Náplň práce sociálního pedagoga v mateřské škole

Jak vypadá náplň práce sociálního pedagoga v mateřské škole? Máme pro vás vzorový dokument s nápovědou.

Nápověda

Doplňte adresu zaměstnavatele a kontakty (telefon, e-mail).

Nápověda

Doplňte jméno zaměstnance včetně titulů.

Nápověda

Doplňte název pracovní pozice, kterou zaměstnanec zastává.

Nápověda

Doplňte katalogové číslo a konkrétní činnost z katalogu prací dle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě.

Nápověda

Doplňte platovou třídu/stupeň zaměstnance.

Nápověda

Doplňte velikost úvazku.

Nápověda

Doplňte datum, od kdy má náplň práce platnost.

Nápověda
  • Zodpovídá se vedení školy za veškerou odvedenou práci.
  • Mapuje závažnost a četnost výskytu rizikových jevů v předškolním vzdělávání a nutnost na ně reagovat z důvodu utváření a podpory bezpečného školního prostředí.
  • Věnuje se tvorbě projektů, programu a akcí směřujících k principům např. komunitní školy.
  • Účastní se pravidelných schůzek / porad s vedením školy.
  • Má aktivní povinnost chránit před zneužitím osobní údaje všech aktérů, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky vlastní poradenské pomoci.
  • Dodržuje spisový a skartační řád školy.
  • Dodržuje Etický kodex pedagogického pracovníka / Etický kodex pedagogického pracovníka mateřské školy / jiný etický kodex…(doplňte).
  • Má povinnost zachovávat při výkonu profese mlčenlivost a diskrétnost. I po skončení spolupráce chrání osobní a citlivé údaje klientů, aby neohrozil soukromí a důstojnost klientů. Výjimku představuje průlom do povinné mlčenlivosti, viz § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
Nápověda
  • Věnuje se diagnostice a transformaci klimatu školy a klimatu jednotlivých tříd.
  • Na základě aktuálního stavu klimatu třídy nebo školy může stanovit plán práce s klimatem.
  • Spolupracuje se školním metodikem prevence a poskytuje pomoc a podporu pedagogům při prevenci, při řešení rizikového chování dětí, dopadů obtížné rodinné situace na děti a komunikaci s rodiči, PPP, OSPOD, Policií ČR.
  • Realizuje vzdělávací a rozvojové pro gramy pro učitele.
  • Poskytuje pedagogům informace týkající se zázemí dětí a problémů, což jim následně pomůže zvolit vhodný přístup k dítěti. Dbá přitom na mlčenlivost a diskrétnost ohledně sdělování citlivých a osobních údajů.
  • Posiluje znalosti, dovednosti a sebejistotu pedagogů při předcházení výskytu rizikových jevů (např. syndrom vyhoření, neefektivní komunikace s dětmi aj.), při rozvoji těchto jevů, a v postupu k jejich zdárnému řešení.
  • Umožňuje pedagogům účast ve svépomocné skupině, sdílení, vzájemnou podporu a čerpání zkušeností jiných odborníků z dalších škol nebo školských zařízení.
  • Umožňuje pedagogům realizaci efektivních preventivních programů s pomocí jeho metodického vedení.
  • Podílí se na tvorbě IVP a PLPP a jejich vyhodnocování.
  • Navrhuje a spolurealizuje podpůrná opatření zaměřená na pomoc a podporu dítěte při jeho vzdělávání a sociálním rozvoji.
  • Distribuuje vzdělávací materiály v oblasti sociálního poradenství.
  • V konzultačních hodinách poskytuje pedagogům individuální konzultace. Ty probíhají v chráněném prostředí (k tomu určená konzultační místnost).
  • Podporuje a informuje pedagogy ohledně možností preventivního působení na rodiče dětí a tím zvyšuje celkovou efektivitu preventivního působení.


