Tvorba plánu pedagogické podpory (PLPP) krok za krokem – část třetí

Když u žáka zaznamenáte speciální vzdělávací potřeby, zavedete podpůrná opatření, abyste mu pomohli. Sestavte mu plán pedagogické podpory, který pomůže i vám. V naší sérii čtyř článků se dozvíte, jak na jeho správné vyplnění krok za krokem.

Tento dokument navazuje na druhý článek s návodem na vyplnění plánu pedagogické podpory (PLPP). Pokračujte s námi ve vyplňování plánu krok za krokem a garantujeme vám, že se v něm neztratíte. V tomto článku vás čekají dvě sekce – podpůrná opatření ve škole a v rámci domácí přípravy.  

1. Podpůrná opatření ve škole

V této sekci konkrétně popíšete podpůrná opatření, která žákovi během výuky poskytujete. Mělo by se jednat o podpůrná opatření prvního stupně (PO I. stupně) – tedy pouze mírné zásahy, které nijak výrazně neovlivní způsob vaší výuky. Podpůrná opatření I. stupně začínáte neoficiálně uplatňovat už tehdy, když se zamýšlíte nad vzdělávacími potřebami konkrétního žáka a uplatňujete u něj individuální přístup v metodách výuky, organizaci výuky, hodnocení, v práci s pomůckami a drobnými organizačními úpravami v práci všech zapojených pracovníků školy. 

Podpůrná opatření ve škole

(doplňte konkrétní postupy v těch kategoriích podpůrných opatření, která uplatňujete)

ucitel

Je potřeba probrat s ostatními pedagogickými pracovníky

rodice

Je potřeba probrat se zákonnými zástupci žáka

zak

Je potřeba probrat s žákem

tip_2

Podpůrná opatření specifikujte konkrétně a informujte o jejich zařazení do výuky ostatní učitele, zákonné zástupce žáka a žáka samotného, vyžaduje-li to charakter podpůrných opatření (např. změna v zasedacím pořádku, práce s názornou pomůckou, je-li nutná součinnost žáka – výroba pomůcky, nošení pomůcky, dodržování nového pravidla aj.).

Uveďte také podpůrná opatření, která jste dosud do výuky s úspěchem zařadili.

Příklady:

  • Metody výuky (specifikace úprav metod práce se žákem)
  • Umožnit pohybové uvolnění během vyučování: rozdání sešitů, smazání tabule, zařazení pohybové chvilky aj.
  • Střídat činnosti aktivní s odpočinkovými s ohledem na kolísání pozornosti žáka.
  • Častěji poskytovat zpětnou vazbu žákovi, spolupracovat s asistentem pedagoga (AP).
  • Nastavit jasná pravidla chování (sepsat, probrat se žákem a nalepit do deníčku) a důsledně je vyžadovat (informovat ostatní učitele).
  • Nastavit motivační systém – např. oceňovat dobré chování, práci, snahu o udržení pozornosti (častější slovní pochvala, povzbuzení, využití nálepek, smajlíků, dohodnuté výhody – odchází ze třídy jako první, nosí pomůcky do kabinetu), ale také jasně stanovit sankce za neplnění povinností (přijde o dohodnuté výhody na určitou dobu, nedostane razítko nebo smajlíka). Tento motivační systém je vhodný pro žáky 1. – 3. ročníků ZŠ, pro starší žáky je nutné systém upravit a nastavit taková pravidla, která jsou pro ně motivující a respektují jejich věkové a osobnostní zvláštnosti. Např. možnost přednést práci, zajímavost, referát; předvést pokus, pracovat na zvolené relaxační činnosti.
  • Respektovat pomalejší tempo práce – poskytnout dostatek času na činnosti související se čtením, kontrolovat porozumění textu, zadání úlohy aj.
  • Umožnit přípravu na diktáty, případně zadat zkrácenou formu (doplňovačka gramatických jevů apod.).
  • Respektovat pomalejší tempo čtení, vést ke správnému čtení – nedomýšlení obsahu.
  • Pomáhat s odůvodňováním chyb v písemném projevu.
  • Kontrolovat pozornost během vyučování (oslovení, dotek, pohled).
  • Při ústním zkoušení pomáhat návodnými otázkami, zeptat se jinak.
  • Respektovat nadání žáka, vycházet z jeho aktuálních dovedností a vědomostí.
  • Umožnit krácení písemných domácích úkolů.
  • Motivovat žáka k aktivní účasti na výuce (využít jeho znalostí, všímat si, kdy se hlásí, podpořit ho při čtení odpovědi, vyzdvihnout snahu).
  • K relaxaci umožnit práci s plastelínou nebo relaxačními míčky, četbu oblíbené knihy.
  • Po dokončení práce žákovi zadat cvičení rozšiřující učivo.

