Příklady formulářů ke každodenní dlouhodobé komunikaci mezi učitelem, žákem, rodiči/zákonnými zástupci, AP a případně dalšími pracovníky školy, kteří se žákem se SVP pracují.
Jedná se o denní nebo týdenní formulář, do kterého zaznamenává škola i rodina důležité informace týkající se žáka. Práce s formulářem je vhodná zejména u žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním, nebo u žáků mimořádně nadaných s přiděleným AP.
Nastavení dobré komunikace mezi všemi zúčastněnými stranami, jež slouží vytvoření podpůrného a přívětivého prostředí pro rozvoj a pobyt žáka se SVP ve škole.
V přímé spolupráci je třídní učitel, AP, vychovatel v družině, další pracovníci školy a rodiče/zákonní zástupci.
Dlouhodobá i krátkodobá řešení a spolupráce
Prázdný informační formulář k tisku_verze 1
Prázdný informační formulář k tisku_verze 2
Příklad vyplněného Informačního formuláře
Setkání všech před začátkem školního roku na společné schůzce, které se zúčastní třídní učitel, AP a zákonní zástupci žáka. Seznámení s Informačním formulářem, který se bude používat pro komunikaci mezi všemi zúčastněnými. Účastníci schůzky se domluví na četnosti používání a na detailech, jak s formulářem pracovat. Je vhodné dohodnout se na případných úpravách komunikace a spolupráce a ty zanést do formuláře. Rodiče/zákonní zástupci informují třídního učitele a AP o specifikách a potřebách žáka. Nastaví se způsob svolání mimořádných schůzek při aktuálním problému. Dojde k předání důležitých kontaktů.
Schéma Informačního formuláře:
Zdroj: Archív autorského týmu APIV B
A – Jméno žáka
B – Informace, které podává škola
C – Informace, které podává rodič / zákonný zástupce žáka
D – Místo pro datum
E – Informace, které sděluje učitel nebo AP
Může se jednat o informace z výuky (např. žák nestačil dokončit stranu 18 v Pracovním sešitě Čj., dokončit doma).
Také je tam možné zaznamenat informace o chování žáka nejen v hodinách, ale i o přestávkách.
Pokud to AP považuje za vhodné, může tam pro jistotu například zapsat, že žák má domácí úkol (DÚ-M), když má časté problémy s jejich vypracováváním.
F – Údaje, které sděluje rodič / zákonný zástupce
Rodič / zákonný zástupce může informovat o důležitých událostech žáka, například: návštěva lékaře (zubař, kterého se obává), pedagogicko-psychologické poradny, případně mimořádná psychická nebo fyzická zátěž předešlý den. Zaznamenává vše, co by mohlo ovlivnit jeho následné chování, zdravotní stav nebo výkon následující den/období.
G – Čas výuky, příchod žáka
(příklad: 7.45–12.40)
H – Doba odpoledních aktivit
(příklad: 12.40–15.00)
I – Informace z družiny, nápravných hodin (např. logopedie, doučování), odpolední kroužky
Například pokud je žák v družině obvykle neklidný nebo má potíže se zapojit do kolektivu a společných her, je dobré sledovat pozitivní změny a evidovat toto zlepšení a posun (hrál si v klidu s ostatními pexeso, s legem, podal spolužákovi čepici, kterou ztratil…)
Všechna uvedená doporučení vyplývají z osobní zkušenosti a lze je proto doporučit po dalším zvážení konkrétní situace a konkrétního žáka. Nemohou být považována za jediný univerzální návod. Jediné vždy platné je chovat se empaticky a přiměřeně dané situaci a žákovi – pomoci, ale neublížit. Za nevhodně nebo necitlivě aplikovaná doporučení neneseme odpovědnost.
Třídílný seriál přináší učitelům i asistentům pedagoga tipy pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti motivace.