logo
logo
Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

04.01.2024
PhDr. et Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Ve třetí části pětidílného seriálu se podrobněji seznámíte s jedinečnou podobou školní práce s žáky se specifickými poruchami učení (SPU), kam spadá i zohlednění vlivu sociálních podmínek na edukační proces této skupiny žáků se SVP. Nabízíme vám souvislosti mezi funkčními vztahy v třídním kolektivu a prospěchem žáka se SPU. Úspěch žáků v rámci kolektivu máte ve svých rukou i vy.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Specifika začleňování žáků se specifickými poruchami učení 

Vzdělávání žáků s SPU se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. S účinností od 1. 1. 2005 uzákonil zásadu rovného přístupu ke vzdělávání a tzv. pravidlo spádové školyV jeho dikci u SPU preferujeme vzdělávání v běžném proudu, výjimečněji ve třídě či škole zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona pro žáky s těžkou SPU, jimž PO v ZŠ nestačí. Inkluzivní novelou ŠZ č. 82/2015 Sb., účinnou od 1. 9. 2016, vzniká právní nárok dětí na vymezená PO 1.5. st. a jejich financování ze státního rozpočtu. PO 1. st. poskytuje škola, o 2.–4. st. PO v případě SPU rozhoduje školské poradenské pracoviště (SPZ). Žáci se neposuzují podle diagnóz, ale podle individuálních potřeb, na PO mají právo. Doporučení ŠPZ jsou pro školu právně závazná s cílem vytvořit podmínky umožňující žákům se SPU podávat výkon odpovídající jejich schopnostem.  

Spolužáky musíme o zohlednění žáka se SPU informovat. Zamezíme tak domněnkám o nadržování, předejdeme nefunkčním vztahům ve třídě. Žák své obtíže vnímá, obzvláště zaostává-li za spolužáky. Role učitele spočívá v jeho motivaci být úspěšný. Pomůže mu zjistit vhodné učební strategie pro lepší práci, s organizací učení, řeší jeho pocity při výuceZváží pro něj efektivnost skupinové prácemísty ji nahradí individuálním procvičováním.  Vyzdvihne žákovy silné stránky, zvýší tak jeho sebevědomí. K tomu lze využít itřídnických hodinzaměřených na podporu vztahů  [1] [2].


Reid (2006) se domnívá, že každý učitel musí zvažovat, co zásadně ovlivní výsledky učení žáků se SPU: 

  • prostředí třídy, ve které se žák učí, vztah ke studiu; 

  • sebevědomí v konkrétním vyučovacím předmětu, náročnost učitele a přístup k žákovi; 

  • motivace ke školní práci a vhodný učební styl žáka; 

  • styl výuky konkrétního učitele a způsob komunikace s žáky; 

  • charakter úkolu a způsob jeho zadání; 

  • podpůrné materiály užívané ke splnění úkolu; 

  • jiné vlivy – doba, kdy se učíme, (ne)přítomnost těch, kteří nás v učení podporují, prostředí, kde se učíme, puštěná hudba aj. [3].

 

Osvědčuje se zařazovat učení hrouZákladem musí být jasná strukturovaná pravidla s možností kontroly a sebekontroly. Hra nikdy nesmí vyústit do nevraživosti mezi žáky [4] [5].

Zdroje

[1] Selikowitz, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují. Praha: Grada.

[2] Miller, B., C. (2012). Quick brainstorming activities. New York: American Management Association.

[3] Reid, G. (2006). Learning styles and inclusion. London, Thosand Oaks, New Delhi: Sage.

[4] Krejčová, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Praha: Grada Publishing, a. s.

[5] Reid, G. (2016) Dyslexia: a practitioners handbook. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell.

Mohlo by Vás zajímat

Čtenářem se dítě nerodí, čtenářem se stává čtením

Trénink čtení je zábava, když se to vezme z toho správného směru. Čtenářská dílna, společné i samostatné čtení a pohyb čtenářů – takový je recept základní školy v Děčíně. Zkusíte to taky?

Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení

Druhá část pětidílného seriálu o výjimečnostech při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) poukazuje na možnosti tvorby podpůrných dokumentů PLPP i IVP. Dále se společně zaměříme na vymezení rozdílů mezi jednotlivými stupni podpůrných opatření. Pokud hledáte inspiraci pro konkrétní postupy specifické podpory, naleznete je právě zde.

Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení

Ve čtvrté části seriálu o podpoře žáků se specifickými poruchami učení (SPU) se posouváme od vztahů vrstevnických a od vlivu učitele na ně k rovině týmové spolupráce všech v žákově okolí. Výhody propojení aktérů, kteří mají zájem na žákově prospěchu, jsou značné. Pokuste se o ně s naší pomocí i vy!

Zobrazit další články