  • Organizace výuky (úpravy v organizaci výuky ve školní třídě, případně i mimo ni)
  • Žák je usazen do první lavice, případně na dohled učitele.
  • Žák je usazen samostatně.
  • Žák je usazen s klidným spolužákem.
  • Při skupinové práci žák pracuje samostatně.
  • Žák je usazen do blízkosti AP.
  • Žák má po celou dobu výuky svůj vymezený prostor (místo k sezení, skříňku, místo k uložení svačiny).
  • Během výuky žák střídá činnosti v lavici a na koberci.
  • Žák odchází ze třídy (na oběd, do tělocvičny aj.) jako první/poslední a zamyká třídu.

  • Hodnocení žáka (vymezení úprav hodnocení, jak hodnotit, jaká jsou kritéria a cíle hodnocení)
  • Posilovat vnitřní motivaci žáka: ocenit snahu a spolupráci, všímat si kladných projevů, činností a aktivit a upozornit na ně.
  • Upozorňovat na nevhodné chování dohodnutým způsobem (gesto, slovo, pohled, napomenutí), umožnit nápravu.
  • Použít vnější motivační systém (razítka, pochvaly, samolepky pro žáky 1. – 3. ročníku ZŠ) jako doplňujícího prvku práce s vnitřní motivací žáka. 
  • Čtení hodnotit pouze v hodinách čtení (nejlépe po přípravě).
  • Chyby v diakritice pouze označit, ale nezahrnovat do výsledné známky.
  • Častěji využívat slovního hodnocení nebo slovního komentáře ke klasifikaci.
  • Po stanovenou dobu nehodnotit chyby v diakritice, zaměřit se pouze na jeden sledovaný jev (např. vyjmenovaná slova po M).
  • Tolerovat zhoršenou úpravu a kvalitu písma  v naukových předmětech.

  • Pomůcky 
  • Umožnit a kontrolovat využití záložky nebo okénka ke čtení, názorných pomůcek (společně nebo samostatně vyrobených, zapůjčených speciálním pedagogem).
  • Vyrobit s žákem rozvrh, který si nalepí na lavici.
  • Zavést deníček, kam si žák bude zapisovat domácí úkoly a který bude sloužit i ke komunikaci mezi školou a rodiči.
  • Zapůjčit pomůcky od speciálního pedagoga pro samostatnou práci žáka (pracovní listy, čítanka pro dyslektiky II., bzučák – na pokyn učitele nebo doma).
  • Založit sešit na přehledy učiva a tabulky, které žákovi poskytnou učitelé.

  • Požadavky na organizaci práce učitelů
  • Dohodnout pravidla chování a motivační systém také ve školní družině a v jídelně.
  • V rámci třídy využívat možnosti podpory AP. 
  • O důležitých změnách informovat další učitele žáka.
  • Domluvit žákovi 1x za 14 dní docházku v rámci českého jazyka (středa 4. vyučovací hodina) na individuální výuku ke školnímu speciálnímu pedagogovi.


2. Podpůrná opatření v rámci domácí přípravy

V této sekci společně se zákonnými zástupci žáka nastavíte podpůrná opatření v rámci domácí přípravy na výuku. Zodpovědnost za jejich uplatňování a dodržování leží nejen na nich, ale také na samotném žákovi. Významnou roli při nastavování PO v domácím prostředí hraje rodinné zázemí, socioekonomické a časové možnosti rodinných příslušníků, jejich motivace a ochota spolupracovat.

Podpůrná opatření v rámci domácí přípravy

(popis úprav domácí přípravy, forma a frekvence komunikace s rodinou)

rodice

Je potřeba probrat se zákonnými zástupci žáka

zak

Je potřeba probrat s žákem

tip_2

Zákonné zástupce žáka vždy považujte za partnery. Zvolte efektivní a účinný způsob komunikace a citlivě je informujte o vzdělávacím procesu jejich dítěte. 

Při osobní schůzce zjistěte, jak vypadá domácí příprava, kdo se na ní podílí, jak a kdy probíhá. Nenásilně tak zjistíte, v jakém sociálním a rodinném prostředí žák vyrůstá a co může být příčinou některých jeho obtíží. Získáte také cennou zpětnou vazbu a informace o tom, jaký dopad má školní docházka a její průběh na další život žáka.

