logo
logo
MŠMT spolu s NPI ČR připravilo nové výukové materiály k Mezinárodnímu dni Romů

MŠMT spolu s NPI ČR připravilo nové výukové materiály k Mezinárodnímu dni Romů

08.04.2024
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Oslava romské kultury i rozšiřování povědomí o problémech tohoto etnika byly v roce 1990 hlavní důvody pro ustavení Mezinárodního dne Romů, který připadá vždy na 8. dubna. V České republice se slaví od roku 2001. Zároveň se jedná o zajímavou příležitost seznámit žákyně a žáky s historií, tradicemi, ale i současnou literární či hudební tvorbou národa představujícího jednu z nejpočetnějších etnických menšin u nás.
Obrázek článku

K letošnímu Mezinárodnímu dni Romů rozeslalo MŠMT do škol také nové vzdělávací materiály, jejichž cílem je podpořit interkulturní vzdělávání a výchovu ke vzájemnému respektu a toleranci. Představují cenný zdroj pro učitele a umožňují začlenit témata spojená s romskou kulturou do výuky různých předmětů jako jsou dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura, ale i průřezových témat v oblasti umění a kultury.

Materiály pro školy od Ministerstva školství a Národního pedagogického institutu jsou obohacené o připomínky a nové informace od předsedy Výboru pro vzdělávání Romů pod Radou vlády pro záležitosti romské menšiny Martina Kaleji, ředitelky Muzea romské kultury Jany Horváthové, vedoucí romistiky na FF UK Heleny Sadílkové a dalších expertů. Zahrnují témata historie, kultury, jazyka Romů a Sintů, a jsou navrženy tak, aby rozšířily znalosti a porozumění mezi všemi žáky.


STÁHNĚTE SI MATERIÁL K MEZINÁRODNÍMU DNI ROMŮ
!

Přečtěte si celou tiskovou zprávu od MŠMT

Mohlo by Vás zajímat

Metodický průvodce ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Rádi bychom vás informovali o novém metodickém průvodci, který představuje vědecky podložené přístupy ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Pozvánka na dubnové a květnové webináře k tématu podpora žáků s OMJ

Národní pedagogický institut České republiky připravil pro pedagogy pracující s dětmi/žáky cizinci odborné webináře rozšiřující jejich kompetence a zároveň nabízející nové pohledy a postupy při práci se třídou, kde jsou vzděláváni též žáci s OMJ. Důležitým tématem webinářů je také výuka češtiny jako druhého jazyka: jak na to, jaké nástroje a jak využívat a pod.

Pozvánka na dubnové prezenční semináře k tématu Práce s heterogenní třídou

Vnímáte práci v heterogenní třídě jako stálou a náročnou profesní výzvu? Národní pedagogický institut ČR nabízí prezenční semináře, jejichž program se zaměřuje na procesy ovlivňující koncepci plánování celého vzdělávacího procesu, jeho průběhu i vyhodnocování s ohledem na efektivní podporu žáků s rozdílnou mírou potřeby poskytování podpůrných opatření se zřetelem na různé typy jejich znevýhodnění či postižení, žáků bez speciálních potřeb, žáků s nadáním, odlišným mateřským jazykem, problémovým chováním. Důležitou součástí je aplikace osvědčených strategií ovlivňujících efektivitu výuky v heterogenní třídě a jejich pochopení.