Máme pro vás plán pedagogické podpory (PLPP). Vzor pro uplatnění na prvním stupni u nadaného žáka, který s vaší laskavou pomocí zvládne všechny své úzkosti a obavy ze čtení i psaní diakritiky.
Jaroslav, 10 let
4.třída
Výukové potíže – ve čtení, psaní diakritických znamének, tvarová záměna písmen b-d
Popis obtíží:
– pomalé tempo při čtení, slabikování;
– chybné čtení písmen b-d;
– problémy ve čtení delších slov, nestíhá tempo třídy;
– obtíže v psaném projevu: vynechávání diakritických znamének, záměna písmen b-d;
– problémy v porozumění čtenému textu.
Silné stránky:
– aktivita, snaha, motivace;
– radost z úspěchu;
– zájem o získávání poznatků a vědomostí.
Získání jistoty při čtení, zvýšení tempa čtení, nácvik rozlišování b-d ve čtení i psaní, nácvik diakritických znamének.
Individualizace výuky:
– respektování aktuálního tempa, nechat dostatek času na přečtení a pochopení zadání;
– pomoc při čtení delších slov;
– zadávat menší celky;
– využívat párové čtení (po slovech/větách);
– upozorňovat na psaní diakritických znamének, pomáhat se čtením – délka;
– zafixování b-d pomocí různých pracovních listů (formou hry);
– ve výuce dát možnost k předvedení svých předností a vědomostí.
Vyvolávat na čtení jako prvního, dát prostor pro nácvik textu předem (v rámci doučování, domácí příprava), menší celky.
Interaktivní cvičení na IT, nainstalované výukové programy, doplňovací cvičení, připravené pracovní listy na procvičování b-d.
Častá a opakovaná kontrola, povzbuzení, motivace, individuální přístup.
Práce se třídou na téma odlišnosti dětí ve výkonech (každému jde něco jiného, umět se podpořit navzájem).
1x týdně práce se speciální pedagožkou v rámci vyučování.
Seznámení pedagogů vyučujících žáka s plánem pedagogické podpory, respektování potíží žáka a zvolených metod v ostatních předmětech.
Nácvik čtení, psaní, procvičování pravopisných jevů, jejich zafixování, 1 individuální hodina týdně se speciálním pedagogem.
Domácí příprava bude zajištěna v družině školní asistentkou (sdílená).
Respektovat situaci v rodině, podpora od rodičů dle jejich možností – dohlédnou každý den na přípravu pomůcek, učebnic a sešitů.
Práce se třídou na téma odlišnosti (spolupráce s metodikem prevence).
Nastavená opatření měla efekt – žák je velmi aktivní, snaživý, motivovaný. Čte s větší jistotou, zlepšila se plynulost čtení, lépe čte náročnější slova. V jednodušších slovech je jistější a čtení je rychlejší. Dokonce projevil i zájem o půjčování knih. Čtení ho začalo bavit. Psaní diakritických znamének se také zlepšilo, ale musí ho spíše učitel upozornit, aby nechyboval. Pomáhá mu předčítání délek pro uvědomění si diakritiky. Chyby se snaží napravit.
Je potřeba stále pracovat na odstranění chybovosti při psaní diakritických znamének, na porozumění čtenému textu. Ve třídě je spolužáky přijímaný, má užší vazbu s dvěma chlapci.
Není potřeba návštěvy ŠPZ, i nadále pokračovat ve stanovených podpůrných opatřeních a ve spolupráci se speciální pedagožkou.
Řešíte problémy spojené se společným vzděláváním? Napište svůj dotaz naší metodičce Mgr. Rumyaně Georgievě, Ph.D. Využijeme všech našich kapacit, abychom Vám pomohli.