Se zákonnými zástupci si ujasněte, jak bude probíhat domácí příprava, jakým způsobem a jak často spolu budete komunikovat. Informujte je o době platnosti PLPP a ideálně si už při jeho podpisu naplánujte schůzku k jeho vyhodnocení (není-li nutné scházet se osobně dříve). Pro další komunikaci využijte dalších způsobů a možností (e-mail, deníček žáka, žákovská knížka, telefonát, konzultační hodiny). 

Jestliže se do vzdělávacího procesu žáka nově zapojí školní psycholog nebo školní speciální pedagog, nezapomeňte o tom informovat zákonné zástupce žáka a zajistit si jejich informovaný souhlas.

Příklady:

  • Rodiče každý den zkontrolují deníček.
  • Rodiče dohlížejí na vypracování domácích úkolů – žák je vypracuje samostatně, nebo s jejich pomocí, je-li to nutné.
  • Žák si samostatně podle rozvrhu chystá pomůcky na další den – rodiče pouze zkontrolují.
  • Během domácí přípravy se rodiče se žákem zaměřují na porozumění čtenému textu – čítanky, učebnice, zadání, pracovní listy aj.
  • Rodiče každý den zkontrolují motivační deníček (nálepky, smajlíky, komunikace s učitelem) a podají škole zpětnou vazbu (podepíší zápis učitele, odpoví na dotaz, v případě nutnosti přidají poznámku o průběhu domácí přípravy – nechtěl vypracovat, společně jsme vypracovali polovinu, vypracoval sám apod.).
  • Rodiče školu informují (telefonicky, elektronicky) o zhoršení psychického stavu žáka, mimořádné události v rodině aj.
  • Rodiče kontaktují školního psychologa a domluví si s ním schůzku, na které se dohodnou, jestli žák bude k psychologovi docházet samostatně, v jakém intervalu, kdy a o čem může psycholog informovat rodiče, jestli budou také probíhat společná sezení rodiny apod.  
  • Rodiče v případě potřeby kontaktují třídního učitele žáka nebo poradenské pracovníky školy (telefonicky, elektronicky, v konzultačních hodinách osobně nebo jiným dohodnutým způsobem).
  • Rodiče se dostaví za 14 dní (datum) k vyhodnocení PLPP.

Tip: 
V závěrečné části našeho seriálu Tvorba plánu pedagogické podpory (PLPP) krok za krokem – čtvrtá část se dozvíte, jak pokračovat ve vyplňování plánu krok za krokem až do samého konce. Čekají vás tři závěrečné sekce – podpůrná opatření jiného druhu, vyhodnocení účinnosti PLPP a podpisová část.  

Doporučené čtení: 
Vzorové vyplněné Plány pedagogické podpory najdete v naší sekci Vzorové dokumenty.

vytisknout článek

Mohlo by Vás zajímat

Školní poradenské pracoviště pod lupou: Dobrá praxe v základní škole v Milovicích
Když se Lada Flachsová před jedenácti lety stala ředitelkou základní školy T. G. Masaryka v Milovicích, dala si za cíl mít v každé třídě asistenta pedagoga. Ten naplnila a kromě toho spustila také školní poradenské pracoviště. Svých rozhodnutí rozhodně nelituje a dnes je díky nim o krok napřed před mnoha jinými vzdělávacími ústavy, které s asistenty pedagoga a inkluzí nemají tak bohaté zkušenosti. Jakým způsobem rozdělila role na škole?
Školní kariérové poradenství v Litvě
V Litvě jsou na středních školách v rámci kariérového poradenství nejoblíbenější odborné soutěže, školní exkurze a veletrhy pracovních příležitostí. Přečtěte si víc o tamních kariérových poradcích a jejich náplni práce.
Jak na sehraný inkluzivní tým? Chce to čas i podporu vedení, říká expertka
Sestavit funkční inkluzivní tým nemusí být vždycky snadné, důležitá je vzájemná souhra, komunikace a důvěra mezi jeho členy. Jako příklad dobré praxe v tomto ohledu může sloužit Základní a mateřská škola Lyčkovo náměstí v Praze, jak vysvětlila v rozhovoru Kateřina Bártová, jež zde působí na pozici pedagožky, školní výchovné poradkyně a etopedky. Hlavní výhodu vidí v tom, že se škola začala inkluzi věnovat výrazně dříve než ostatní ústavy.
Potřebujete konzultaci s odborníkem?
Napište nám.