Aktivita desegregace přímo navazuje na rozsudek D. H. a ostatní proti České republice, který byl vydán 13. listopadu 2007. Velký senát Evropského soudu pro lidská práva v něm shledal, že nadměrným zařazováním romských žáků do zvláštních škol došlo k porušení práva stěžovatelů, osmnácti romských žáků, na rovný přístup ke vzdělání. Situaci se však České republice nepodařilo doposud uspokojivě napravit.
Podíl romských žáků je v ČR kolem 3 %, existuje ale téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu, přičemž na 46 školách tvoří více než polovinu, a na 16 školách více než 90 % všech žáků. Problém vyčleňování romských žáků souvisí také s dalším fenoménem, kterým je nadměrné začleňování romských žáků do speciálního vzdělávacího proudu. Ve školním roce 2023/24 tvoří romští žáci 10 % žáků ve speciálních školách a 29 % žáků vzdělávaných podle rámcového vzdělávacího programu s upravenými výstupy z důvodu diagnostikovaného lehkého mentálního postižení, který klade na žáky nižší očekávání. Tito žáci tak čelí nerovnému přístupu ke kvalitnímu vzdělání a jsou pak disproporčně ohroženi vzdělávacím neúspěchem, což má neblahé dopady i na jejich další životy včetně případného znevýhodnění na trhu práce. Přečtěte si více.
Výkon rozsudku tak nadále podléhá zesílenému dohledu Výboru ministrů Rady Evropy. Na konci 12/2023 předložila Česká republika Výboru ministrů Rady Evropy tzv. Akční plán výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007 ve věci D. H. a ostatní.
Na základě Akčního plánu bylo dne 15. dubna 2024 uzavřeno Memorandum o spolupráci pro ukončování etnické segregace ve školství, které podepsali zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR) a výzkumné organizace PAQ Research. K tomuto memorandu se 29. října 2024 připojilo i Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Záměrem Memoranda je součinnost při vytváření a šíření metodiky pro zřizovatele škol s cílem ukončovat etnickou segregaci romských žáků ve vzdělávání. Signatáři memoranda se mohli při realizaci aktivit opřít také o jeden ze dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, kterým je snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů.
Na pokyn MŠMT vytvořilo NPI v 06/2024 projektový tým pro tvorbu, šíření a realizaci metodiky (pro budoucí obsah webu Desegregace.cz) a zajistil kromě spolupráce na obsahu i organizační a finanční krytí jeho aktivit. MŠMT vybralo prvních šest měst k podpoře v oblasti desegregace (Cheb, Kladno, Moravská Ostrava a Přívoz, Olomouc, Teplice, Valašské Meziříčí), kam metodičky a metodici NPI vstoupili v 09/2024. Od 01/2025 byla aktivita doplněna o další čtyři města (Kadaň, Ostrava-jih, Plzeň, Přerov). PAQ Research v rámci společného týmu garantuje kvalitu obsahu metodiky, spolupracuje na úpravě webu Desegregace.cz, a také na dalších datově analytických aktivitách. MMR se prostřednictvím Agentury pro sociální začleňování spojuje s ostatními signatáři v oblasti společné informovanosti, přenosu dobré praxe a koordinace postupu v oblasti desegregace školských soustav. MMR se zaměřuje na další vybraná města (Ostrava - Poruba, Brno, Moravský Beroun, Česká Kamenice, Tachov a Česká Třebová) a také na spolupráci s realizátory Místních akčních plánů v dalších regionech s vysokým podílem romských dětí ve vzdělávání.
V případě jakéhokoliv dotazu k tématu desegregace prosím kontaktujte Mgr. Lucii Korbel Macků, vedoucí týmu pro podporu vedení měst a obcí a jejich školy (lucie.macku@npi.cz).