logo
logo
Efektivní komunikace asistenta pedagoga s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami

Efektivní komunikace asistenta pedagoga s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami

28.08.2020
Autorský tým APIV B
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
K efektivní komunikaci mezi asistentem pedagoga (AP), rodiči a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) může přispět speciální informační formulář. Zjistěte, jaké jsou jeho výhody a kdy ho použít.
Obrázek článku

Zdroj fotky: Archív autorského týmu APIV B

charakteristikaCharakteristika

Příklady formulářů ke každodenní dlouhodobé komunikaci mezi učitelem, žákem, rodiči/zákonnými zástupci, AP a případně dalšími pracovníky školy, kteří se žákem se SVP pracují. 


Jedná se o denní nebo týdenní formulář, do kterého zaznamenává škola i rodina důležité informace týkající se žáka. Práce s formulářem je vhodná zejména u žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním, nebo u žáků mimořádně nadaných s přiděleným AP.

cilCíl

Nastavení dobré komunikace mezi všemi zúčastněnými stranami, jež slouží vytvoření podpůrného a přívětivého prostředí pro rozvoj a pobyt žáka se SVP ve škole.

ucitelVelikost skupiny

V přímé spolupráci je třídní učitel, AP, vychovatel v družině, další pracovníci školy a rodiče/zákonní zástupci.

cas_neomezeneČas

Dlouhodobá i krátkodobá řešení a spolupráce

pomuckyPomůcky

Prázdný informační formulář k tisku_verze 1

Prázdný informační formulář k tisku_verze 2

Příklad vyplněného Informačního formuláře



postupPostup

Setkání všech před začátkem školního roku na společné schůzce, které se zúčastní třídní učitel, AP a zákonní zástupci žáka. Seznámení s Informačním formulářem, který se bude používat pro komunikaci mezi všemi zúčastněnými. Účastníci schůzky se domluví na četnosti používání a na detailech, jak s formulářem pracovat. Je vhodné dohodnout se na případných úpravách komunikace a spolupráce a ty zanést do formuláře. Rodiče/zákonní zástupci informují třídního učitele a AP o specifikách a potřebách žáka. Nastaví se způsob svolání mimořádných schůzek při aktuálním problému. Dojde k předání důležitých kontaktů.






Schéma Informačního formuláře:

schema

Zdroj: Archív autorského týmu APIV B

Popis bodů A –⁠ v informačním formuláři škola–rodina:


A –⁠ Jméno žáka


–⁠ Informace, které podává škola


–⁠ Informace, které podává rodič / zákonný zástupce žáka


–⁠ Místo pro datum


–⁠ Informace, které sděluje učitel nebo AP 


Může se jednat o informace z výuky (např. žák nestačil dokončit stranu 18 v Pracovním sešitě Čj., dokončit doma). 


Také je tam možné zaznamenat informace o chování žáka nejen v hodinách, ale i o přestávkách. 


Pokud to AP považuje za vhodné, může tam pro jistotu například zapsat, že žák má domácí úkol (DÚ-M), když má časté problémy s jejich vypracováváním. 




–⁠ Údaje, které sděluje rodič / zákonný zástupce


Rodič / zákonný zástupce může informovat o důležitých událostech žáka, například: návštěva lékaře (zubař, kterého se obává), pedagogicko-psychologické poradny, případně mimořádná psychická nebo fyzická zátěž předešlý den. Zaznamenává vše, co by mohlo ovlivnit jeho následné chování, zdravotní stav nebo výkon následující den/období.




–⁠ Čas výuky, příchod žáka


(příklad: 7.45–⁠12.40)




–⁠ Doba odpoledních aktivit


(příklad: 12.40–⁠15.00)




–⁠ Informace z družiny, nápravných hodin (např. logopedie, doučování), odpolední kroužky


Například pokud je žák v družině obvykle neklidný nebo má potíže se zapojit do kolektivu a společných her, je dobré sledovat pozitivní změny a evidovat toto zlepšení a posun (hrál si v klidu s ostatními pexeso, s legem, podal spolužákovi čepici, kterou ztratil…)


variantyVarianty, komentáře

Všechna uvedená doporučení vyplývají z osobní zkušenosti a lze je proto doporučit po dalším zvážení konkrétní situace a konkrétního žáka. Nemohou být považována za jediný univerzální návod. Jediné vždy platné je chovat se empaticky a přiměřeně dané situaci a žákovi – pomoci, ale neublížit. Za nevhodně nebo necitlivě aplikovaná doporučení neneseme odpovědnost.

Mohlo by Vás zajímat

Dítě s ADHD a motivace k učení

S ADHD u dětí se dá velmi efektivně pracovat a správná motivace dokáže divy. Zařaďte do výuky speciální hry pro děti s ADHD, odměňování a pozitivní zpětnou vazbu a pozorujte změny. Přečtěte si i o dalších způsobech motivace k učení.

Metody hodnocení žáků nejen se speciálními vzdělávacími potřebami

Školský zákon přináší svobodu volby metody hodnocení žáků na základní škole. Zjistěte, jaké jsou výhody a nevýhody slovního hodnocení a známkování ve škole a co je vhodnější pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Jak minimalizovat rušivé chování žáků? – část I.

Petra je asistentka pedagoga, kterou zajímá, jak může podporovat žádoucí chování žáků ve třídě na 1. stupni základní školy. Jak ale postupovat v případě už existujícího rušivého chování? Žáci, kteří vyrušují, totiž svým chováním něco pedagogovi nebo asistentovi pedagoga sdělují.

Zobrazit další články