Máme pro vás plán pedagogické podpory (PLPP). Tento vzor uplatníte na prvním stupni u dětí s neznalostí českého jazyka, když potřebují pomoci s komunikací, rozšiřováním slovní zásoby a s matematikou.
Peter
5.třída
Problémy se zvládáním školní práce. Neznalost českého jazyka, neboť se žák přistěhoval ze Slovenska. Problémy ve čtení, psaní, gramatice, ale i v počtech (násobení, dělení, sčítání, odčítání).
Žák se přistěhoval ze Slovenska. Český jazyk neovládá. V některých případech nerozumí zadání, nezná gramatická pravidla. Má velmi pomalé tempo ve čtení, téměř slabikuje a má špatnou výslovnost. V mluveném projevu často používá slovenský jazyk, což vede k posměchu spolužáků. Téměř není schopný písemného projevu. Nezvládá diktát, opis ani přepis slov. Velikost a tvary písmen odpovídají úrovni žáka 2. třídy. Špatný písemný projev ovlivňuje výsledky práce i v ostatních předmětech (ČaS, AJ, KO). Nedostatky jsou zřejmé také v matematice. Na základní početní operace potřebuje mnoho času a nestíhá tak tempo ostatních žáků.
Postupně posílit:
a) znalost českého jazyka na komunikační úrovni, písemný projev, čtení;
b) sebedůvěru žáka, jeho motivaci k učení;
c) začlenění žáka do třídního kolektivu.
S důrazem na ústní hodnocení, s motivační složkou, hodnocení formativní s důrazem na dosažené pokroky. Při hodnocení v psaném i mluveném projevu tolerovat slovíčka v mateřském (slovenském) jazyce.
Vyhodnocovat úspěšnost strategie práce s žákem v hodinách českého jazyka, informovat další vyučující o úspěšnosti zvolené strategie. Úprava textů – překlady slovíček.
Posilovat postavení žáka ve skupině, pomáhat v zapojování do činností, ve kterých je žák úspěšný. Pomoci při začlenění žáka do kolektivu třídy. Informovat spolužáky o národnosti žáka. Využít multikulturní výchovy a přiblížit dětem Slovensko, ze kterého chlapec pochází. Dát mu možnost o své vlasti pohovořit.
Žák je v hodinách slovně povzbuzován, chválen za drobné pokroky v osvojování českého jazyka. Jsou vyzdvihovány jeho schopnosti, které se projevovaly hlavně ve VV a PČ. Je pečlivý, soustředěný, trpělivý a manuálně zručný. V předmětech AJ, ČaS, KO je zkoušen ústně, odpovídá v rodném jazyce. V případě písemných prací jsou mu zadávány menší celky nebo doplňovací cvičení, není omezován časem. Při hodnocení je sledován pouze probíraný jev. V hodinách je pasivní, nehlásí se, nespolupracuje, komunikuje málo, ale usmívá se.
Žák má časté absence. Žákova domácí příprava je nedostačující. Neplní domácí úkoly. Podpůrná opatření v rámci domácí přípravy jsou nulová. Na první třídní schůzce bylo matce doporučeno doučování. Pracovnici z organizace Člověk v tísni byl předán kontakt, aby se spojily a domluvily na doučování. K domluvě na doučování nedošlo, jelikož matka pracovnici nezvedala telefon. Na pololetní třídní schůzku se matka nedostavila, proto byla vyzvána učitelkou k návštěvě školy v náhradním termínu.
Přestože škola dodržela stanovené cíle PLPP, nebyl plán pro žáka příliš velkým přínosem. V pololetí byl žák hodnocen dvěma nedostatečnými (ČaS, AJ), z ČJ byl hodnocen známkou dobře. Z katalogového listu předešlé školy je patrné, že žák měl problémy s prospěchem již v předešlých ročnících. Na základě této skutečnosti a vyhodnocení PLPP se domnívám, že problém školního neúspěchu nebude pouze v jazykové bariéře.
Doporučuji vyšetření v PPP.
Řešíte problémy spojené se společným vzděláváním? Napište svůj dotaz naší metodičce Mgr. Rumyaně Georgievě, Ph.D. Využijeme všech našich kapacit, abychom Vám pomohli.