Ilustrační foto | Zdroj: Autorský tým APIV B
Charakteristika: | Postup předání žáka se SVP od třídního asistenta a třídního učitele ze třídy, kterou žák navštěvuje, do školní družiny novému asistentovi (působícímu pouze v družině) a vychovateli. Opatření, která jsou v tomto pracovním listu uvedena, jsou vhodná pro všechny žáky se SVP, kteří v danou dobu vykazují známky nevhodného nebo nebezpečného chování. V této variantě je asistent ve třídě přiřazen pouze k jednomu žákovi se SVP a v družině patří asistent opět jen k tomuto jednomu žákovi, ne celé třídě. |
Velikost skupiny: |
|
Čas: | Jedná se o pravidelnou činnost s postupným navyšováním časové dotace. |
Postup: |
Nastavení postupu spolupráce všech zúčastněných stran:
Společná schůzka třídního učitele, třídního asistenta, vychovatele školní družiny a nového asistenta do družiny (žák může mít buď stejného asistenta ve výuce i ve družině, anebo dopolední asistent ve výuce a odpolední asistent v družině jsou odlišní zaměstnanci). Na schůzce proberete všechna specifika žáka a jeho potřeby, jako je např. zrakové nebo sluchové postižení, diety, alergie a zdravotní znevýhodnění. Také jsou důležité žákovy oblíbené, a naopak rušivé podněty, hry a jiné činnosti. Je dobré si říci, čeho se vyvarovat, aby nevznikly nežádoucí nebo nebezpečné situace. Všichni se společně domluvíte na stejných pravidlech, která platí jak ve třídě, tak i v družině. Tato pravidla předáte srozumitelně žákovi, aby věděl, co se smí, a co naopak ne. Dále nastavíte postup inkluze žáka do školní družiny (podrobně viz bod 2).
Tipy:
|
Varianty, komentáře: | Všechna uvedená doporučení vyplývají pouze ze zkušenosti z praxe ve více pražských ZŠ a MŠ a lze je proto doporučit jen po dalším zvážení konkrétní situace a konkrétního žáka. Není možné je považovat za jediný univerzální návod. Vždy je správné uvažovat a chovat se empaticky přiměřeně dané situaci a žákovi. |
Faktory úspěchu: |
Pokud je začlenění žáka provedeno s citem a správně, je ku prospěchu všem. Když je žák přijímán svým okolím a je v něčem úspěšný, je přirozeně motivován zlepšovat se ve věcech, které mu dělají potíže. Zároveň se žáci v jeho společnosti učí jednat s člověkem s odlišnými potřebami. Mohou mu pomáhat a mít z toho radost. Pokud se spolupráce vychovatele s asistentem daří, předejde se tím mnoha stresovým a zátěžovým situacím, které mohou být velmi vyčerpávající a neúnosné. Být o krok napřed: Příklady situací, které mohou nastat, a jejich úspěšné řešeníCo by měl asistent předjímat a na co dávat pozor? Je nezbytné vždy dbát na bezpečnost žáka i jeho okolí. Asistent zajišťuje, aby žák neměl přístup k potenciálně nebezpečným předmětům, jako jsou zásuvky, ostré předměty, sklo nebo otevřená okna. Pokud existuje riziko, že by žák mohl poškodit věci ostatních, například zmačkat obrázky, rozstříhat pomůcky nebo rozkopnout stavebnici, asistent preventivně blokuje přístup k těmto předmětům. Venku dohlíží na to, aby žák neházel předměty do nebezpečných míst, jako je silnice, kanál nebo odpadkový koš. Zároveň asistent věnuje pozornost tomu, aby nedošlo ke ztrátě osobních věcí žáka. Při pobytu venku nebo na školním hřišti dbá na to, aby žáci zůstávali v určeném prostoru, a tím předešel rizikovým situacím. Důležité je zamezit těmto situacím v začátku, nebo jim předcházet, aby se frekvence nevhodného chování s časem nezvyšovala. Pak by totiž pobyt žáka v družině nebyl vůbec možný.V praxi může dojít k nevhodným nebo nebezpečným situacím, které mohou nastat nejen ve školním prostředí, ale i doma například mezi sourozenci: 1. Běžné situaceV případě nevhodného nebo nebezpečného chování žáka asistent zachovává neutrální postoj a poskytuje jasné vedení k nápravě chování. Podporuje žáka v pochopení důsledků jeho