PODCAST 7. díl: Co by dobrému asistentovi pedagoga nemělo chybět?

S lektorem Nové školy a učitelem z Pedagogické fakulty Zbyňkem Němcem o tom, jak je důležité umět vybrat toho správného asistenta pedagoga a kde takového člověka hledat. Speciální pedagog a bývalý asistent pedagoga Zbyněk Němec dnes jako lektor školí budoucí asistenty a jejich spolupracující učitele. V rámci organizace Nová škola a jejího dceřiného webu asistentpedagoga.cz udílí cenné rady ohledně toho, kdo a jak se může stát asistentem pedagoga.  

Počet asistentů pedagoga ve třídách českých škol se za posledních 7 let více než ztrojnásobil a toto číslo bude bezpochyby nadále růst. Mnoho ředitelů škol proto hledá nové asistenty a mnohdy tápe v tom, kde takové pedagogické pracovníky hledat a jakými kritérii se při výběru řídit. 

PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., je speciální pedagog a vyučující na Pedagogické fakultě Karlovy Univerzity. Sám před lety začínal právě jako asistent pedagoga, posléze se této problematice věnoval jako pracovník Speciálně pedagogického centra a také v rámci výzkumu na Pedagogické fakultě UK. Své bohaté zkušenosti zúročil v mnoha publikacích zaměřených na práci asistentů i jako lektor kurzů organizace Nová škola, o.p.s

Tip: 

Nová škola, o.p.s., nabízí kromě webového portálu asistentpedagoga.cz, kde se mohou jak sami asistenti, tak spolupracující učitelé a ředitelé škol dozvědět víc o práci asistentů pedagoga i kritériích, která by měli tito pedagogičtí pracovníci splňovat, i kvalifikační kurzy pro ty asistenty, kteří zatím nemají potřebné vzdělání.

Více na webových stránkách společnosti nebo Petra Chmelařová, petra.chmelarova@novaskolaops.cz, tel.: 775 515 350 

Zájemci si mohou vybrat také z celé řady dalších seminářů, zaměřených mj. na zavedení pozice asistenta pedagoga na školách, inkluzivní školu, spolupráci učitele a asistenta pedagoga, redukci bariér a podporu vzdělávání v sociálně znevýhodněných rodinách, v nabídce jsou také kazuistické zkušenostní semináře či například kurzy zaměřené na podporu čtenářství. 

Více Veronika Zelinková, veronika.zelinková@novaskolaops.cz, tel.: 774 580 591

Jakékoliv dotazy k tématu můžete zasílat do poradny portálu asistentpedagoga.cz.


Doporučená literatura:

HÁJKOVÁ, V. A KOL. (2018). Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

NĚMEC, Z. (2014). Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola.

NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. (2014). Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha, Pedagogická fakulta UK.

NĚMEC, Z., MARTINOVSKÁ, P. (2018) Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe. 

TEPLÁ, M., NĚMEC, Z. A FELCMANOVÁ, L. (2019). Asistent pedagoga. Praha: Verlag Dashöfer.


Další informace:

Zákon o pedagogických pracovnících a příslušné vyhlášky k zákonu o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících, MŠMT ČR (msmt.cz)

vytisknout článek

Mohlo by Vás zajímat

Ze školního klubu k práci asistenta pedagoga
Rivalové, nebo spojenci? Ze vzájemné spolupráce asistenta pedagoga a třídního učitele nejvíce vytěží především děti. Najděte společnou cestu, jako to dokázaly kolegyně z jedné pražské základní školy v našem článku.
Řešení nefunkční komunikace mezi asistentem pedagoga a žákem
Asistenta pedagoga (AP) čeká v průběhu školního roku mnoho nástrah, které je potřeba s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) překonat. Přečtěte si, jaké to jsou, co dělat a čemu se raději vyhnout.
VIDEO: Jaké výzvy čekají oborové asistenty pedagoga na druhém stupni ZŠ?
Práce oborových asistentů pedagoga na druhém stupni základní školy má určité odlišnosti od práce na stupni prvním. Například je nutné přistupovat jinak k žákům se SVP, kteří během dospívání mnohem hůře snášejí dozor a naopak oceňují prostor k samostatnosti. Jak nastavit pravidla pro působení oborových asistentů, popsala ve videu Klára Fischerová, speciální pedagožka na ZŠ Lyčkovo náměstí.
Potřebujete konzultaci s odborníkem?
Napište nám.