Když v srpnu 2022 nastoupila do funkce ředitelky Základní školy Nerudova 1151 v Jirkově Ing. Bc. Martina Meitnerová, přinesla do školy nejen odborné zkušenosti, ale i odhodlání vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí pro děti, které to nejvíc potřebují. Dnes, o necelé tři roky později, se škola pyšní nejen oceněními za svou práci, ale především příběhem skutečné proměny. Náš projekt Podpora rovných příležitostí jí dal příležitost tuto proměnu postupně realizovat.
Základní škola Nerudova se nachází v blízkosti jedné z vyloučených lokalit v Jirkově, Ervěnice, Navštěvuje ji více než 80 % žáků se sociálním znevýhodněním. Od počátku bylo pro ředitelku školy prioritou tyto děti identifikovat, a zejména porozumět jejich skutečným potřebám. „Nestačí vidět dítě jen v lavici. Potřebujeme vědět, co ho čeká doma, s čím se potýká po cestě do školy, jestli má vůbec snídani,“ říká ředitelka.
Proto se rozhodla zaměřit na spolupráci školy s rodinami – a právě tady hraje nezastupitelnou roli školní sociální pedagožka a terénní pracovník. Sociální pedagožka Bc. Veronika Nestlerová systematicky mapuje prostředí, síťuje služby a pomáhá nastavovat individuální podporu žákům. Terénní pracovník naopak dochází přímo do rodin a pomáhá budovat důvěru tam, kde byla dříve propast. Společně vytvářejí důležité spojení mezi školním prostředím a rodinami dětí.
Dalším krokem bylo zajištění základních školních pomůcek pro každého žáka. Ukázalo se ale, že k efektivnímu učení nestačí mít jen sešity a tužky. „Dítě, které přichází hladové, se nemůže soustředit, nemá energii na přemýšlení, chybí mu klid,“ vysvětluje ředitelka. Přestože podporu financování snídaňových klubů v první fázi nehledala ředitelka školy v projektu Podpora rovných příležitostí, později našla jiné možnosti, jak tyto potřeby žáků uspokojit. Z počátku byla navázána spolupráce s Potravinovou bankou Džbánsko, škola se zapojila do projektu Ovoce do škol. Potřebným žákům tak pedagogové pravidelně potraviny distribuují, vzápětí však přišla nová vize…
S podporou Nadace Via vznikla ve škole komunitní zahrada, kde si žáci s pedagogy sami pěstují zeleninu a ovoce, které pak využívají k přípravě jednoduchých snídaní. Ve spolupráci s IROPem byl postaven i skleník, a celý projekt se tak stal nejen prostředkem ke zlepšení výživy, ale i silným komunitním prvkem.
„Děti si samy vypěstují rajčata, papriky, bylinky. Společně připravíme pomazánku, nakrájíme zeleninu. A mezitím se učí spolupráci, zodpovědnosti a zažívají pocit úspěchu,“ popisuje ředitelka školy.
Systematická podpora přináší viditelné výsledky. V letošním školním roce škola navázala spolupráci s Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a v rámci projektu Region univerzitě, univerzita regionu se mj. zaměřila na podporu kariérového poradenství. Spolupráce všech členů školního poradenského pracoviště přináší ovoce v podobě zvýšení motivace žáků k dalšímu studiu a eliminaci předčasných odchodů ze vzdělávání. V letošním školním roce požádalo 6 žáků o prodloužení školní docházky 10. rokem, zatímco v loňském roce to byl pouze jeden. Zvýšila se motivace k dalšímu studiu – z celkového počtu 31 žáků, kteří si podali přihlášku na střední školu, jich bylo
- 27 přijato na 1. preferovaný obor,
- 3 na 2. preferovaný obor,
- a pouze 1 na obor třetí volby.
To svědčí o tom, že i děti ze znevýhodněného prostředí mají potenciál uspět – pokud jim k tomu vytvoříme správné podmínky.
Úspěch ZŠ Jirkov Nerudova stojí také na schopnosti „síťovat“ – tedy propojit školu s dalšími aktéry. Sociální pedagožka Veronika Nestlerová je aktivní v case managementu a pravidelně propojuje školu s OSPODem, neziskovými organizacemi, psychologickými službami i terénními organizacemi.
Promyšlené a na děti zaměřené postupy v ZŠ Jirkov byly právem ohodnoceny. Sociální pedagožka Bc. Veronika Nestlerová získala v loňském roce cenu Gratias od Ministerstva práce a sociálních věcí. Je to nejvyšší ocenění, které lze v této oblasti získat. V červnu 2025 Asociace studentů a absolventů udělila škole 1. místo v celorepublikovém hodnocení Základka roku.
Základní škola Nerudova v Jirkově dnes ukazuje, že i v prostředí, kde jsou podmínky složité, může vzniknout prostor pro skutečnou změnu. A to díky odvaze vedení školy, nasazení pedagogů a hlubokému respektu k dětem a jejich rodinám.
Podívejte se také zde!
Zajímá vás téma heterogenních třídních kolektivů? Je pro vás práce v pestrých kolektivech výzvou? Nebo jen hledáte inspiraci pro práci s nimi?
V pondělí 16. června 2025 se na Masarykově univerzitě v Brně uskutečnila odborná konference „Učit se učit: Doučování jako cesta k efektivní učitelské praxi“, kterou společně uspořádal Národní pedagogický institut ČR a Masarykova univerzita. Hlavním tématem bylo začlenění doučování do vysokoškolských studijních programů učitelství a jeho přínos pro rozvoj profesních kompetencí budoucích pedagogů. Akce nabídla prostor pro sdílení zkušeností z vysokých škol, školních praxí i neziskového sektoru.
Americká expertka na nadání inspiruje pedagogy i rodiče po celém světě. Knihy, tipy a materiály Lisy van Gemert pomáhají lépe chápat potřeby mimořádně nadaných dětí – a to s lehkostí, vtipem a praxí podloženým přístupem.