VÝCHOVNÝ PORADCE (dále jen VP) je pedagogickým pracovníkem školy, který absolvoval specializační studium a působí v rámci systému výchovného poradenství ve škole. Výchovný poradce představuje základní úroveň poradenského systému. Učitelé, žáci i rodiče ho mohou požádat o pomoc při řešení obtížného případu, jeho výhodou je znalost školy, na níž působí. Představuje spojovací článek mezi školou a školskými poradenskými zařízeními. V rámci školy může VP poskytnout pomoc učitelům i při řešení problém
V rámci školy může VP poskytnout pomoc učitelům i při řešení problémů vyplývajících z nepřijatelného chování některých žáků. VP a učitelé mohou také využít možnosti spolupráce s pracovníky pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče či oddělení dětské psychiatrie.
“Výchovný poradce má již tradičně na starosti kariérové poradenství včetně volby vhodné vzdělávací cesty odpovídající individuálním zvláštnostem jednotlivých žáků. Kromě toho se zabývá vyhledáváním dětí a dospívajících, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a cílenou pedagogickou podporu. Pomáhá zpracovávat individuální vzdělávací plány pro mimořádně nadané i pro žáky nějak postižené či znevýhodněné s potřebou podpůrných opatření.
K tomu provádí orientační šetření. Na základě učiněných zjištění i objednávek od participantů edukativního procesu (žádostí žáků, upozornění učitelů, podnětů od rodičů) organizuje výchovný poradce nápravu poruch učení, věnuje pozornost integraci jedinců se zdravotním postižením, zdravotním či sociálním znevýhodněním, ale také přispívá k podpoře rozvoje nadání a talentů. Při zajišťování odborných služeb, které již přesahují možnosti a kompetence školy, spolupracuje s PPP, SPC, SVP či s informačně poradenskými centry při úřadech práce. Kolegům z pedagogického sboru zprostředkovává metodickou pomoc, odbornou literaturu a nové informace týkající se metod pedagogické diagnostiky a intervence.” (JEDLIČKA, R, KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2018, s. 370-371)
Významnou součást činnosti výchovného poradce představuje práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud ve škole nepůsobí speciální pedagog ani psycholog, je v kompetenci výchovného poradce:
evidovat tyto žáky,
zprostředkovat informace o žácích vyučujícím a pomoci jim se začleňováním podpůrných opatření,
koordinovat tvorbu plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů,
komunikovat se školskými poradenskými pracovišti, která tyto žáky mají v péči.
(https://www.rizeniskoly.cz/cz/pracovni-situace/vychovny-poradce-a-zaci-s-svp.zs-181.html)
Asociace výchovných poradců byla založena v roce 2006. Sdružuje poradenské pracovníky působící v různých typech vzdělávacích a poradenských institucí. Podívejte se na web Asociace!
Každá profese potřebuje mít jednotná a uznávaná pravidla, která slouží jejím potřebám, jakož i potřebám klientů, pedagogů, kteří připravují studenty na výkon této profese, a pro informaci i pracovníkům spolupracujících úřadů a institucí. Smyslem kodexu je vymezit etická pravidla pro výchovné poradce: http://www.asociacevp.cz/o-asociaci/eticky-kodex-vychovnych-poradcu/
Další literatura:
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika (Grada).
OTÁZKY A ODPOVĚDI – Asociace výchovných poradců, z.s. (asociacevp.cz)
VÝCHOVNÝ PORADCE - Katalog podpůrných opatření (upol.cz)
Články z Řízení školy - je zapotřebí být registrován:
Kdo je výchovný poradce | rizeniskoly.cz
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů | rizeniskoly.cz
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace | rizeniskoly.cz