Národní pedagogický institut ČR vytváří prostor pro setkávání romských pedagogických pracovníků a pracovnic

Národní pedagogický institut ČR vytváří prostor pro setkávání romských pedagogických pracovníků a pracovnic

17.04.2024
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Minulý čtvrtek se u nás sešlo třináct současných i budoucích asistentek pedagoga, sociálních pedagožek, učitelek, ale i zástupkyň ředitele. Workshop, který vedli romisté a lektoři Jan Dužda a David Tišer, se konal v rámci projektu Podpora rovných příležitostí.
Obrázek článku

Foto zdroj: NPI ČR

Jeho cílem je překonávat nerovnosti ve vzdělávání. Ty se do velké míry dotýkají jak žáků a žákyň se sociálním znevýhodněním, tak mj. i romských dětí a mladých lidí.

Kromě toho, že se zamýšlíme nad tím, jak podpořit kvalitní vzdělávání dětí, které na tyto školy docházejí (to, aby se ve škole cítily dobře, dostávalo se jim potřebné podpory, porozumění a respektu a měly kolem sebe inspirativní vzory, které podpoří jejich studijní aspirace), nás zajímá i to, jak se daří Romům a Romkám, kteří ve školách pracují. Chceme využít jejich znalostí, zkušeností a odbornosti, posílit jejich hlas při prosazování systémových změn, ale také vytvořit prostor pro sdílení a vzájemnou podporu.

V setkáváních určitě budeme pokračovat – už teď připravujeme další workshop, který proběhne ještě před koncem školního roku. Důležitých témat, kterým by účastníci a účastnice do budoucna rádi věnovali, je celá řada – od důležitosti a přínosů romských asistentů pedagoga, přes jazykové kompetence romských žáků až po význam zařazování romských reálií do výuky.

Jste Rom/Romka a pracujete ve školství? Chtěl/a byste se těchto setkání účastnit? Napište nám na jan.duzda@npi.cz nebo eva.novakova@npi.cz

Mohlo by Vás zajímat

Tisková zpráva: Instituce spojují síly pro rovný přístup a kvalitní vzdělávání  

Praha, 31. října 2024 - Ministerstvo pro místní rozvoj se připojilo k Memorandu o spolupráci v ukončování etnické segregaci ve školství, které na jaře tohoto roku podepsali zástupci MŠMT, Národního pedagogického institutu a výzkumné organizace PAQ Research. Tato iniciativa je zásadní pro zlepšení podmínek romských žáků v takzvaných segregovaných školách tak, aby se všem dětem dostávalo rovného přístupu ke vzdělávání. Memorandum zahrnuje závazek podporovat zřizovatele a ředitele škol v jejich úsilí zvýšit kvalitu výuky pro všechny děti.