastu jsme se dozvěděli o hrách na rozvoj paměti, pozornosti a sluchového rozlišování. Tento díl na tyto tipy plynule navazuje a završí je vyprávěcími technikami, které ukazují, jak vést malé děti k poslechu i k samostatnému vyprávění s vizuální oporou.

Jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy mateřské školy: pracujme na komunitním prostředí

V první zásadě se budeme věnovat krokům, které napomáhají vytváření komunitního prostředí. Zvýšenou pozornost věnujeme adaptaci dítěte a adaptačnímu plánu, kterým lze nastavit postupné kroky k začlenění dítěte do prostředí mateřské školy. Pomocí pravidelných rituálů učitelka či učitel vytváří přehlednou organizaci dne a zajišťuje dětem pocit bezpečí a sounáležitosti. Důležitým předpokladem k vytváření pozitivního klimatu ve třídě je poznávání dětí a volba strategických přístupů vzhledem k jejich jedinečnosti a zájmům.