logo
logo

Další zajímavé odkazy a materiály

06.01.2024
Učitel/učitelka
Na závěr seriálu o podpoře žáků s NKS vám na následujících řádcích nabízíme několik tipů na další dostupné zdroje k tématu. Věříme, že seznam může posloužit pro hlubší seznámení s tématem, případně k navedení na další zdroje.
Obrázek článku

Další doporučené zdroje 

  • DLOUHÁ, O. (2017). Poruchy vývoje řeči. Český Těšín: Galén. ISBN 078-80-7492-314-2. 
  • KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9. 
  • LECHTA, V. a kol. (1990). Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-0047-9. 
  • LECHTA, V. a kol. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5. 
  • LECHTA, V. (2010). Zvláštnosti inkluzivní edukace žáků s NKS. In LECHTA, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, s. 282–284. ISBN 978-80-7367-679-7. 
  • MLČÁKOVÁ, R. Osoby s narušením komunikační schopnosti. In MICHALÍK, J., et al. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 409497. ISBN 978-80-7367-859-3. 
  • NEUBAUER, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-159-4. 
  • PETRÁČKOVÁ, V., KRAUS, J. (1995) Akademický slovník cizích slov. Praha: Akademia. ISBN 80-200-0523-4. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. (2012) Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3312-7. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. (20012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3381-3. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. (2020). Katalog podpůrných opatření – dílčí část – pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5712-3. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8. 
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 
  • https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani  

Mohlo by Vás zajímat

Asistent pedagoga a bezpečné prostředí pro dítě s autismem a vadou řeči

Když děláte asistenta pedagoga dítěti s autismem a vadou řeči, mohly by se vám hodit dva nástroje pro vytvoření bezpečného prostředí. Screening a komunikační tabulky práci s dítětem se specifickými vzdělávacími potřebami ulehčí.

Případová studie –⁠ žák s poruchou chování, narušenou pozorností spojenou s hyperaktivitou (ADHD) a vývojovou dysfázií

Seznamte se s konkrétním příběhem začlenění žáka s ADHD a vývojovou dysfázií do třídy. Uvidíte, že vždy je cesta, že ani poruchy chování, oslabená pozornost a vývoj řeči nejsou překážkou ve vzdělávání.

Co znamená narušená komunikační schopnost

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu si klademe za cíl představit vám specifika podpory a vzdělávání těch žáků, kteří pro úspěšné zapojení do školní práce potřebují zohlednění svých komunikačních obtíží. První část textu vás seznámí s definicí narušené komunikační schopnosti (NKS), osvětlí vám pozorované roviny řeči a určí základní typy NKS, s nimiž se ve školách setkáváte.

Zobrazit další články