jednání, aniž by nabízel odměny nebo alternativní aktivity. Žák by měl, v rámci svých schopností, zkusit pochopit situaci, ve které se choval nevhodně nebo nebezpečně vůči sobě nebo ostatním. Teprve když je skutečně v klidu a vnímá, asistent s ním probere jeho chování. Asistent by se také naopak měl snažit žáka pochopit a vyslechnout, co ho k jeho chování vedlo. Když se ve vyhrocené situaci argumentuje, nebo příliš vysvětluje, žák někdy není schopen vnímat, co mu říkáme a situace se dále stupňuje. Proto je lepší beze slov vyčkat a vše vysvětlovat teprve tehdy, když je žák schopen v klidu vnímat. Asistent by měl vše citlivě uvážit. Příklad č. 1 V situaci, kdy žák například odloží čepici, asistent ho klidně doprovodí k místu, kde čepice leží, a s trpělivostí vyčká, dokud si ji žák sám nezvedne a nenasadí. Důležité je situaci dovést do konce, aby žák pochopil odpovědnost za své věci. Tento přístup ukazuje výhody individuální podpory ze strany asistenta a zdůrazňuje význam předem domluvených postupů s vychovateli ve školní družině. Pozn.: Pokud má asistent pedagoga na starosti více než jednoho žáka, není bezpečné uvedenou situaci řešit výše popsaným způsobem. Většinou se podobné situace opakují, proto je dobré se na postupu s vychovatelem domluvit. Příklad č. 2 Pokud se žák zdráhá zařadit k ostatním dětem, například pobíhá nebo hlasitě projevuje nesouhlas, asistent mu klidně a jasně vymezí prostor, kde má stát, například rozpažením rukou. Poté ho s povzbuzením začlení do skupiny a pokračuje s ostatními dětmi v cestě. Pokud žák již zvládá pohybovat se v klidu vedle asistenta, je vhodné ho propojit s klidnějším spolužákem a vytvořit dvojici. Nejlepší je zařadit dvojici na konec skupiny, aby asistent mohl zůstat nablízku a v případě potřeby poskytnout podporu. 2. Slíbená aktivitaPokud žák během činnosti začne vykazovat nežádoucí chování, je vhodné přerušit původní aktivitu a přejít k jednodušší činnosti, kterou žák zvládá samostatně a bezpečně. Důležité je, aby se při náhradní aktivitě nemohl zranit a aby zvládl činnost bez výrazné pomoci asistenta. Předem připravené neutrální aktivity, jako je čtení, psaní či skládání, pomáhají žákovi zvládat frustraci. Jakmile žák činnost dokončí a uklidní se, může si zvolit jinou aktivitu sám. Instrukce není třeba opakovat, pokud je zjevné, že žák zadání pochopil a pouze hledá pozornost. Příklad č. 1 Při cestě pro domluvenou hru žák kopne do spolužáka nebo jinak naruší průběh aktivity. V takovém případě hru nevyndáváte a místo toho přejdete k připravené činnosti, například ke čtení nebo jednoduché skládance. Příklad č. 2 Žák cestou k předem domluvené hře shodí květináč nebo zboří spolužákovi kostky. Nejprve je potřeba napravit škodu, například zamést a omluvit se. Poté žák pokračuje v náhradní bezpečné aktivitě, která odpovídá jeho aktuálnímu stavu. 3. Při práci nebo nápravě škodyV situacích, kdy žák nereaguje na pokyn k ukončení činnosti nebo vykazuje nevhodné chování, jako je pobíhání, křik, házení věcmi nebo nešetrné zacházení s předměty, je důležité trvat na dokončení zadaného úkolu. Asistent klidně a důsledně vede žáka k tomu, aby vrátil věc na místo nebo spolužákovi hračku vrátil způsobem, který nevyvolává další konflikt. Je nutné vyhnout se zbytečným komentářům a přemlouvání, přičemž asistent zvažuje, zda žák pochopil zadání a je schopen ho splnit. Pokud nevhodné chování přetrvává, je vhodné přejít k klidové činnosti, například u stolku, kde žák dostane na výběr z připravených aktivit, jako je vybarvování, psaní či čtení. Tento přechod pomáhá žákovi postupně se uklidnit a znovu se soustředit. Příklad č. 1 Žák vezme spolužákovi hračku, kterou po něm následně hodí. Asistent klidně trvá na tom, aby žák hračku vzal a podal ji spolužákovi zpět přímo do ruky. Následně přejdou ke stolečku, kde si žák vybere z nabízených aktivit. Pokud během činnosti vybarvování omalovánku roztrhá, asistent má připravené další materiály a pokračuje v klidném vedení žáka k dokončení aktivity. 