Nápověda
  • Realizuje konkrétní aktivity zaměřené na interkulturní výchovu a sociální rozvoj (simulační hry, projektové dny apod.).
  • Plánuje, organizuje a realizuje volnočasové aktivity a projekty s cílem zlepšování sociálních vztahů mezi dětmi, klimatu školy a třídy a prevence (patří sem mj. také realizace adaptačních kurzů, škol v přírodě aj.).
  • Dohlíží na řádné omlouvání předškolních dětí (povinné předškolní vzdělávání), řeší neomluvené hodiny.
  • Podporuje děti při sebeobsluze.
  • Podílí se na adaptaci nově příchozích dětí.
  • Aktivně vyhledává děti ze sociálně znevýhodňujícího, zanedbávajícího, ohrožujícího anebo kulturně odlišného prostředí za pomoci depistážních nástrojů.
  • Poskytuje individuální pomoc a podporu zejména těm dětem, které se nachází v tíživé situaci (např. nepříznivá situace v rodině, problémy s vrstevníky v kolektivu, problémy se začleněním do kolektivu), s výchovnými obtížemi a ze sociálně znevýhodněného prostředí.
  • Poskytuje dětem (a společně s nimi i rodičům) možnost individuálního rozhovoru v chráněném prostředí ve škole (k tomu určená konzultační místnost).
  • Dlouhodobě spolupracuje s rodinou dítěte při nápravě nepříznivé situace s cílem zlepšení výchovně vzdělávacích podmínek dítěte.
  • V případě potřeby realizuje krizovou intervenci přímo ve školním prostředí (ke krizové intervenci je odborně proškolen).
  • Pomáhá dětem, jejichž rodiny nemají dostatečnou kapacitu či kompetence, při vzdělávání v mateřské škole.
  • Pomáhá dětem s odlišným mateřským jazykem a dětem z odlišných sociálních a kulturních podmínek i jejich rodinám v sociálně právních oblastech.
Nápověda
  • Působí jako prostředník mezi mateřskou školou a rodinou.
  • Posiluje efektivitu primární prevence nabídnutím navazující služby rodičům (například se může jednat o kontakty na externí odborníky, ambulantní služby, letní pobyty s konkrétním zaměřením apod.).
  • Poskytuje pomoc rodinám, ve kterých nejsou podmínky pro přípravu dětí do školky (zprostředkování poradenství pro ranou péči, poradenství pro rodinu, poradenství sociálního pracovníka, sociálně aktivizační služby pro rodinu s dětmi).
  • Pomáhá odstraňovat nedostatky komunikace mezi rodinou a školou a nastavit optimální informovanost.
  • Organizuje a realizuje, ve spolupráci se školním metodikem prevence (v rámci společně zřízené ZŠ a MŠ anebo v případě, kdy se samostatně zřízená MŠ rozhodne zavést pozici školního metodika prevence), besedy a setkání s rodiči. Náplní besed je problematika primární prevence (vybraná témata).
  • Provádí rozhovory s rodiči těch dětí, které vyžadují podporu v obtížných situacích (výchovné problémy, problémové rodinné zázemí aj.).
  • Uskutečňuje rozhovory s rodiči v rámci terénní práce v místě bydliště dítěte nebo ve škole.
  • Pravidelně, jednorázově nebo podle potřeby navštěvuje rodiny dětí.
  • V konzultačních hodinách poskytuje rodičům individuální konzultace ve škole. Ty probíhají v chráněném prostředí (k tomu určená konzultační místnost). Obsah konzultací směřuje zejména k nabídce řešení konfliktních situací v rámci komunikace a spolupráce rodiny a školy a k poradenské činnosti pro rodiče.
Nápověda
  • Zabývá se rodinnou situací dítěte, spolupracuje s dalšími subjekty (oblast sociální práce).
  • V případě naléhavých situací spolupracuje s OSPOD, Policií ČR, NNO (nestátní neziskové organizace), NPI ČR, CPIC aj.
  • Spolupracuje s OSPOD (příp. s Policií ČR) zejména v případě dítěte ze zanedbávajícího a ohrožujícího prostředí, v případě neomluvené absence dítěte plnící povinnou předškolní docházku a rizikového chování dítěte.
  • Spolupracuje s terénními sociálními pracovníky ve spádové oblasti školy (spolupráce je zaměřena na výskyt sociálně patologických jevů potenciálně ohrožujících děti, na rodiny dětí v sociálně vyloučených lokalitách).
  • Koordinuje spolupráci s jinými institucemi, jako jsou neziskové organizace poskytující poradenství rané péče; sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi; předškolní kluby pro matky s dětmi; nízkoprahová centra a zařízení pro děti a mládež; charity; občanské poradny poskytující právní poradenský servis zdarma; dětské skupiny a mateřská centra; služby expertů (dětští terapeuti, psychologové a psychiatři).
Nápověda
  • Spoluvytváří Školní poradenské pracoviště, spolupracuje se všemi jeho odbornými pracovníky, pedagogickými pracovníky, školními asistenty a chůvami.
  • Účastní se zasedání ŠPP, poskytuje informace členům ŠPP.
  • Podílí se na návrzích a realizaci konkrétních podpůrných a výchovných opatření u jednotlivých dětí.
Nápověda
  • Setkává se s představiteli místních spolků, organizací a veřejných institucí a podílí se na plánování a realizaci projektů, které umožní propojení vzdělávací nabídky a materiálního zázemí školy se vzdělávacími, kulturními a sociálními potřebami lidí, kteří žijí v lokalitě.
Vyplnili jste všechny údaje. Nyní si můžete stáhnout kompletní dokument.

Zdroje

ASOCIACE VZDĚLAVATELŮ V SOCIÁLNÍ PEDAGOGICE. (2020). Náplň práce sociálního pedagoga v základní škole.

BŘEZINA, M. (2019). Sociologicko-právní aspekty vztahu psychologa a pacienta [online]. Diplomová práce. Právnická fakulta Masarykovy univerzity obor Právo Katedra právní teorie. Vedoucí práce JUDr. Bc. Markéta Štěpáníková. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/b35u7/Plny_text_prace.pdf

ČMPS. (2017). Etický kodex psychologické profese [online]. Dostupné z: https://cmpsy.cz/files/EK/Eticky-kodex-psychologicke-profese-12-2017.pdf

MORAVEC, Š., KABELOVÁ, K., HŮLE, D., ŠŤASTNÁ, A. (2015). Zavedení pozice sociálního pedagoga do škol (Studie proveditelnosti). Plzeň: Společnost Tady a teď, o.p.s., Demografické informační centrum, o.s.

Nabídka poradenství v ukrajinštině
Пропонуємо консультації українською мовою
Potřebujete konzultaci s odborníkem?
Napište nám.