Řešení šikany

Šikana je onemocnění skupiny. Odhalením a odstraněním šikany dáváte najevo, že vám záleží na normách, pravidlech skupiny,  respektování druhých a společného bytí. Šikanu můžete snadno zaměnit za škádlení nebo ubližování (např. on si začal, tak jsem mu to vrátil, a příště naopak). Má svoji přesnou definici, kterou potřebujete znát, abyste mohli postupovat adekvátně. Pojďme spolu termín šikany i ostatní termíny rozklíčovat.

Definice šikany

Šikana je ubližování jedinci nebo skupině. Takové ubližování:

  • Je cílené.
  • Je dlouhodobé.
  • Je záměrné.
  • Je opakované.
  • Snižuje důstojnost jedince nebo jedinců.
  • Probíhá jednostranně (nedochází k otevřené protireakci – oběť útok nevrací).
  • Probíhá s potřebou dokázat moc.
  • Probíhá s potřebou obecenstva.

Škádlení

  • Probíhá oboustranně (není jednoznačně určena pozice oběti ani agresora, střídají se).
  • Mezi protivníky existuje rovnováha. 
  • Může být zastaveno oběma stranami.

Agrese, za kterou není záměrné jednání

  • Agresor nejedná s úmyslem ublížit. Jedná se často o děti impulzivní, neklidné a takové, které nemají jasné hranice nebo trpí např. ADHD.


Pravidla:

  1. Šikanu nemůžete určit na základě jednoho sociometrického měření.
  2. Šikanu nemůžete určit na základě jednoho oznámení.
  3. Šikanu někdo musí vyšetřovat.
  4. Šikana je záležitostí celého systému, ne jedinců (všech ve škole), proto nastavte pravidla společná pro všechny.
  5. Šikanu nikdy nevyšetřujete vy nebo vedení školy! Vaše role je pouze oznámit podezření. 
  6. Šikanu vyšetřuje trojčlenný tým – jeden vede výslech (pusa), druhý poslouchá a zapisuje (uši), třetí sleduje (oči).

Etiologie:

Nejdřív dochází k postupnému vyčleňování budoucí oběti z kolektivu (tomu se říká ostrakismus, ostrakizování). Oběťmi bývají často děti sociálně neobratné nebo s atypickým chováním.

Okolo původce šikany se postupně vytváří jádro, které celé dění vnímá jako zábavu. Skupina se chová jako „jeden muž“.

Máte-li podezření na šikanu, urychleně kontaktujte někoho zvenku, nejlépe metodika prevence, pedagogicko-psychologickou poradnu (PPP) nebo certifikovanou neziskovou organizaci.

Vždy vyhledejte osobu, která má pro tuto činnost příslušné vzdělání, např. specializační kurz, zná a pracuje podle metodického pokynu MŠ z roku 2016 a podle krizového plánu.

Chce to sice čas, ale jediným řešením je změnit normy celé skupiny, učinit výchovná opatření a zajistit následnou péči!


Postup:

Jak na to? Stáhněte si na pomoc naše dva krizové scénáře pro řešení šikany, ať jste připraveni dřív, než to přijde. 

Krizový scénář pro řešení šikanování

vytisknout článek

Mohlo by Vás zajímat

VIDEO: Pravidla pro třídu vymýšlejte spolu s žáky. Budou je spíš dodržovat.
Konfliktům ve třídě se pravděpodobně nevyhnete. Můžete je ale řešit konstruktivně tak, abyste dosáhli svého cíle vy i žáci. Lektorka Radka Schillerová představí pro tyto účely metodu z kurzu pro pedagogy Škola bez poražených, kterou vytvořil psycholog Thomas Gordon. Jde o první – teoretickou – část dvoudílného videa.
Týmová spolupráce prvňáků a deváťáků
Když se prvňáci a deváťáci poznávají, pomáhají si a budují vztah, prospívá to dobrému klimatu školy. Společně naplánované a strávené školní výlety a další školní akce jsou toho důkazem. V ZŠ Máchovo náměstí vědí, jak na to, a o své tipy se nebojí podělit.
VIDEO: Jak zlepšit vztahy ve třídě a vybudovat dobrý kolektiv?
Vztahy mezi dětmi ve třídě výrazně ovlivňují nejen jejich postoj ke škole, celkovou spokojenost, ale i výsledky učení. Fungující kolektivy ovšem nejsou samozřejmostí, je potřeba je cíleně budovat a podporovat. Ředitel základní školy v pražském Karlíně Jan Korda radí, jak stmelovat vztahy ve třídách na prvním i druhém stupni. A jak případně řešit problémy.
Potřebujete konzultaci s odborníkem?
Napište nám.