4. Cizí věciAsistent by měl mít přehled o žákovi a prostoru, kde se pohybuje, a předem se domluvit se žákem a vychovatelem na pravidlech, která vymezují, kam žák smí a co si může vzít nebo půjčit. Klíčové je vést žáka k tomu, aby se nejprve zeptal, než si vezme věc, otevře skříňku nebo vstoupí do určitého prostoru. Dokud se žák toto pravidlo nenaučí respektovat, je možné omezit přístup k prostorům a předmětům, které mu nenáleží. Příklad č. 1 Žák bez dovolení otevře skříňku a vyndá krabici se stavebnicí. V takové situaci asistent klidně trvá na tom, aby žák krabici vrátil zpět a skříňku zavřel. Možnosti:
Asistent se snaží těmto situacím předcházet prostřednictvím jasně stanovených pravidel a předvídání možných problémů. 5. VenkuVe venkovním prostředí je riziko nebezpečných situací vyšší, proto je klíčové, aby asistent neustále sledoval, co se děje v okolí žáka, a včas reagoval na vznikající situace. Pokud dojde k nebezpečné situaci, asistent zachová klidný postoj, situaci nekomentuje a trvá na nápravě chování bez nabízení alternativního programu. Důležité je, aby během afektu zajišťoval bezpečnost žáka i ostatních. Jakmile se žák uklidní, je vhodné přejít k jiné aktivitě, aniž by se problémová situace znovu rozebírala. Příklad č. 1 Během hry fotbalu žák ve vzteku napadne spolužáka. Asistent okamžitě přeruší hru a mlčky odvede žáka na bezpečné místo stranou od ostatních. Asistent se žákem udržuje klidný oční kontakt a vyčkává, dokud se žák nezačne zklidňovat. Během tohoto procesu může asistent nabídnout jednoduché instrukce typu: „Tady si teď sedneme a odpočineme si.“ Jakmile se žák uklidní, asistent ho povzbudí, aby se vrátil ke spolužákovi a omluvil se. Omluva by měla být vedená klidně a bez nátlaku. Poté asistent navrhne jinou aktivitu, například společné čtení knihy, aby pomohl žákovi přesměrovat pozornost a obnovit pozitivní interakci s ostatními. Příklad č. 2 Žák hodí svou mikinu za plot hřiště, kam si pro ni nesmí jít. Asistent nereaguje okamžitě, aby nepodpořil nevhodné chování. Místo toho klidně přistoupí k žákovi, vezme mikinu k sobě a pokračuje ve své činnosti bez komentářů. Pokud žák začne vyžadovat mikinu zpět nebo se dožadovat pozornosti, asistent mu v klidném tónu vysvětlí, že mikinu dostane později. Například může říct: „Mikinu teď mám u sebe a později se domluvíme, kdy si ji vezmeš.“ Tento přístup pomáhá žákovi pochopit, že jeho jednání nemá vést k získání okamžité pozornosti. Pokud je to možné, mikinu sebere později například po domluvě s kolegou, aby situace nevyvolala další konflikt. Asistent následně navrhne aktivitu, kterou žák dobře zvládá, například jednoduchou hru nebo kreslení, čímž podpoří návrat k běžnému režimu. Jak podpořit zapojení žáka do skupiny? Jaké společné činnosti jsou vhodné?Do společných činností asistent nesmí žáka nutit. Je vhodné ho včas informovat, co se bude dělat, a na aktivitu ho připravit (slovně nebo pomůckami). Dále je dobré informovat včas ostatní žáky a vychovatele, že se do činnosti asistent s žáky zapojí. Společné aktivity volí podle možností a preferencí žáka (sport, výtvarná nebo hudební výchova, stavebnice, puzzle, společenské hry, společná svačina, venkovní hry). |
Rizika: |
|
Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a kolegům pedagogům. Dnešní otázka se týká začlenění žáků s podpůrnými opatřeními do školní družiny. Platí i pro školní družinu, podobně jako pro školní třídu, odpočet za žáka s podpůrnými opatřeními? Kolik takových žáků může být do družiny přijato celkem? Více v textu.